وزیر جدید برکسیت نیز دردی از دردهای دولت محافظه کار بریتانیا دوا نکرد

وزیر جدید برکسیت نیز دردی از دردهای دولت محافظه کار بریتانیا دوا نکرد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خانم می قاطعانه به اعضای حزب محافظه‌کار خود گفته است یا از وی پشتیبانی کنند یا یکسره قید اجرای برکسیت را بزنند.

آگهی

میشل بارنیه، مسئول مذاکرات برکسیت از سوی اروپا روز جمعه در ساختمان شورای اروپا در یک نشست خبری شرکت کرد. وی در این نشست درباره دور دوم مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا گفت: «پیشنهادهای بریتانیا مبنی بر ماندن در بازار مشترک اروپا منافع و مضراتی برای اتحادیه دارد و به همین دلیل باید پیشنهادها را با دیگر اعضا مرور کنیم.»

در این نشست خبری دومینیک راب، وزیر برکسیت بریتانیا نیز حضور داشت. وی بتازگی جانشین دیوید دیویس، وزیر سابق برکسیت دولت محافظه کار بریتانیا شده است.

در نشست روز جمعه میشل بارنیه تاکید کرد هیچ ضمانتی وجود ندارد که بریتانیا و اتحادیه اروپا پیش از تاریخ رسمی به توافق نهایی برای برکسیت برسند و به همین دلیل وی از اعضای اتحادیه اروپا خواست برای چنین سناریویی آماده باشند. دومینیک راب وزیر جدید برکسیت بریتانیا نیز یادآورشد که به‌ رغم پیشرفت‌های صورت گرفته همچنان اختلاف های قابل‌ توجهی بین اتحادیه اروپا و کشورش وجود دارد. وی گفت امیدوار است در دور جدید مذاکرات انرژی و پشتکار بیشتری را از سوی مقامات اروپایی شاهد باشد.

کمیسر مسئول مذاکرات برکسیت اتحادیه اروپا هم اعلام کرد که دولت محافظه کار بریتانیا پیشنهادهای سازنده ای را مطرح کرده است که اروپا آنها را نیز بررسی خواهد کرد. وی ادامه داد که خروج بریتانیا از اتحادیه گمرکی و بازار مشترک اتحادیه اروپا، چاره‌ای را جز حاکمیت قوانین اروپایی در ایرلند شمالی باقی نمی‌گذارد.

بارنیه با یادآوری اینکه زمان زیادی تا مهلت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باقی نمانده افزود که قرار است هفته آینده با وزیر برکسیت درباره راه حل‌های موجود برای حل مشکل ایرلند شمالی گفتگو کند. مرز ایرلند شمالی، به عنوان بخشی از خاک بریتانیا، با جمهوری ایرلند که عضوی از اتحادیه اروپا است بزرگترین چالش دولت بریتانیا برای کسب توافق نهایی درباره برکسیت است. دو ایرلند دهه ها در جنگ و درگیری بوده اند اما مدت‌هاست که مرز بین آنها باز و روابط بدون تنش است. حال با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ایرلند شمالی ناگزیر خواهد بود تا مرز خود را بروی همسایه جنوبی ببندد. موضوعی که حامیان صلح بین دو ایرلند را بسیار خشمگین کرده است.

بی دلیل نبود که در آغاز مذاکرات مرحله دوم برکسیت با وزیر جدید برکسیت بریتانیا، نخست وزیر دولت محافظه کار، ترزا می، به بلفاست مرکز ایرلند شمالی سفر کرد تا با وزیر اول ایرلند شمالی که در تشکیل دولت ائتلافی بریتانیا نیز سهیم بوده گفتگو کند.

ترزا می که یکی از متزلزل ترین دولت های بریتانیا را رهبری می کند در نشست خبری در بلفاست گفت که در مرحله اول مذاکرات برکسیت، کشورش و اتحادیه اروپا توافق کردند که ایرلند شمالی بخشی از حاکمیت بریتانیا به شمار می‌رود. همزمان نخست وزیر دولت محافظه کار بریتاینا از موضع اخیر کمیسیون اروپا که ناظر بر حضور مستقل ایرلند شمالی در مذاکرات تجاری با اتحادیه اروپا و در سازمان تجارت جهانی است به‌ شدت انتقاد کرد. ترزا می هشدار داد که به‌ عنوان نخست‌ وزیر بریتانیا چنین رویکردی را برنمی‌ تابد و در این رابطه نمایندگان مجلس کشورش با وی هم‌عقیده‌اند.

حدود دو سال پس از آنکه بریتانیایی‌ها در همه‌ پرسی تاریخی برکسیت به خروج از اتحادیه اروپا رأی دادند، کابینه ترزا می، سرانجام ماه پیش و پس از مدت‌ها چالش، با کلیات طرحی تازه برای چگونگی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا توافق کردند. در این طرح تلاش شده پیوند‌های این کشور با اتحادیه اروپا همچنان استوار باقی بماند.

دو تن از وزیران کابینه وی در اعتراض به این توافق استفعا کردند اما خانم می قاطعانه به اعضای حزب محافظه‌کار خود گفته است یا از وی پشتیبانی کنند یا یکسره قید اجرای برکسیت را بزنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کمیسیون اروپا خواستار طرح اضطراری بریتانیا برای حل مشکل مرز دو ایرلند شد

وزیر سابق بریتانیا: راه خروج از بن‌بست برکسیت همه‌پرسی دوباره است

برکسیت و تجارت آزاد؛ ترامپ در بریتانیا به ترزا می هشدار داد