صدها هزار مهاجر افغان ایران را ترک کرده اند

صدها هزار مهاجر افغان ایران را ترک کرده اند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کاهش شدید ارزش ریال در برابر دلار، مهاجران افغان ساکن ایران را وادار به بازگشت به کشورشان کرده است.

آگهی

در ماه‌های گذشته بیش از ۴۴۰ هزار مهاجر افغان با ترک ایران به کشور خود باز گشته اند.

خبرگزاری فرانسه روز پنجشنبه با اعلام این خبر به نقل از سازمان جهانی مهاجرت گزارش کرد این شمار از مهاجران در هفت ماه نخست سال جاری میلادی به افغانستان باز گشته اند. براساس این آمار ۵۷ درصد از این افراد از ایران اخراج شده اند و ۴۳ درصد دیگر به میل خود این کشور را ترک کرده و به زادگاه خود رجعت کرده اند.

اوا شوئرر، یکی از سخنگویان سازمان جهانی مهاجرت این رقم را بی‌سابقه توصیف کرد و شمار مهاجران بازگشته در سال جاری میلادی را دو برابر سال گذشته تخمین زد.

بیشتر بخوانید:

بر اساس این گزارش، بسیاری از مهاجران افغان از طریق مرز زمینی از ایران به شهر هرات در غرب افغانستان باز می‌گردند.

سقوط شدید ارزش ریال و کاهش جدی قدرت خرید مهاجران عمدتا غیرقانونی افغان در ایران، عامل اصلی این موج بازگشت به شمار می‌رود.

از زمان آغاز جنگ‌های داخلی در افغانستان در دهه ۱۹۸۰، ایران یکی از مقاصد اصلی پناهجویان کشور همسایه بود که از ناامنی و جنگ در زادگاه خود می‌گریختند. با وجود تشابهات عمده زبانی و مذهبی میان دو کشور، پناهجویان افغان در ۴ دهه گذشته عمدتا به حاشیه جامعه میزبان رانده شدند.

به نظر می‌رسد در یک دهه گذشته و به‌ویژه با افزایش حضور شبه نظامیان افغان در سوریه، دست‌کم رویکرد رسانه‌ای دولت ایران نسبت به شهروندان افغان ساکن این کشور تغییر کرده است. به‌علاوه رهبر ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی به دولت دستور داد تا امکان تحصیل رایگان کودکان مهاجر را فراهم کند. با این حال بخش گسترده‌ای از مهاجران افغان ساکن ایران از وضعیت خود در این کشور ناراضی هستند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عمران خان: به افغان‌های متولد پاکستان شهروندی می‌دهیم

رکورد تاریخی بهای ارز و سکه در ایران؛ دلار از مرز ۶۴ هزار تومان گذشت

«صادرات نفت ایران در دوازده ماه گذشته به بیش از ۳۵ میلیارد دلار رسید»