بردگی جنسی زنان به دست داعش در افغانستان

بردگی جنسی زنان به دست داعش در افغانستان
Copyright 
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اطلاع دقیقی از موارد بردگی جنسی زنان به دست داعش در ولسوالی‌های دیگر در دست نیست.

آگهی

نیروهای داعش در افغانستان با تهدید زنان افغان آنها را به ازدواج اجباری وادار کرده یا به آنها تجاوز می‌کنند.

خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی در این زمینه می‌نویسد به دلیل شرایط ویژه فرهنگی و مذهبی افغانستان اطلاع دقیقی از موارد ازدواج اجباری و تجاوز به زنان از سوی اعضا داعش در دست نیست. این خبرگزاری در عین حال به عنوان نمونه، ماجرای تجاوز به برخی زنان در بخش‌های زیر کنترل داعش در افغانستان را منتشر کرده است.

ظریفه یکی از این زنان است که یک فرمانده داعش به او تجاوز کرده است. او که از اهالی روستایی در نزدیکی شبرغان در شمال افغانستان است و سه فرزند دارد، می‌گوید این فرمانده داعش روزی به خانه او رفته و از او پول خواسته است. او می‌گوید که پولی ندارد و اگر پولی داشته باشد برای او می‌فرستد. اما داعشی نمی‌پذیرد و از او می‌خواهد که از شوهرش جدا شده و به عقد یکی از سربازان او در آید. چون ظریفه این پیشنهاد را رد می‌کند، فرزندان او را گرفته و به اتاق دیگری می‌برند.

این زن افغان در ادامه می‌گوید: «به من گفتند اگر به حرفشان گوش نکنم مرا می‌کشند و خانه‌ام را می‌گیرند. بعد از آن مرد داعشی هر کاری که خواست با من کرد.»

با وجود آن که افغانستان مدام صحنه درگیری و خشونت است، اما رفتار نیروهای داعش در این کشور بسیار خشن‌تر و سبعانه‌تر از همه انواع دیگر حمله در این کشور است. رفتار خشن داعش از جمله سر بریدن و مجبور کردن افراد به نشستن روی مواد منفجره از جمله کارهای عادی آنها در سوریه، عراق و افغانستان است. اما از زمان پیدایش داعش در سال ۲۰۱۴ در ولایت ننگرهار در شرق و زابل در جنوب، تاکنون موارد تجاوز جنسی و وادار کردن زنان به ازدواج در افغانستان کمتر گزارش شده است.

نفوذ داعش در جوزجان، منطقه‌ای در مرز ترکمنستان که ظریفه در آن اقامت دارد رو به گسترش است. آنها در این منطقه همزمان با آمریکا و طالبان می‌جنگند و از طریق راهزنی پول جمع می‌کنند. آنها بسیاری از جوانان بیکار را به هوس پول در آوردن از این طریق به عضویت گروه خود در آورده‌اند.

ظریفه بعد از این که مورد تجاوز داعشی‌ها قرار گرفت خانه خود در ولسوالی درزاب واقع در جنوب ولایت جوزجان را ترک کرده و به رغم همه مشکلات به شبرغان رفت تا سرپناهی برای خود پیدا کند. او می‌گوید دیگر روی آن را ندارد که شوهر و همسایگان سابقش را ببیند.

زن دیگری به نام سمیرا می‌گوید به مدت ده ماه اسیر داعش بوده و در این مدت بارها مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته است. این زن نیز مانند ظریفه توانسته از چنگ داعش بگریزد و به شبرغان برود. زنان ولسوالی زرداب از ترس کشته شدن به دست داعش یا بستگان خودشان حاضر نیستند نام واقعی یا کامل خود را بگویند. از این گذشته، زن‌های آزاد شده از چنگ داعش، از بیان دقیق آنچه بر ایشان گذشته شرم دارند.

کامله، زن دیگری از زرداب می‌گوید از چهار زنی که همراه او به دست داعش ربوده شدند، تنها او توانسته فرار کند. او می‌گوید نیروهای داعش ابتدا به اسم ازدواج او را دزدیده‌اند، اما همین که به اسارت آنها در آمده، چندین مرد به او تجاوز کرده‌اند.

رفتار داعش صدای طالبان را هم در آورد

شمار زنانی مثل سمیرا و ظریفه که اعضا داعش در درزاب در ماه‌های اخیر به آنها تجاوز کرده یا آنها را به ازدواج اجباری درآورده کم نیست. بیشتر این زنان مجبور به فرار از دیار خود شده‌اند.

این رفتار داعش نسبت به زنان افغان حتی صدای طالبان را هم درآورده است. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان افغانستان می‌گوید: «داعش چنان جنایت‌های فجیعی در درزاب مرتکب شده که قابل بیان نیست. آنها به موازین احترام نمی‌گذارند و بنابراین در مورد جنایت‌های آنان که مردم بازگو می‌کنند، نباید تردید کرد.»

داعش سخنگویی در افغانستان ندارد و دولت کابل می‌گوید این گروه در تلاش است تا یک ایدئولوژی کاملا ناشناخته و بیگانه را وارد افغانستان کند.

مدارکی که در سال ۲۰۱۵ از گروه داعش در سوریه به دست آمده نشان می‌دهد که رهبران این گروه استفاده جنسی از اسیران را مجاز دانسته‌اند. محمد رادمنش، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان چنین رفتاری را مغایر با فرهنگ و سنت این کشور خواند و گفت که موارد برده‌داری جنسی به جز زرداب در مناطق دیگر هم دیده شده است.

در عین حال اطلاع دقیقی از موارد بردگی جنسی زنان به دست داعش در ولسوالی‌های دیگر در دست نیست.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تجاوز به دختر افغان در خمینی‌شهر تایید شد

جنگ داخلی سودان جنوبی؛ تجاوز جنسی علیه زنان سلاح جنگی است

گسترش نظارت با دوربین توسط طالبان؛ آیا شرکت چینی طرح امنیتی آمریکا یا ترکیه را اجرا می‌کند؟