دردسرهای قانون منع تلفن همراه در مدارس فرانسه

دردسرهای قانون منع تلفن همراه در مدارس فرانسه
Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این قانون بلافاصله بعد از تصویب با انتقادهای فراوانی روبرو شده است.

آگهی

قانون منع استفاده از تلفن همراه در مدارس فرانسه پیش از اجرایی شدن، دردسرساز شد.

مجلس ملی فرانسه اخیرا قانونی را تصویب کرده است که به موجب آن از ابتدای سال تحصیلی آینده همراه داشتن موبایل برای دانش‌آموزان مقاطع دبستان و کولژ (کالج) ممنوع است.

قانون منع استفاده از تلفن همراه در کلاس درس پیش از این در فرانسه وجود داشت، اما در قانون جدید همراه داشتن آن در تمام فضای آموزشی برای دانش‌آموزان ممنوع شده است.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در جریان کارزار انتخاباتی خود وعده داده بود که لایحه‌ای در این زمینه ارائه می‌کند.

بر اساس لایحه ارائه شده از سوی دولت که به تصویب مجلس ملی رسید، دانش‌آموزان مقاطع یاد شده از همراه داشتن هر گونه وسیله ارتباطی با قابلیت اتصال بی‌سیم شامل تلفن همراه، تبلت، ساعت هوشمند و غیره منع می‌شوند.

توئیت طنز یک شهروند: موبایل را برای کودکستان هم ممنوع کنید!

این قانون بلافاصله بعد از تصویب با انتقادهای فراوانی روبرو شده است. منتقدان می‌گویند اجرای این قانون مستلزم پیش‌بینی مکانی در ورودی مدارس برای گرفتن تلفن‌های همراه دانش‌آموزان است. این کار به احتمال زیاد مشکلاتی را در زمینه نگهداری تلفن‌ها به وجود خواهد آورد، زیرا هیچ ساز و کاری برای امنیت آن مکان و جلوگیری از دزدی پیش‌بینی نشده است.

برخی مدیران مدارس می‌گویند تعداد کارکنان مدارس برای گماشتن مسئول برای تلفن همراه دانش‌آموزان کفایت نمی‌کند.

از سوی دیگر مشکلات حقوقی نیز بر این قانون مترتب است. مطابق قانون فعلی، اگر معلمی در کلاس متوجه شود که دانش‌آموزی تلفن همراه دارد، حق ندارد آن را ضبط کند. قانون فرانسه تنها در صورتی به معلم اجازه چنین کاری را می‌دهد که شيء مورد نظر «خطرناک» باشد.

البته مجلس ملی فرانسه استثناهایی هم برای این قانون در نظر گرفته و آن برای زمانی است که استفاده عملی از تلفن همراه برای دروس علمی و فناوری مورد نیاز باشد. کودکان معلول هم در صورت نیاز به تلفن همراه می‌توانند در مدرسه از آن استفاده کنند.

ژان میشل بلانکه، وزیر آموزش ملی فرانسه در واکنش به انتقادها پیشنهاد داده است که مدیران مدارس در زمینه‌های خاص که در قانون پیش‌بینی نشده به طور مستقل تصمیم‌گیری کنند.

قانون منع تلفن همراه شامل دبیرستان‌ها نمی‌شود. به باور برخی کارشناسان، احتمالا دشواری اجرای این قانون برای دبیرستان‌ها مانع از ارائه لایحه‌ای برای این مقطع شده است. در دبیرستان‌های فرانسه تقریبا تمام دانش‌آموزان موبایل به همراه دارند، اگر چه استفاده از آن در کلاس بدون اجازه معلم ممنوع است.

در نظام آموزشی فرانسه، کودکان در دبستان ۵ سال و در کولژ که تقریبا معادل همان دوره راهنمایی در نظام آموزشی پیشین ایران است، ۴ سال درس می‌خوانند و سپس وارد دبیرستان می‌شوند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استفاده از تلفن همراه حین رانندگی در فرانسه؛ آمارها و قوانین چه می‌گویند؟

وضعیت مصرف الکل در میان نوجوانان اروپایی

تحقق رویای ۴۰ ساله؛ مرد فرانسوی در سن ۶۷ سالگی پزشک شد