جنایت و فحشاء در کمین پناهجویان ونزوئلایی؛ تلاش برای انسداد مرز برزیل

جنایت و فحشاء در کمین پناهجویان ونزوئلایی؛ تلاش برای انسداد مرز برزیل
Copyright عکس: رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روزانه صدها تن از شهروندان ونزوئلایی با پای پیاده روانه مرز دو کشور می‌شوند تا برای گریز از بیش از سه سال بحران اقتصادی و سیاسی حاکم بر ونزوئلا وارد برزیل شوند.

آگهی

با وجود صدور دستور یک قاضی برزیلی مبنی بر بستن مرز این کشور در برابر سیل مهاجران ونزوئلایی، دولت فدرال با ارسال درخواست تجدیدنظر سعی کرده تا مرز میان دو کشور را همچنان باز نگاه دارد.

هلدر برتوی، قاضی فدرال برزیلی روز یکشنبه دستور داد تا زمان مهیا شدن شرایط بشردوستانه برای پذیرش پناهجویان ونزوئلایی، مرز میان دو کشور بسته شود ولی اجرای این حکم در پی ارسال درخواست تجدید نظر از سوی وکلای دولت برزیل هنوز اجرایی نشده است.

بنا بر گزارش منابع رسمی برزیل، روزانه صدها تن از شهروندان ونزوئلایی با پای پیاده روانه مرز دو کشور می‌شوند تا برای گریز از بیش از سه سال بحران اقتصادی و سیاسی حاکم بر ونزوئلا وارد برزیل شوند.

با این وجود قاضی برتوی معتقد است که حداقل در بخش مرزی روریما که منطقه‌ای کوهستانی است، امکان ارائه خدمات عمومی به شمار بالای پناهجویان وجود ندارد و بسیاری از آن‌ها باید مدت‌ها شب را در خیابان‌ها به صبح برسانند که این امر موجب افزایش جنایت و فحشا شده و شرایط را برای زندگی پناهجویان غیرانسانی کرده است.

در مقابل، دولت فدرال نیز اعلام کرده که ارائه خدمات عمومی از جمله خدمات پزشکی منوط به ارائه گذرنامه معتبر از سوی پناهجویان است و کسانی که مشمول این خدمات نشده‌اند، فاقد گذرنامه بوده‌اند.

اما قاضی برتوی معتقد است که امتناع مقام‌های دولتی از ارائه خدمت اولیه‌ای همچون واکسیناسیون به پناهجویان فاقد گذرنامه، اعمال نوعی تبعیض غیرانسانی است و بهتر است تا انتقال بخشی از پناهجویان به سایر نقاط کشور، روند ورود آنها متوقف شود تا خدمات دولت برزیل شامل حال تمامی پناهجویان ونزوئلایی شود.

بیشتر بخوانید:

امور پناهجویان سازمان ملل متحد نیز از دولت فدرال برزیل خواسته تا هر چه سریع‌تر نسبت به انتقال بخشی از پناهجویان منطقه روریما اقدام کنند. هر چند تا کنون ۸۲۰ تن از آنها به سایر مناطق برزیل منتقل شده‌اند ولی شمار ورود آنها به این منطقه برزیل روزانه حدود ۵۰۰ نفر است و به گفته مقام‌های محلی بسیاری از آنها توانایی مالی و جسمانی عبور از این منطقه و مهاجرت به سایر مناطق برزیل را ندارند.

با این حال دولت فدرال همچنان در برابر اجرای حکم قاضی برتوی مقاومت می‌کند و با وجود محدودیت در قبال ارائه خدمات به پناهجویان ترجیح می دهد تا مرز دو کشور برای ورود بیشتر پناهجویان باز باشد.

بیشتر بخوانید:ونزوئلا؛ روزانه ۴۵هزار نفر از فقر به کلمبیا می گریزند

ونزوئلا که یکی از بزرگ‌ترین ذخایر نفتی ثبت شده روی زمین را دارد از پنج‌ سال پیش همزمان با بحران سیاسی و اتخاذ رویکردهای اقتصادی پوپولیستی با روند فزاینده نرخ تورم و کمبود مواد غذایی مواجه شده و این روند از سه سال پیش بحرانی شده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شورش در زندان برزیل؛ ده‌ها نفر کشته و ۱۶ نفر سر بریده شدند

آغاز انتخابات دوقطبی برزیل؛ زورآزمایی نهایی راست‌افراطی و حزب کارگر

سازمان بین‌‌المللی مهاجرت: ۶۳ هزار نفر طی ده سال در مسیرهای مهاجرت جان باخته یا ناپدید شدند