فرار گردشگران از اندونزی؛ شمار قربانیان زلزله به بیش از ۹۰ نفر رسید

 Lombok island - Foreign tourists
Lombok island - Foreign tourists Copyright REUTERS/Beawiharta
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

تا کنون بیش از ۱۲۰ پس لرزه در این مناطق به ثبت رسیده است. برخی از کشورها از شهروندانشان خواسته‌اند تا از سفر به لومبوک و جزایر اطراف آن خودداری کنند.

آگهی

در پی وقوع زمین لرزه در جزیره‌های بالی و لومبوک اندونزی و تداوم پس‌لرزه‌های آن، شمار قابل توجهی از گردشگران تعطیلات خود را نیمه تمام رها کرده و این مناطق را ترک کردند.

بنا بر اعلام سازمان هواشناسی اندونزی تا کنون بیش از ۱۲۰ پس‌لرزه در این مناطق به ثبت رسیده و هجوم گردشگران به فرودگاه‌ها باعث شده است که شرکت‌های هواپیمایی مجبور به افزایش شمار پروازهای خود برای پاسخگویی به درخواست گردشگران شوند.

برخی از کشورها مانند سنگاپور با انتشار اطلاعیه‌هایی از شهروندانشان خواسته‌اند تا از سفر به لومبوک و جزایر اطراف آن خودداری کرده و این منطقه را ترک کنند. تا کنون حدود هزار گردشگر خارجی و اندونزیایی نیز با قایق از جزایر شمالیِ لومبوک تخلیه شده‌اند.

افزایش شمار قربانیان

شمار قربانیان زمین لرزۀ ۶.۹ ریشتری روز یکشنبه که دومین زمین لرزۀ قدرتمند این منطقه در یک هفته گذشته محسوب می‌شد به ۹۱ نفر رسیده است. در میان قربانیان هیچ شهروند خارجی دیده نمی‌شود و شمار زخمی‌ها نیز به بیش از دویست نفر رسیده است. پیش‌تر قدرت این زمین لرزه ۷ ریشتر اعلام شده بود.

این جزیره جمعه ۲۹ ژوئیه نیز دچار زمین لرزه‌ای با قدرت ۶.۴ در مقیاس ریشتر شد که ۱۷ کشته و صدها زخمی بر جای گذاشت.

ویرانی‌های گسترده‌ در سراسر جزیرۀ لومبوک دیده می‌شود؛ بنا بر اعلام دولت با توجه به دریافت اطلاعاتی از مناطق شمالی لومبوک مبنی بر فروریختن یا آسیب شدید هزاران ساختمان، این احتمال وجود دارد که شمار قربانیان افزایش یابد.

برق در بسیاری از بخش‌های جزیرۀ لومبوک که ۴۷۳۹ کیلومتر مربع وسعت و بیش از سه میلیون نفر جمعیت دارد قطع و راه‌های ارتباطی مسدود شده است. بسته شدن راههای ارتباطی زمینی، کمک‌رسانی به مناطق زلزله زده را با دشواری روبرو کرده و ارتش این کشور اعلام کرد که یک کشتی حامل کمک‌های پزشکی و پشتیبانی را برای مناطق صعب‌العبور فرستاده است.

تکان‌های قدرتمند این زمین لرزه در بالی، جزیره همسایه بومبوک نیز شنیده شد و در این جزیره نیز دو کشته بر جای گذاشت.

مجمع‌الجزایر اندونزی در یکی از زلزله‌خیزترین مناطق آسیا قرار دارند. پیش از این در دسامبر سال ۲۰۰۴ میلادی در پی وقوع زمین‌لرزه‌ای به قدرت ۹ ریشتر در اقیانوس هند و در پی آن سونامی در اندونزی، نزدیک به ۲۵۰ هزار نفر ناپدید شدند. قربانیان تبعۀ ۱۳ کشور مختلف بودند و از این تعداد حدود ۱۷۰ هزار نفر نیز شهروند اندونزی محسوب می‌شدند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تعداد قربانیان زمین لرزه و سونامی در اندونزی به مرز ۴۰۰ تن رسید

آگونگ؛ آتشفشانی که جزیرهٔ بالی اندونزی را تهدید می‎کند

وزیر دفاع اندونزی با کارنامه نقض حقوق بشر مدعی پیروزی در انتخابات شد