ظریف: در آستانه امضای کنوانسیون حقوقی دریای خزر هستیم

ظریف: در آستانه امضای کنوانسیون حقوقی دریای خزر هستیم
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر خارجه ایران در نشست قزاقستان، از نزدیک بودن توافق میان کشورهای ساحلی دریای خزر سخن گفت.

آگهی

محمدجواد ظریف می‌گوید: «چیزی تا پایان راه ۲۱ ساله مذاکرات برای توافق بر سر رژیم حقوقی دریای خزر باقی نمانده است.»

وزیر خارجه ایران که برای حضور در نشست آکتائو قزاقستان به این کشور سفر کرده روز شنبه ۲۰ مرداد ابراز امیدواری کرد: «کشورهای ساحلی دریای خزر بتوانند مذاکرات برای حصول توافق در خصوص رژیم حقوقی دریای خزر را پایان دهند.»

آقای ظریف ابراز خرسندی کرد که در کنوانسیون، بر انحصار حضور و دریانوردی صرفا با پرچم یکی از کشورهای ساحلی تاکید شده و هیچ کشور بیگانه‌ای اجازه حضور در این منطقه را ندارد.

این نشست که با حضور سران کشورهای ساحلی دریای خزر شامل ایران، روسیه، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان قرار است از روز یکشنبه ۲۱ مرداد در آکتائو قزاقستان آغاز به کار کند و بنا دارد به موضوع تعیین سهم ساحلی هر یک از کشورها از دریای خزر بپردازد.

بیشتر بخوانید

در همین خصوص روز شنبه ۲۰ مرداد، محمدابراهیم رحیم پور معاون پیشین آسیا - اقیانوسیه وزارت خارجه ایران و از مذاکره کنندگان رژیم حقوقی دریای خزر گفته بود: « تصمیم گیری درباره سهم ایران در دریای خزر و سایر جزئیات آن در اختیار رهبر است.»

این در حالیست که در داخل ایران برخی از شخصیت‌های سیاسی اصلاح‌طلب از احتمال واگذاری سهمی بیش از اندازه واقعی به روسیه در ازای معادلات سوریه ابراز نگرانی کرده‌اند.

آقای ظریف همچنن ابراز امیدواری کرد امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر نقطه پایان همکاری‌ها میان کشورهای ساحلی نباشد و برعکس زمینه را برای گسترش همکاری‌ها میان کشورهای منطقه فراهم سازد.

عشق‌آباد، تهران، باکو و آستاراخان پیش از این به ترتیب میزبان چهار نشست قبلی سران خزر برای تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر بودند.

گفتنی است حسن روحانی رئيس جمهوری ایران هم در این نشست شرکت خواهد کرد تا ضمن امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر توافقنامه‌های دیگری را هم در خصوص موضوعات منطقه‌ای به امضا برساند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ظریف: سهم ایران از خزر در آینده معلوم می‌شود

آتش سوزی در سکوی نفتی آذربایجان در خزر جان ۳۲ کارگر را ستاند

رهبران غربی پیروزی پوتین در «شبه انتخابات» روسیه را «غیرقانونی» خواندند؛‌ واکنش متحدان چه بود؟