تخت‌روانچی: پیشنهاد ترامپ را جدی نمی‌گیریم؛عمان پیامی از آمریکا برای ما نداشته

Majid Takhte ravanchi
Majid Takhte ravanchi Copyright Tasnim/ Masood shahrestani
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

معاون سیاسی دفتر رئيس جمهوری می‌گوید هیچ مذاکره‌ای با آمریکا نداشته است.

آگهی

مجید تخت‌روانچی معاون سیاسی دفتر رئيس جمهوری ایران می‌گوید در شرایط فعلی مذاکره با آمریکا «بی‌فایده» و «غیر منطقی» است.

آقای تخت‌روانچی که این صحبت‌ها را در گفتگو با خبرگزاری تسنیم به زبان آورده همچنین شایعه‌ای در مورد مذاکرات مستقیمش با مقامات آمریکایی را تکذیب کرد.

معاون پیشین اروپا و آمریکای وازرت امور خارجه همچنین در بخش دیگری از این گفتگو به اخباری مربوط به پادرمیانی عمان برای مذاکره ایران با آمریکا واکنش نشان داده است: «سفر آقای بن علوی وزیر خارجه عمان به تهران تحول جدیدی نیست که فکر کنیم حامل پیامی است و یا از اینجا بخواهد پیامی ببرد، به‌ هر حال موضع ما روشن است و نیازی به این نیست که کسی بخواهد پیغام ببرد و پیغام بیاورد، ما از این که آقای علوی و بقیه مقامات عمان به ایران بیایند، استقبال می‌کنیم، کما این که ما هم آنجا می‌رویم، اما این که این موضوع به سفر وی به آمریکا وصل شود، من چنین فکر نمی‌کنم.»

بیشتر بخوانید:

مذاکره کننده سابق تیم هسته‌ای ایران همچنین در بخش دیگری از این گفتگو، ضمن «بی‌فایده» توصیف کردن مذاکره در شرایط کنونی با آمریکا گفت: «من فکر نمی‌کنم در آینده نزدیک چنین اتفاقی بیفتد، چرا که شرایطش مهیا نیست. برای این که شخصیت آقای ترامپ بازاری است و تصور می‌کند می‌تواند با حمله کردن و تحت فشار گذاشتن طرف مقابل، ما را به انجام مذاکره متمایل سازد، این روش شاید برای دیگر کشورها جوابگو باشد، اما در مقابل ایران پاسخگو نیست. این شرایط اصلا عادی نیست که ما بخواهیم وارد مذاکره شویم.»

مجید تخت روانچی همچنین با «غیرمنطقی» خواندن مذاکره با آمریکا در شرایط فعلی گفت: «اگر می‌خواهیم مذاکره نتیجه‌بخش باشد، نباید یک طرف مدام بگوید من طرف بزرگ‌تر هستم و تو کوچک‌تر، ‌باید برابر و و همراه با احترام باشد، نباید به‌ گونه‌ای باشد که کسی احساس کند طرف مقابل دیکته می‌کند. ما هیچ‌کدام از این شروط را نمی‌بینیم، صریح بگویم که مذاکره در این شرایط عملاً فایده‌ای ندارد، بعضی‌ جاها حتی ممکن است مضر هم باشد بنابراین ما صحبت‌های آقای ترامپ را که اخیراً اعلام کرده است، نه‌ تنها جدی نمی‌گیریم بلکه آن را یک نوع تاکتیک می‌دانیم.»

پس از خروج ایالات متحده آمریکا از برجام، حالا دونالد ترامپ از آمادگی کشورش برای انجام دور جدیدی از مذاکرات با ایران خبر می‌دهد. پشنهادی که ظاهرا چندان در تهران مورد استقبال قرار نگرفته است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش ایران به سفر نتانیاهو به عمان

آیا سیاست‌های متناقض ترامپ سایه جنگ را از سر ایران دور می‌کند؟

استقبال وزیر خارجه آمریکا از گفتگوی ترامپ با ایران