با وجود بحران سیاسی، عربستان به کانادا برای ادامۀ صادرات نفت اطمینان داد

Saudi Energy Minister Khalid al-Falih
Saudi Energy Minister Khalid al-Falih Copyright REUTERS/Faisal Al Nasser
Copyright REUTERS/Faisal Al Nasser
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خالد الفالح تاکید کرد که عربستان از یک سیاست «قوی و طولانی مدت» در صنعت نفت برخوردار است و بر این اساس معاملات نفتی تحت تاثیر ملاحظات سیاسی قرار نمی‌گیرد.

آگهی

صادرات نفت عربستان به کانادا تحت تاثیر بحران سیاسی پیش آمده میان دو کشور قرار نخواهد گرفت.

این خبر روز پنج‌شنبه از سوی وزیر انرژی، صنعت و منابع معدنی پادشاهی سعودی اعلام شد. او به مشتریان کانادایی خود اطمینان داد که با وجود توقف بسیاری از فعالیتهای اقتصادی عربستان در کانادا و کاهش داد و ستدهای دو کشور، تغییری در سیاستهای صادرات نفت روی نخواهد داد.

خالد الفالح تاکید کرد که بزرگترین صادرکنندۀ نفت در جهان از یک سیاست «قوی و طولانی مدت» در صنعت نفت برخوردار است و بر این اساس معاملات نفتی تحت تاثیر ملاحظات سیاسی قرار نمی‌گیرد.

او در بیانیه‌ای گفت: «بحران دیپلماتیک اخیر بین عربستان سعودی و کانادا به هیچ‌وجه بر روابط شرکت آرامکو با مشتریان خود در کانادا تاثیر نخواهد گذاشت.»

عربستان سعودی یکشنبه گذشته در واکنش به اطلاعیه‌های وزارت خارجه کانادا که خواستار آزادی فعالان حقوق بشر زندانی در این کشور شده بود، سفیر کانادا از ریاض را اخراج کرد و سفیر خود را از اتاوا فراخواند.

دیگر اقدامات اعتراضی ریاض در این‌باره عبارت بودند از توقف همکاری‌های جدید بازرگانی و سرمایه گذاری و همکاری‌های آموزشی و پزشکی با کانادا، تعلیق تمام پروازهای مستقیم به تورنتو، توقف واردات کالا از این کشور و فروش دارایی‌های عربستان در کانادا. بانکهای سعودی نیز فروش سهام و اوراق قرضه خود در این کشور واقع در آمریکای شمالی را آغاز کردند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

حمایت روسیه از عربستان سعودی

پس از امارات و بحرین و مصر، روسیه نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که در تنش روی داده میان ریاض و اتاوا، از عربستان سعودی حمایت خواهد کرد.

مسکو اعلام کرد که اقدام مقامات کانادا در سخنرانی برای عربستان در موضوعات حقوق بشری پذیرفتنی نیست.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به اینکه حقوق بشر باید با احترام به آداب و رسوم و سنتهای ملی ترویج شود گفت: «ما همیشه گفته‌ایم که سیاسی کردن مسائل حقوق بشر پذیرفتنی نیست. آنچه احتمالا در این وضعیت لازم است، مشاوره سازنده و همکاری به جای انتقاد است.»

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عادل جبیر: کانادا می‌داند چگونه اشتباه بزرگش را جبران کند

واکنش آمریکا به تنش عربستان و کانادا: به‌صورت دیپلماتیک مسئله را حل کنید

تنش بین عربستان و کانادا؛ ریاض پروازهای تورنتو را تعلیق کرد