عراق؛ حکم حبس ابد برای دو تبعه فرانسه و آلمان به دلیل عضویت در داعش

عراق؛ حکم حبس ابد برای دو تبعه فرانسه و آلمان به دلیل عضویت در داعش
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وکیل متهم آلمانی در دفاع از وی یادآور شد که او هنگام پیوستن به داعش زیر سن قانونی بوده است.

آگهی

دادگاه کیفری بغداد روز دوشنبه یک تبعه فرانسوی و یک فرد آلمانی را به دلیل عضویت در گروه موسوم به خلافت اسلامی، داعش به حبس ابد محکوم کرد.

فرد فرانسوی ۵۸ سال دارد و نام او «لاسن گبوج» عنوان شده در حالی که از متهم آلمانی به عنوان «نادیا» نام برده شده است.

در قوانین جزایی کشور عراق مجازات حبس ابد معادل بیست سال زندان تعریف شده است.

متهم فرانسوی با موهای کوتاه سفید، ته ریش و لباس مخصوص زندان در دادگاه حضور یافته بود به مدت نیم ساعت به سوالهای قاضی و دادستان پاسخ داد.

او در جلسه دادگاه تمامی اظهارات قبلی خود در زمان بازجویی که از سوی قاضی خوانده می شد به کلی رد و تکذیب کرد.

این متهم که با لهجه غلیظ جنوب فرانسه سخن می گفت در باره اظهارات قبلی خود تصریح کرد: «من دو اقرارنامه به زبان عربی را امضاء کردم که از محتوای آن به کلی اطلاع نداشتم.» وی در ادامه تاکید کرد: «اگر نبیل، پسر بیست و پنج ساله ام به سوریه نرفته بود هرگز فرانسه را ترک نمی کردم.»

لاسن گبوج پس از ترک خاک فرانسه به همراه همسر و فرزندانش راهی سوریه شده و در عراق نیز دستگیر شده است.

وزیر دادگستری فرانسه پیشتر و در زمان اعلام حکم اعدام برای یک تبعه آلمانی پیوسته به داعش در عراق اعلام کرده بود که در صورت صدور حکم اعدام برای پیکارجویان اسلامگرای این کشور، دولت برای حفاظت از جان آن‌ها مداخله خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

«نادیا»، فرد آلمانی که مشمول حکم دادگاه کیفری عراق شده در دفاعیات خود به زبان آلمانی مخلوط با عربی اعلام کرد که پیشتر به همراه خواهر معلول، مادر و دخترش از راه ترکیه خود را به سوریه رسانده و از آنجا نیز راهی عراق شده بود. وی تصریح کرد که خواهر معلولش در جریان بمبارانی در کشور عراق کشته شده است.

وکیل متهم آلمانی در دفاع از وی یادآور شد که او هنگام پیوستن به داعش زیر سن قانونی بوده است. به گفته وکیل، ازدواج این متهم آلمانی با یک جنگجوی داعش، نوعی تجاوز و تعدی به حقوق موکلش بوده زیرا او هنوز به عنوان یک بزرگسال از قدرت تصمیم گیری درست برخوردار نبوده است.

این زن آلمانی پس از آنکه از سوی همسر رها می شود به گفته خودش «برای فرار از دست اعضای گروه داعش» سوریه را ترک می کند و راه عراق را در پیش می گیرد.

مادر «نادیا» که «لامیا. ک» نام دارد در ژوئیه ۲۰۱۷ به همراه دخترش در موصل واقع در شمال عراق دستگیر شده بود. وی ابتدای سال جاری میلادی در دادگاه بدوی به اعدام محکوم شد اما این حکم پس از دادخواهی به حبس ابد تقلیل پیدا کرد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دختر بریتانیایی که به داعش پیوسته بود باردار است و قصد بازگشت دارد

عراق خانواده‌های پیکارجویان داعش را بازداشت کرد

چرا زنان کشورهای غربی به داعش می پیوندند؟