اردوغان: ترامپ یک کشیش آمریکایی را به ما ترجیح داده است

اردوغان: ترامپ یک کشیش آمریکایی را به ما ترجیح داده است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«واقعا تأسف‌بار است که دولت آمریکا، یک کشیش آمریکایی محکوم به اقدامات تروریستی را به متحد استراتژیک خود در ناتو ترجیح داده است».

آگهی

رجب طیب اردوغان می‌گوید دونالد ترامپ، یک کشیش آمریکایی را به ترکیه ترجیح داده است.

رئیس جمهوری ترکیه روز شنبه ۱۱ اوت (۲۰ مرداد) در سخنانی با بیان این مطلب افزود: «واقعا تأسف‌بار است که دولت آمریکا، یک کشیش آمریکایی محکوم به اقدامات تروریستی را به متحد استراتژیک خود در ناتو ترجیح داده است».

اردوغان همچنین به ترامپ هشدار داد که نمی‌تواند ترکیه را تهدید کند: «ما قدم‌های خود را با گام‌های قاطع طی خواهیم نمود. هیچکس نمی‌تواند با تهدید، ملت ترکیه را همراه خود سازد. من یک بار دیگر دولتمردان آمریکایی را خطاب قرار می‌دهم: مایه تاسف است که یک کشیش را که به جرم فعالیت تروریستی دستگیر شده است، به متحد استراتژیک خود در ناتو ترجیح داده‌اید.»

بیشتر بخوانید:

ترامپ به ترکیه: کشیش آمریکایی را آزاد نکنید تحریم می‌شوید

ترکیه توافق با واشنگتن بر سر آزادی کشیش آمریکایی را تکذیب کرد

آمریکا در اعتراض به بازداشت کشیش آمریکایی ترکیه را تحریم کرد

گفتنی است اشاره آقای اردوغان به کشیش آمریکایی است که ۲۱ ماه است به اتهام هواداری از کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ علیه رجب طیب اردوغان، در ترکیه زندانی و در حصر است. دولت ترامپ تهدید کرده بود اگر ترکیه اندرو برونسون را آزاد نکند، تحریم‌هایی را علیه این کشور وضع خواهد کرد. با مخالفت ترکیه در خصوص آزادی این کشیش، روابط آنکارا و واشنگتن تنش آمیز شد و ایالات متحده آمریکا تحریم‌هایی را علیه ترکیه وضع کرد. این تحریم‌ها سبب شد ارزش پول ملی ترکیه با افت بی سابقه‌ای رو به رو شود. اتفاقی که دونالد ترامپ روز ۱۰ اوت در توییتر خود نسبت به آن ابراز خرسندی کرد.

آقای ترامپ روز ۱۰ اوت در توییتر خود نوشت: «همین الان دستور دادم تعرفه‌های گمرکی واردات آلومینیوم و فولاد از ترکیه دو برابر شود. در حالی که ارزش واحد پول ترکیه، لیر، به سرعت در برابر دلار بسیار قوی ما، سقوط می‌کند. تعرفه گمرکی واردات آلومینیوم به ۲۰ درصد و فولاد به ۵۰ درصد افزایش می‌یابد. در برهه کنونی، روابط ما با ترکیه اصلا خوب نیست.»

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم نسبت به این اقدام و خوشحالی رئيس جمهوری آمریکا ابراز تاسف کرد.

آقای ظریف روز شنبه در حساب توییتر خود نوشت: «خوشحالی ترامپ از تحمیل فشار اقتصادی بر ترکیه، متحد او در ناتو، شرم‌آور است. آمریکا باید دست از عادت خود برای تحریم و تهدید بکشد وگرنه جهان، فراتر از محکومیت‌های کلامی، متحد خواهد شد تا این کشور را ملزم به این کار کند. ما پیش از این در کنار همسایگان‌مان ایستاده بودیم و اکنون نیز دوباره ایستاده‌ایم.»

آقای اردوغان روز شنبه ۱۱ اوت همچنین گفت: «اشتباه است که تصور کنید می‌توانید با تهدید درباره یک کشیش، ترکیه را به زانو درآورید».

به نظر می‌رسد روابط نه چندان گرم ترکیه و ایالات متحده با سیاست‌های جدید رئيس جمهور آمریکا، با تنش‌های بیشتری مواجه شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اردوغان: ترکیه صلح و امنیت را در سوریه و عراق برقرار می‌کند

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین

اردوغان بار دیگر با اعلام حمایت از حماس، نتانیاهو را با هیتلر و استالین مقایسه کرد