«اروپا تنها چهار ماه برای حفظ برجام و ممانعت از جنگ فرصت دارد»

«اروپا تنها چهار ماه برای حفظ برجام و ممانعت از جنگ فرصت دارد»
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یورونیوز در گفتگو با مجید گلپور استاد دانشگاه و مشاور اتحادیه اروپا از او می خواهد درباره راه حل های عملی اروپا برای حفظ برجام بگوید.

آگهی

یورونیوز در ادامه گفتگو با مجید گلپور استاد دانشگاه از او پرسیده است اروپا چگونه می تواند در مدت زمانی کوتاه، با توجه به اینکه فاز اول تحریم ها از اوائل ماه اوت و فاز دوم آن از ماه نوامبر شروع می شود، برجام را همزمان با حفظ منافع خود حفظ کند؟ 

مجید گلپور: ابتدا باید در باره بسته پیشنهادی اروپایی برای حفظ برجام بگوییم. بسته ای که با نارضایتی حسن روحانی رئیس جمهوری ایران مواجه شد و باعث شد تا اروپایی ها بار دیگر درباره بسته پیشنهادی جدید گفتگوهایی را آغاز کنند.

ممانعت از دسترسی سپاه پاسداران به منافع تجاری مشترک ایران و اروپا

اروپا برای اینکه بسته های پیشنهادی اش بتوانند عملکرد موفقی داشته باشند باید بداند که هیچ سهمی از پول های به جریان افتاده از دور زدن تحریم ها نباید در دسترس شرکت های متعلق به سپاه پاسداران قرار بگیرند. نه به شکل حقوقی نه به شکل مالی.

در مرحله دوم اتحادیه اروپا باید سهم مردم ایران و شرکت های خصوصی ایرانی را کاملا مشخص کند. زمانی که از بخش خصوصی صحبت می کنیم درباره شرکت هایی می گوییم که هیچ ارتباطی با سپاه و بسیج ندارند.

اصلاح بانک های ایرانی

 اروپا برای اینکه بتواند بطور سالم و سلامت با ایران تجارت را ادامه دهد بانک های اروپایی باید بتوانند با بانک مرکزی ایران کار کنند. برای اینکار اروپا باید از ایران بخواهد تا حد ممکن بانک های ایرانی اصلاح شوند. اصلاح بانکها بدون نظارت اروپا امکان پذیر نخواهد بود. در واقع اروپا باید زیربنای یک بانک جدید و پاک که مورد تایید FATF و تمام موسسات مالی بین المللی باشد در ایران را بزند. بانکی که با نظارت اروپا از ارتباط با اقتصاد جنگی و ایدئولوژیکی ایران و شرکت های متعلق به سپاه پاسداران جدا باشد. بانکی که نمی بایست با نیروهای نظامی و اطلاعاتی ایران درگیر باشد.

بسته پیشنهادی جدید باید بصورت شرطی نیاز اروپا و ایران را برآورده کند

مساله چهارم و مهم تر این است که بسته پیشنهادی باید به نیازهای دوطرف پاسخ دهد. فقط اروپا نیست که باید به ایران تضمین دهد بلکه ایران هم باید به اروپا تضمین های لازم را بدهد. جمهوری اسلامی باید تضمین های امنیتی و حقوقی از جانب نیروها و موسسات غیرمنتخب مردم ایران را باید به اروپا بدهد.

اروپا باید طرف مذاکره خود را بشناسد

اروپا باید از خود بپرسد چطور است که برای تمام ارتباطات تاجرمسلکانه جواد ظریف به دیدار همتایان اروپایی می آید و برای حل موضوع های مهم علی اکبرولایتی مشاور رهبر به دیدار ولادیمیر پوتین می رود. در واقع هدف مورد نظر جواد ظریف مبنی بر اجرای قوانین شفافیت سازی مالی و مبارزه با فساد مورد تحریم شورای نگهبان قرار می گیرد و مادامی که صحبت از سرمایه گذاری های بزرگ و مناسبات سیاسی و اقتصادی منطقه ای می شود فرد مورد نظر نظام جمهوری اسلامی کسی نیست جز علی اکبر ولایتی. 

 در واقع باید گفت سخنان ولایتی با رئیس جمهوری روسیه قطعا پیش از دیدار پوتین و ترامپ در تصمیم دو رهبر دو ابرقدرت جهان درباره برجام تاثیر بیشتری دارد تا سخنان جواد ظریف در این باره.

عدم شناخت درست از ایران؛ گشایش دفاتر حفظ منافع مشترک ایران و اروپا در تهران

اروپا باید در نحوه مذاکرات خود با جمهوری اسلامی ایران تجدید نظر جدی بکند. ابتدا باید اروپا دفتر حفظ منافع در ایران بگشاید. دفتری که هرچند ممکن است برای گشایش آن در ایران اروپا با مخالفت شدید تندروها مواجه شود اما نهایتا اتحادیه اروپا می تواند دفتر حفظ منافع مشترک با ایران را می تواند در بروکسل بازکند. همچنین اروپا باید بتواند یک دفتر و یا تشکیلات مطالعاتی در ایران بگشاید تا شاید این خطاهای محاسباتی اروپا طی این سالها درباره اقتصاد و سیاست ایران کمتر تکرار شود.

اروپا راهی به جز تجارت سالم و پاک با ایران ندارد

باید اروپا بین شرکت هایی که تنها فعالیت اقتصادی دارند و دیگر شرکت هایی که در خدمت منافع استراتژیک حکومت هستند تفاوت قائل شود. باید اروپا بتواند تنها با شرکت هایی با فعالیت اقتصادی همکاری کند. چرا که اروپا اگر نتواند سالم و صحیح وارد بازار اقتصادی اروپا شود نمی تواند برجام را حفظ کند نه بدلیل تهدیدهای آمریکا بلکه بدلیل اصولی که اتحادیه اروپا برآن بناشده است. اروپا باید بتواند به اصول خود عمل کند و احترام بگذارد. تمام شرکت ها و بانک های اروپایی هم می بایست از طریق پاکسازی اروپا جلو بروند. 

نجات ناگزیر برجام قبل از ماه نوامبر

به همین دلیل باید گفت دفتر منافع اروپا در ایران و یا در بروکسل تنها مشغول به تجارت با ایران نخواهد بود. این دفتر نیازدارد ابتکار عمل پاکسازی اقتصاد جنگی ایران و آغاز یک اقتصاد پاک در این کشور را برعهده بگیرد. اروپا ناگزیر است بدلیل معذوریت و محدودیت های زمانی هر چه سریعتر اقدامات خود را برای نجات برجام و جلوگیری از یک جنگ آخرالزمانی که برخی از فرماندهان سپاه با پیشنهاد تنگه هرمز آنرا مطرح کرده اند جلوگیری کند. 

اروپا باید پیشنهادات بالا را با یک لشگر حقوقدان جلو ببرد. و اگر که اروپا موفق نشود در مدت چهار ماه این موازین قانونی را از خود برجای بگذارد پس از ماه نوامبر و آغاز دور دوم تحریم ها اروپا هیچ گونه شانسی برای حفظ برجام به شکل موجود نخواهد داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

لاریجانی: پیشنهادهای اروپا در سطح کلان معقول است

آمار «دهشتناک» مرگ و میر تصادفات رانندگی در نوروز؛ ایران و اتحادیه اروپا به هم رسیدند

تهران از آزادی آخرین شهروند اسپانیایی زندانی در ایران خبر داد