وزیر دفاع آمریکا خواستار تسهیل قانون مجازات خریداران سلاح از روسیه شد

جیم ماتیس، وزیر دفاع آمریکا
جیم ماتیس، وزیر دفاع آمریکا
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به اعتقاد وزیر دفاع آمریکا سوالی اساسی این است که «آیا واشنگتن می خواهد شرکای خود را در مناطق کلیدی تقویت کند یا آنها را بدون انتخاب دیگری جز روی آوردن به روسیه رها سازد؟»

آگهی

وزیر دفاع آمریکا می گوید تحریم خرید سلاح از روسیه بایست با استثناهایی همراه باشد تا برخی کشورها به طور کلی به دامان مسکو سوق داده نشوند.

جیم متیس، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا روز جمعه ضمن تاکید بر اینکه «روسیه باید تاوان رفتار تهاجمی، حرکت در جهت بر هم زدن ثبات [اوکراین] و هزینه اشغال بخشی از خاک اوکراین را بپردازد» خاطرنشان کرد: «با این وجود، برغم وضع تحریم های لازم و متناسب با نگرش مخرب روسیه، لحاظ کردن برخی موارد استثنایی در اعمال و نظارت بر قانون کاستا (Caatsa) یک ضرورت محسوب می شود.»

کنگره آمریکا سال گذشته میلادی با تصویب قانونی که حمایت جمهوری خواهان و دمکرات ها را به همراه داشت روسیه را به دلیل «تجاوز به خاک اوکراین» و نیز «دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا» تحت تحریم و مجازات های اقتصادی و نظامی قرار دارد.

بر اساس این قانون که به «کاستا» شهرت یافته است هر کشور یا سازمانی که با شرکت های روسی قرارداد تسلیحاتی منعقد کند تحت مجازات های اقتصادی آمریکا قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید:

این قانون در حالی به تصویب رسید که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تمایل قلبی چندانی به آن نداشت. آقای ترامپ بعد از به قدرت رسیدن از هر تلاشی برای عملی کردن وعده انتخاباتی خود مبنی بر نزدیکی با روسیهِ تحت رهبری ولادیمیر پوتین فروگذار نکرده است.

قانون تحریم های روسیه برغم تصویب و اجرایی شدن همچنان در آمریکا بحث برانگیز است. برخی معتقدند مجازات های در نظر گرفته شده علیه طرف های معامله تسلیحاتی با روسیه به خصوص برای برخی متحدان آسیایی آمریکا نظیر هند می تواند به روابط خوب واشنگتن با این کشورها لطمه بزند.

هند بزرگترین وارد کننده تجهیزات دفاعی در جهان، از دیر باز مشتری پر و پا قرص ادوات و تسلیحات نظامی روسیه است. دهلی نو همچنین برای در اختیار گرفتن سیستم های پدافند موشکی اس ۴۰۰ روسیه مذاکراتی را با مسکو آغاز کرده است.

بیشتر بخوانید:

وزیر دفاع آمریکا در توجیه درخواست خود برای نادیده گرفتن موردی تحریم کشورهای خریدار تسلیحات از روسیه می گوید: «لحاظ کردن موارد استثناء در قانون "کاستا" به برخی کشورها امکان می دهد ضمن کاستن تدریجی از میزان وابستگی به ادوات نظامی روسیه، روابط امنیتی بسیار نزدیک خود را با واشنگتن حفظ کنند.»

وزیر دفاع آمریکا که سال گذشته از هند دیدار کرده بود در ماه سپتامبر به همراه مایک پمپئو، وزیر امور خارجه بار دیگر به این کشور سفر خواهد کرد تا مذاکرات به تعویق افتاده در خصوص قراردادهای تسلیحاتی را از سر بگیرد.

به اعتقاد وزیر دفاع آمریکا سوالی اساسی این است که «آیا واشنگتن می خواهد شرکای خود را در مناطق کلیدی تقویت کند یا آنها را بدون انتخاب دیگری جز روی آوردن به روسیه رها سازد؟»

وزارت امور خارجه آمریکا هنوز به سخنان وزیر دفاع مبنی بر لزوم استثناء قائل شدن در تحریم کشورهای خریدار سلاح از روسیه واکنشی مستقیم نشان ندادن است. یک سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن تاکید بر لزوم اجرای قانون «کاستا» تصریح کرد: «ما با دولت هند در حال مذاکره هستیم و ما با همه شرکای خود از جمله هند به گونه ای کار می کنیم که هر گونه امکان اعمال مجازات ها از بین برود.»

به اینستاگرام یورونیوز بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا آماده فروش تجهیزات نظامی بیشتر به اوکراین

رژه نیروی دریایی روسیه در حضور پوتین

واکنش روسیه به تحریم آمریکا: غم انگیز و بسیار غیر دوستانه