ممنوعیت پوشیدن روبنده در دانمارک؛ معترضان به خیابان می آیند

   ممنوعیت پوشیدن روبنده در دانمارک؛ معترضان به خیابان می آیند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قانون ممنوعیت پوشیدن روبنده در دانمارک روز اول اوت (۹ مرداد) به اجرا گذاشته می شود. به همین منظور کارزاری از زنان مسلمان و حامیانشان قرار است روز چهارشنبه در کپنهاک دست به اعتراض بزنند.

آگهی

قانون ممنوعیت پوشیدن روبنده از روز چهارشنبه اول ماه اوت (۱۰ مرداد) در دانمارک به اجرا گذاشته می شود.

با این حال کارزاری از زنان مسلمان و حامیانشان قرار است روز چهارشنبه، یعنی روزی که اجرای این قانون آغاز می شود در کپنهاک دست به اعتراض بزنند.

هوادران این کارزار پلاکاردهایی طراحی کردند تا در روز چهارشنبه مورد استفاده قرار گیرند. روی یکی از این پلاکاردها نوشته شده است: «لباس من، انتخاب من». اکثر افرادی که برای شرکت در اعتراض روز چهارشنبه اعلام آمادگی کرده‌اند، قصد دارند روبنده بر چهره بزنند و به خیابان بیایند.

در میان گروه‌های مختلف در دانمارک این بحث مطرح است که آیا ما می توانیم پوشیدن یک لباس خاص را از حیطه انتخاب و حق افراد خارج و آنرا به جرم تبدیل کنیم؟

صبینا ۲۱ ساله که قصد دارد معلم شود، از جمله زنان مسلمان دانمارکی است که نمی خواهد روبنده‌اش را بردارد. او به جمعی از زنان مسلمان پیوسته که گروهی با نام «گفتگوی زنان» تشکیل داده‌اند تا آگاهی مردم را درباره اینکه چرا باید زنان مسلمان اجازه داشته باشند هویت شان را به این شیوه به نمایش بگذارند، افزایش دهند.

صبینا می گوید: «من قصد ندارم نقابم را بردارم. اگر بخواهم نقابم را بردارم دوست دارم این اقدام ناشی از انتخاب و تفکر خودم باشد.» صبینا نمی خواهد فامیلی اش منتشر شود چرا که از آزار و خشونتی که ممکن است او را هدف بگیرد می ترسد.

مریم زن مسلمان دیگری که نقاب می زند می گوید همه در دانمارک می خواهند ارزش‌های دانمارکی را تعریف کنند. او می گوید فکر نمی کنم که نقاب زدن معنی اش این باشد که من به ارزشهای دانمارکی تعهدی ندارم.

دانمارک با تصویب قانون ممنوعیت روبنده به برخی کشورهای اروپایی مانند فرانسه پیوست که مدعی اند با این اقدام خود از ارزشهای سکولار و دموکراتیک محافظت کرده‌اند.

بر اساس مصوبه پارلمان دانمارک اگر از اول ماه اوت زنی با نقاب در فضای عمومی ظاهر شود با اخطار پلیس یا باید نقابش را بردارد و یا از محیط عمومی دور شود. همچنین زنی که نقاب زده است نخستین بار ۱۶۰ دلار جریمه می‌شود و در صورت تکرار این جریمه تا ۱۰ برابر افزایش خواهد یافت.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دانمارک قانون منع پوشیدن برقع و روبنده در اماکن عمومی را تصویب کرد

دانمارک نقاب زدن یا پوشیدن برقع را ممنوع می‌کند

استعفای مدیر فرانسوی به دلیل تهدید به مرگ پس از تذکر حجاب؛ دولت از دانش‌آموز محجبه شکایت می‌کند