سوال مطهری از وزیر دادگستری درباره رفع حصر، مجلس ایران را به تشنج کشاند

سوال مطهری از وزیر دادگستری درباره رفع حصر، مجلس ایران را به تشنج کشاند
Copyright Hamed malekpour/ Tasnim
Copyright Hamed malekpour/ Tasnim
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سوال علی مطهری از وزیر دادگستری درباره چرایی ادامه حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد از سوی مجلس وارد دانسته نشد.

آگهی

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس ایران، طرح سوال از وزیر دادگستری درباره دلایل ادامه حصر رهبران جنبش سبز به صحن علنی کشاند.

آقای مطهری روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد در جریان طرح سوال خود از وزیر دادگستری درباره علت ادامه حصر خانگی گفت: «موضوع سؤال، علت ادامه حصر خانگی آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد است. سؤال من سیاسی و جناحی یا فراکسیونی نیست، ملی است و با هدف حل یکی از مشکلات اجتماعی کشور که آثار سیاسی و اقتصادی داشته است مطرح می‌شود. بدیهی است که حصر خانگی رهبران یک حرکت اجتماعی مادامی که جامعه در حال التهاب و آشوب است، برای فرونشاندن آن التهاب قابل قبول است و در کشورهای دیگر هم اتفاق می‌افتد. اما ادامه آن پس از بازگشت آرامش به جامعه بدون حکم قضایی خلاف قانون اساسی است.

بیشتر بخوانید:

این نماینده مخالف حصر در ادامه سوال خود اظهار داشت: «ارتباط این سوال با وزیر دادگستری از آن جهت است که امروز این موضوع جنبه قضایی دارد نه جنبه امنیتی و طبعاً به قوه قضائیه مربوط است نه به شورای عالی امنیت ملی.»

اظهارات علی مطهری برای بعضی از نمایندگان اصولگرا خوش‌آیند نبود و آنها با فریادهای خود سعی داشتند صحبت‌های مطهری را نیمه کاره بگذارند. سید جواد ابطحی یکی از نمایندگانی بود که با فریادهای «فتنه، فتنه» خود سعی کرد صحبت‌های مطهری را قطع کند.

آقای مطهری در بخش دیگری از صحبت‌هایش با تکرار دوباره این که محمود احمدی نژاد «هیزم فتنه ۸۸ را مهیا کرد»، افزود: «آقای احمدی‌نژاد و حامیانش در درون حکومت، زمینه و هیزم فتنه را فراهم کردند و آقایان موسوی و کروبی آن را شعله‌ور ساختند. و بارها گفته‌ام که در همان ماه‌های اول باید دو طرف به طور همزمان محاکمه علنی می‌شدند».

علیرضا آوایی، وزیر دادگستری هم سوال مطهری را در حیطه وظایف و اختیارات خود ندانست و اظهار داشت: «رییس شورای عالی امنیت ملی در سال ۸۹ در این باره تصمیمی گرفت که اجرایی شد. سوال من از سوال کنندگان این است که پاسخگویی درباره این سوال مطابق با کدام مستند از وظایف وزیر دادگستری است، وزیر دارای کدام اختیار درباره مصوبات شورای عالی امنیت ملی است که با توجه به آن اختیار مواجهه با تکلیف مسئولیت شود؟»

علی مطهری البته این توضیحات آوایی را هم بی پاسخ نگذاشت و گفت: «روشن است که سوال اصلی ما از قوه قضاییه است اما نمی‌توانیم از این قوه سوال کنیم و ناچاریم از وزیر دادگستری به عنوان رابط این سوال را بپرسیم. به هر حال قوه قضاییه باید تکلیف را روشن کند و محصورین را آزاد کند، اگر هم محاکمه آنها لازم است، آنها را در دادگاه علنی محاکمه کند.»

علی مطهری اما از این پاسخ آوایی قانع نشد و همین مسئله سبب شد تا جواد کریمی قدوسی نماینده تندروی مجلس در اعتراض به مطهری شروع به فریاد زدن کند و صدای «فتنه، فتنه» گفتن او در صحن علنی مجلس بپیچد. ادامه فریادهای او باعث شد تا جمعی از زنان مجلس همچون پروانه مافی و سهیلا جلودارزاده در اعتراض به او به سمت صندلی‌اش بروند و از او بخواهند سکوت کند. سهیلا جلودارزاده هم در اعتراض به کریمی قدوسی فریاد زد: «مملکت را به خاک سیاه نشاندید و فساد اقتصادی درست کردید دیگر چه می‌خواهید. میرحسین موسوی همان کسی بود که ۸ سال کشور را در جنگ اداره کرد.»

در همین حین جمعی دیگر از نمایندگان از هر دو طیف تلاش کردند تا نمایندگان را آرام کنند و به این تنش پایان دهند.

بعد از آرام گرفتن نسبی این تنش‌ها رای‌گیری در این خصوص انجام شد و ۹۵ نماینده موافق و ۹۵ نماینده مخالف و ۱۵ رای هم ممتنع داده شد تا به این ترتیب طرح سوال از علیرضا آوایی با قانع شدن نمایندگان همین جا پایان پذیرد.

پس از انجام رای‌گیری و تمام شدن جلسه سوال از وزیر دادگستری مسعود پزشکیان که در آن زمان ریاست جلسه را بر عهده داشت در توضیحاتی درباره رای مجلس به مطهری از وزیر دادگستری گفت: برخی ازنمایندگان بعد از رای‌گیری پیش من آمدند و گفتند رای مجلس در موافقت با حصر نبود، بلکه موضوع سوال را در حیطه اختیارات وزیر ندانستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مهدی کروبی در نامه خود به اعضای مجلس خبرگان چه گفت؟

کروبی: می‌خواهند با مشارکت پایین، ۲۹ خرداد جشن نابودی جمهوریت بر پا کنند

کروبی خطاب به خامنه‌ای: هیچ‌یک از صفات رهبری را ندارید