نقشه کشتار؛ محققان استرالیایی تاریخ کشتار استعماری را فاش می‌کنند

نقشه کشتار؛ محققان استرالیایی تاریخ کشتار استعماری را فاش می‌کنند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برخی بومیان استرالیا جشن ملی «روز استرالیا» را بعنوان «روز اشغال» در نظر می گیرند.

آگهی

محققات استرالیایی می گویند که هزاران نفر از بومیان این سرزمین بین سالهای ۱۷۸۸ که پای اروپاییان به استرالیا باز شد تا نیمه قرن بیستم در ۵۰۰ منطقه در سراسر این کشور کشته شده اند.

تعدادی از تاریخدانهای دانشگاه نیوکاسل استرالیا که در این پروژه کار می کنند می گویند برای ترسیم نقشه این کشتارها که برای نخستین بار صورت می گیرد از نوشته های موجود در دفتر خاطرات افراد، گزارشهای روزنامه ها، اظهارات و شهادتنامه های بومیان و آرشیوه های فدرال و دولتی استفاده کرده‌اند.

لیندال ریان محقق اصلی این پروژه می گوید: «تا امروز ما حدود ۲۵۰ منطقه کشتار که در دوران استعماری در استرالیا در آنها کشتار صورت گرفته است مشخص کرده ایم. برآورد ما این است که در پایان این پروژه تعداد این مناطق به ۵۰۰ منطقه کشتار افزایش یابد.»

این محقق می گوید که تعداد افراد شناسایی شده در این ۲۵۰ کشتار تاکنون ۶۲۰۰ نفر است که شامل کمتر از ۱۰۰ اروپایی نیز می شود. او می گوید که این محققان رخدادی را «کشتار» در نظر گرفته اند که در جریان آن دست کم ۶ نفر کشته شده باشند.

این پژوهش در حالی قرار است در سال ۲۰۱۹ به پایان برسد که موضوع کشتارهای استعماری موضوع احساسی و داغی در استرالیا است چرا که نتیجه این نوع پژوهش ها بر شیوه بزرگداشت سالگرد پیاده شدن نخستین اروپاییان استعمارگر به استرالیا تاثیر خواهد گذاشت.

استرالیایی ها در ۲۶ ژانویه هر سال جشنی ملی (روز استرالیا) برگزار می کنند که مناسبتش پهلو گرفتن نخستین کشتی بریتانیایی ها در بندر سیدنی در ۱۷۸۸ است. برخی بومیان استرالیا جشن ملی «روز استرالیا» را بعنوان «روز اشغال» در نظر می گیرند.

بر اساس یک نظرسنجی که اوایل سال جاری صورت گرفته است بیش از نیمی از استرالیایی‌ها از تغییر تاریخ تعطیلات ملی حمایت می کنند با این حال دولت محافظه کار استرالیا مخالف تغییر این تاریخ است.

فعالان بومیان استرالیا می گویند که تغییر تاریخ تعطیلات ملی برای اینکه استرالیا گذشته‌اش را بپذیرد، اقدامی اساسی است.

جمعیت ۷۰۰ هزار نفری بومیان استرالیا در تمام شاخص های اقتصادی اجتماعی در پایین ترین رده جمعیت ۲۳ میلیونی این کشور جای دارند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزارش تصویری: هفته آشتی بومیان استرالیا

مصائب بی پایان بومیان استرالیا