اثرات منفی تفاوت درآمد بر زندگی مشترک

اثرات منفی تفاوت درآمد بر زندگی مشترک
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در یک قرن گذشته ورود زنان به بازار کار و صنعت گسترش چشمگیری یافته است. زنانی که برای قرون متوالی در خانه بودند و یا در فعالیت‌های اقتصادی خانوادگی مانند کشاورزی و دامداری فعالیت داشتند، دریافتند که می‌توانند خارج از چهارچوب خانه و خانواده کسب درآمد کنند.

آگهی

میزان درآمد افراد تاثیر زیادی بر زندگی فردی و اجتماعی آنها دارد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که امکانات معیشتی و رفاهی، محل زندگی، روابط اجتماعی، گروه دوستان و نوع تفریحات با میزان درآمد افراد ارتباط مستقیمی دارد. همچنین درآمد یکی از موارد مهمی است که می‌تواند در زندگی خصوصی افراد نقش مهمی بازی کند و حتی زندگی مشترک آنان را تحت تاثیر قرار دهد.

درآمد از طرق مختلف بر زندگی افراد اثر می‌گذارد. در بسیاری از جوامع میزان ثروت و درآمد یکی از عوامل تعیین کننده در انتخاب همسر است. بجز میزان درآمد، تفاوت دریافتی شریک‌های زندگی نیز می‌تواند بر روابط آنان اثر بگذارد؛ مساله‌ای که از آن با عنوان تفاوت و گاهی نابرابری در میزان درآمد و ثروت از آن یاد می‌شود.

در یک قرن گذشته ورود زنان به بازار کار و صنعت گسترش چشمگیری یافته است. زنانی که برای قرون متوالی در خانه بودند و یا در فعالیت‌های اقتصادی خانوادگی مانند کشاورزی و دامداری فعالیت داشتند، دریافتند که می‌توانند خارج از چهارچوب خانه و خانواده کسب درآمد کنند.

این مساله به همراه مطالبات حقوق برابر میان زنان و مردان سبب شد تا زنان بیشتری در سراسر جهان از خانه‌ها بیرون بیایند، ادامه تحصیل دهند، حرفه و هنری بیاموزند و وارد مشاغل گوناگون شوند.

به همین سبب مساله درآمدزایی که در قرون گذشته بیشتر بر دوش مردان بود اکنون بین همسران تقسیم شده اما تفاوت دستمزدها می‌تواند با ایجاد معضلاتی به طرق مختلف زندگی مشترک را دچار تنش کند. در این نوشتار به برخی از این معضلات می‌پردازیم.

اختلافات مالی از یکی از مهمترین معضلات زندگی مشترک و یکی از دلایل اصلی طلاق است

معضل شماره ۱: تصمیمات یک جانبه فرد با درآمد بالاتر برای کل خانواده

زمانی که تفاوت میان درآمدها زیاد است، این خطر وجود داد که زوج با درآمد بالاتر برای بسیاری از مسائل مربوط به خانواده به طور یک جانبه و بدون مشورت با آنان تصمیم بگیرد. در این مواقع استدلال فرد این است که «من تمامی یا بخش بزرگی از مخارج این خانواده را پرداخت می‌کنم و به همین علت تصمیمات خانواده باید براساس نظرات من اتخاذ شود و دیگران در صورت مخالفت از امکاناتی که با سرمایه من فراهم می‌شود، محروم می‌گردند.»

معضل شماره ۲: تمامی مخارج خانواده تنها بر عهده یک نفر خواهد بود

تفاوت میان درآمد همسران گاها سبب می‌شود که بار اقتصادی خانواده به طور کامل بر دوش فرد با درآمد بالاتر قرار گیرد. در این حالت فرد با درآمد کمتر بر اساس این استدلال که «درآمد تو بیشتر است و بنابراین باید تمام هزینه ها را پرداخت کنی» از قبول مسئولیت اقتصادی خانواده سر باز زند.

معضل شماره ۳: استرس و اضطرابی که منجر به بی‌میلی و سردی می‌گردد

اگر بار اقتصادی خانواده به دلیل تفاوت درآمد تنها بر عهده یکی از همسران باشد، این احتمال مطرح می‌شود که فرد بخاطر فشار مالی دچار استرس و اضطراب شود. استرس و اضطراب می‌تواند به بی‌تفاوتی نسبت به زندگی خانوادگی بیانجامد و زندگی مشترک را در خطر خیانت و فروپاشی قرار دهد.

معضل شماره ۴: سرباز زدن از مسئولیت‌های غیراقتصادی

یکی دیگر از مسائل رایج میان زوج‌هایی با موقعیت مالی متفاوت، سرباز زدن از مسئولیت‌های خانه و خانواده است. در این حالت زوجی که تمامی یا بخش بزرگی از تامین معاش خانواده را بر عهده داد با این استدلال که «من خارج از خانه کار می‌کنم و هزینه‌ها را پرداخت می‎کنم بنابراین کارهای درون منزل به من ربطی ندارند» از مسئولیت‌های زندگی خانوادگی از قبیل رسیدگی به نظافت خانه، مشارکت در خرید مایحتاج روزانه، آشپزی و نگهداری از فرزندان سرباز زند؛ مساله‌ای که می‌تواند منجر به بروز اختلافات شدیدی میان همسران شود.

چاره چیست؟

اختلافات مالی یکی از مشکلات بزرگ زندگی مشترک و یکی از دلایل اصلی طلاق در جوامع امروزی است. درصورتی که تفاوت درآمد میان همسران زیادتر شود، دیگر مشکلات زناشویی نیز مابین آنها تشدید شده و سرعت فروپاشی کانون خانواده افزایش می‌یابد.

  • توجه به میزان درآمد براساس نوع شغل افراد پیش از شروع زندگی مشترک اهمیت دارد. برخی مشاغل این قابلیت را دارند که فرد را به درآمد بالاتر یا پائین‌تر در آینده سوق دهند. در نظر گرفتن این مساله پیش از ازدواج کمک خواهد کرد تا در آینده با مشکلات کمتری در زمینه اقتصادی روبرو شوید.

  • پیش از شروع زندگی مشترک در مورد این تفاوت‌های احتمالی گفتگو کنید و در مورد مسائل مالی، مسئولیت‌های خانه و نگهداری از فرزندان به توافق برسید. این مساله به شما کمک می‌کند تا بتوانید رفتار همسرتان را در آینده پیشبینی کنید. البته باید توجه داشت که این گفتگو باید صادقانه صورت گیرد تا زندگی آینده کمتر دچار معضل و تنش شود.

  • به این مساله توجه کنید که زنان به طور متوسط ۱۵ درصد کمتر از همتایان مرد خود حقوق دریافت می‌کنند. این تفاوت در برخی کشورها به ۷۵ درصد هم می‌رسد. به علاوه از آنجایی که زنان با مساله بارداری و شیردهی فرزندان روبرو هستند این امکان وجود دارد که تفاوت درآمد آنان با همسرانشان پس از ازدواج بیشتر شود.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مرگ همزمان زن و شوهر آمریکایی پس از ۷۱ سال زندگی مشترک

اعتراض زنان فرانسوی به اختلاف دستمزدها برای زنان و مردان

نورا نراقی به یورونیوز: استقبال دختران ایرانی از موتورسواری با وجود سخت‌گیری‌ها تحسین‌برانگیز است