بیانیه موگرینی و وزرای خارجه تروئیکا: تحریم‌های آمریکا علیه ایران را مسدود می‌کنیم

بیانیه موگرینی و وزرای خارجه تروئیکا: تحریم‌های آمریکا علیه ایران را مسدود می‌کنیم
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با همراهی وزاری خارجه انگلستان، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد قوانین مسدودساز تحریم‌های آمریکا علیه ایران از روز سه‌شنبه ۷ اوت/ ۱۶ شهریور اعمال می‌شود

آگهی

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۱۵ مرداد همزمان با احیای تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران، از اجرایی شدن نسخه به روز شده قوانین مسدودساز تحریمی، برای مقابله با این تحریم‌ها خبر داد.

خانم موگرینی در بیانیه‌ای مشترک با وزرای خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس این مسئله را مطرح کرد.

در این بیانیه طرف‌های اروپایی ضمن ابراز تأسف از بازگشت تحریم‌های آمریکا در پی خروج این کشور از توافق هسته‌ای با ایران، برجام را عنصری کلیدی برای معماری منع اشاعه هسته‌ای در جهان توصیف کرده و می‌افزاید: «انتظار می‌رود ایران به اجرای کامل تعهدات هسته‌ای خود ذیل توافق هسته‌ای ادامه دهد.»

در این بیانیه اعلام شده است که نسخه به روز شده قوانین مسدودساز تحریمی اتحادیه اروپا از فردا برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اجرایی می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

در بخش دیگری از این بیانیه با تاکید بر اینکه رفع تحریم‌های هسته‌ای جزئی اساسی از برجام بوده آمده است: «ما مصمم هستیم تا از فعالان اقتصادی اروپایی که در حال انجام تجارت قانونی با ایران هستند حفاظت کنیم. به همین دلیل است که نسخه به روز شده قوانین مسدودساز اتحادیه اروپا روز ۷ اوت (سه‌شنبه / ۱۶ مرداد) اجرایی می‌شوند تا از شرکت‌هایی که در ایران تجارت قانونی انجام می‌دهند، در برابر آثار تحریم‌های فراسرزمینی ایالات متحده محافظت کنند.»

بیشتر بخوانید:

همچنین در ادامه این بیانیه مشترک آمده است: «اعضای باقی مانده برجام همچنان به حفظ کانال‌های ارتباطی موثر با ایران برای استمرار صادرات نفت و گاز پایبند هستند. بر همین اساس فعالیت‌های ما در این حوزه‌ها ادامه خواهد داشت که از آن جمله همکاری با کشورهای ثالث علاقه‌مند به حمایت از برجام و حفظ روابط اقتصادی با ایران است. این اقدامات ظرف هفته‌های آتی درسطوح وزرا افزایش و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

این بیانیه همچنین در پایان اشاره می‌کند: «حفظ برجام، مسئله احترام به توافق‌نامه‌های بین‌المللی و همچنین مسئله امنیت جهانی است.»

گفتنی است با تصمیم دونالد ترامپ، ایالات متحده آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده است و در حالی که این کشور در پی اعمال تحریم‌های فلج کننده علیه ایران است، اتحادیه اروپا در تلاش است با مسدود کردن این تحریم‌ها این توافق را زنده نگه دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آشنایی با جانشین احتمالی موگرینی؛ جوزپ بورل چه نگاهی به ایران دارد؟

چین: همکاری با ایران، تحریم‌های شورای امنیت را نقض نمی‌کند

موگرینی: قانون دورزدن تحریم‌های آمریکا درباره برجام فعال شد