روسیه خبر عقب‌نشینی ایران از بلندی‌های جولان را تائید کرد

روسیه خبر عقب‌نشینی ایران از بلندی‌های جولان را تائید کرد
Copyright رویترز
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اسرائیل به این مقدار راضی نیست و می‌گوید اکنون که جنگ داخلی سوریه رو به پایان است، نیروهای ایران باید به کلی از سوریه خارج شوند.

آگهی

نیروهای مسلح ایرانی ادوات سنگین خود را به مکانی در فاصله ۸۵ کیلومتری بلندی‌های جولان منتقل کردند.

خبرگزاری تاس روسیه روز چهارشنبه ۱۰ مرداد به نقل از یک مقام رسمی این کشور خبر عقب‌نشینی نیروهای ایرانی را تائید کرد.

ارتش بشار اسد پیش از این به پشتیبانی نیروهای روسیه، ایران و حزب‌الله لبنان توانسته بود جنوب غربی سوریه را از شورشیان پس بگیرد. این منطقه درست در نزدیکی بلندی‌های جولان در مرز اسرائیل است که این کشور اشغال کرده است.

الکساندر لاورنتی‌یف، فرستاده ویژه رئیس جمهوری روسیه به سوریه در مورد وضعیت منطقه به خبرگزاری تاس گفته است: «ایرانی‌ها عقب‌نشینی کرده‌اند و گروه‌های شیعه دیگر در این مکان حضور ندارند.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

لاورنتی‌یف در عین حال گفت بخشی از مأموران ایرانی که وی آنها را «مستشار» خواند ممکن است همچنان در ارتش سوریه در نزدیکی مرز اسرائیل حضور داشته باشند. وی افزود: «با این حال یگان رزمی سنگین و ادواتی که بتواند تهدیدی برای اسرائیل به شمار رود در فاصله حدود ۸۵ کیلومتری خط مرزی مستقر شده‌اند.»

اسرائیل این اقدام را کافی نمی‌داند

روسیه در تلاش است تا اسرائیل را متقاعد کند که تنها نیروهای سوریه در نزدیکی جولان حضور دارند و نیروهای خارجی این مکان را تخلیه کرده‌اند. اما اسرائیل به این مقدار راضی نیست و می‌گوید اکنون که جنگ داخلی سوریه رو به پایان است، نیروهای ایران باید به کلی از سوریه خارج شوند.

رویترز
نیروهای ارتش سوریه در نزدیکی مرز اسرائیل در بلندی‌های جولانرویترز

تزاچی هانگبی، وزیر همکاری‌های منطقه‌ای اسرائیل در یک گفتگوی رادیویی با یادآوری خطر حمله ایران از خاک سوریه به وسیله موشک یا پهپاد گفت: «آن چه ما به عنوان خط قرمز تعریف کرده‌ایم مداخله نظامی و استقرار ایران در سوریه و نه لزوما در نزدیکی مرز این کشور با ما است.»

هفته گذشته یک مقام رسمی اسرائیل که نخواست نامش فاش شود گفته بود روسیه پیشنهاد داده که نیروهای ایرانی در فاصله حداقل ۱۰۰ کیلومتری خط آتش‌بس بلندی‌های جولان باقی بمانند.

اسرائیل این درخواست روسیه را که در هنگام دیدار اخیر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل مطرح شد، کافی ندانسته و رد کرده است. آناتولی ویکتوروف، سفیر روسیه در تل‌آویو روز دوشنبه گذشته در واکنش به این درخواست اسرائیل گفت که کشورش نمی‌تواند ایران را به خروج از سوریه مجبور کند.

آقای ویکتوروف در عین حال افزود که روسیه همچنان چشمش را روی حملات هوایی اسرائیل به نیروها و ادوات در حال جابجایی ایران و حزب‌الله در سوریه می‌بندد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسرائیل: ۷ عضو داعش را در مرز سوریه کشتیم

حمله موشکی اسرائیل به یک منطقه مسکونی دمشق که «اعضای سپاه در آن اقامت دارند» ۲ کشته بر جای گذاشت

فرمانده اطلاعات سپاه قدس در سوریه و معاونش در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شدند