قانون تازه اسرائیل به اعراب ساکن آن حق تعیین سرنوشت کشور را نمی‌دهد

قانون تازه اسرائیل به اعراب ساکن آن حق تعیین سرنوشت کشور را نمی‌دهد
نگارش از Ilia Nick
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

نمایندگان اقلیت‌های عرب در مجلس این کشور فریاد زنان کاغذها را پاره کردند تا اعتراض خود را به نتیجه رأی‌گیری نشان دهند.

آگهی

مجلس اسرائیل روز پنجشنبه قانونی را تصویب کرد که به موجب آن فقط یهودیان این کشور از حق تعیین سرنوشت برای آن برخوردارند.

نمایندگان اقلیت‌های عرب این کشور،‌ چنین تصمیمی را نژادپرستانه نامیدند و آن را با نظام «آپارتاید» (قانون تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی) مقایسه کردند.

قانون موسوم به «ملت-دولت» اسرائیل پس از ماه‌ها بحث سیاسی سرانجام با ۶۲ رأی موافق در برابر ۵۵ رأی مخالف در مجلس این کشور به تصویب رسید. نمایندگان اقلیت‌های عرب در مجلس این کشور فریاد زنان کاغذهایی را پاره کردند تا اعتراض خود را به نتیجه رأی‌گیری نشان دهند.

بیلبورد تبلیغاتی حزب ملی دموکرات اسرائیل در سال ۲۰۱۳. عکس از رویترز

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور اما پس از این رأی‌گیری، در مجلس این کشور گفت: «این یک لحظه تعیین‌کننده در سالگرد‌ صهیونیسم و تاریخ کشور اسرائیل است.»

این لایحه قانونی، برای زبان عربی که تا پیش از این در کنار عبری، زبان رسمی اسرائیل به شمار می‌رفت یک «وضعیت ویژه» تعریف می‌کند که به گونه‌ای آن را از مرتبه زبان رسمی پایین می‌آورد؛ مرتبه‌ای که سبب می‌شد این زبان در نهادهای این کشور به کار برود.

دستنوشته‌های اولیه این قانون اعتراض بسیاری را در داخل و خارج این کشور به همراه داشت و سبب شد که بندهایی از آن با اعتراض رئیس‌جمهور و دادستان کل این کشور تغییر کند. این بندها بر «استقرار اجتماعات صرفا یهودی» و «تشکیل دادگاه‌هایی برای صدور احکام بر اساس قانون سنت یهود» در مواردی که «هیچ سابقه قانونی مرتبطی» در کار نباشد تأکید داشت.

آخرین دستنوشت این لایحه حاوی بندی است که به شکل مبهم می‌گوید: «دولت توسعه استقرار یهودیان را یک ارزش ملی به شمار می‌آورد و در راستای تشویق و ترویج آن اقدام خواهد کرد.»

منتقدان این لایحه می‌گویند چنین قانونی حتی پس از تغییراتش باز هم سبب می‌شود اقلیت‌های عرب این کشور احساس بیگانگی داشته باشند.

احمد طیبی، نماینده عرب مجلس اسرائیل «لایحه ملیت» را یک «جرم نفرت پراکن» توصیف می‌کند و معتقد است که این قانون تبعیضی علیه شهروندان عرب این کشور است.

یک زن عرب اسرائیلی در برابر صندوق اخذ رأی. عکس از رویترز

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هفته گذشته در این باره گفته بود: «ما حقوق مدنی را در دموکراسیِ اسرائیل تضمین خواهیم کرد ... اما اکثریت هم حقوقی دارد و اکثریت تصمیم می‌گیرد. اکثریت مطلق می‌خواهد ویژگی یهودیِ دولت ما را برای نسل‌های آینده تضمنی کند.»

۱/۸ میلیون نفر از جمعیت ۹ میلیون نفری اسرائیل،‌ یعنی حدود ۲۰ درصد آن را عرب‌زبانان تشکیل می‌دهند. اکثریت این افراد بازماندگان فلسطینیانی هستند که پس از جنگ ۱۹۸۴ و ایجاد دولت اسرائيل در این سرزمین ماندند.

اقلیت‌ عرب‌زبان اسرائیل گرچه برابر قانون از حقوق یکسان با دیگران برخوردارند اما می‌گویند که پیوسته مورد تبعیض واقع می‌شوند و در تحصیل و کار و بهداشت از موقعیت‌ برابر با دیگر شهروندان این کشور برخوردار نیستند. 

**بیشتر بخوانید: **

جزئیات عملیات شبانه موساد در تهران؛ ادعای سرقت اسناد هسته‌ای ۱۵ ساله

نتانیاهو به پوتین: ایران را از سوریه بیرون کنید، علیه رژیم اسد اقدامی نمی‌کنیم

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل دستور داد تا گذرگاه‌های بیشتری برای کمک به نوار غزه باز کند

ادعای «نسل‌کشی» علیه اسرائیل؛ گزارشگر سازمان ملل: با تهدیدهایی روبرو بودم

حمله موشکی حزب‌الله به اسرائیل یک کشته برجای گذاشت