نمایندگان طالبان با مقام‌های ارشد ازبکستان برای مذاکرات صلح گفتگو کردند

نمایندگان طالبان با مقام‌های ارشد ازبکستان برای مذاکرات صلح گفتگو کردند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اعلام رسمی مذاکرات صلح با طالبان در حالی صورت می‌گیرد که تنها دو روز پیش ستیزه‌جویان طالبان به شهر غزنی در مرکز افغانستان حمله کردند و برای مدت زمان کوتاهی کنترل قسمت‌هایی از شهر را در دست گرفتند.

آگهی

منابع رسمی روز یکشنبه ۱۲ اوت (۲۱ مرداد) اعلام کردند که هیاتی از طالبان این ماه به منظور انجام مذاکرات صلح و خروج نیروهای خارجی از افغانستان به ازبکستان رفته است.

وزارت خارجه ازبکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که سرپرست دفتر سیاسی طالبان در قطر، محمدعباس ستانکزی و وزیر خارجه ازبکستان، عبدالعزیر کمیل‌اف از «ششم اوت به مدت چهار روز درباره چشم‌انداز فرآیند صلح در افغانستان بحث و گفتگو کردند.»

از سوی دیگر طالبان نیز اعلام کردند که در این مذاکرات درباره «خروج نیروهای خارجی، پروژه‌هایی برای آینده کشور از جمله خطوط فشار قوی انتقال برق و راه‌آهن» گفتگو شده‌ است.

نماینده ویژه ازبکستان در کابل نیز در مذاکرات صلح حضور داشته است.

اعلام رسمی مذاکرات صلح با طالبان در حالی صورت می‌گیرد که تنها دو روز پیش ستیزه‌جویان طالبان به شهر غزنی در مرکز افغانستان حمله کردند و برای مدت زمان کوتاهی کنترل قسمت‌هایی از شهر را در دست گرفتند. براساس آخرین گزارش‌ها درگیری‌های شدید در اطراف این شهر کماکان ادامه دارد.

پیش از این نیز منابع آگاه از دیدار طالبان با مقامات چینی در پکن خبر داده بودند.

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان نیز که در زمستان گذشته پیشنهاد آغاز مذاکرات صلح با طالبان را بدون پیش‌شرط مطرح کرده بود، در ماه مارس به ازبکستان رفته بود.

طالبان دولت افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسد و مدعی است در حال حاضر مذاکرات صلح را تنها با طرف آمریکایی انجام می‌دهد.

سخنگوی شورای صلح افغانستان، سید احسان طاهری درباره اعلام نشست طالبان در ازبکستان به خبرگزاری فرانسه گفت:«نشست‌هایی از این دست راهگشا هستند و زمینه را برای برگزاری مذاکرات واقعی صلح فراهم می‌کنند.»

طالبان در ماه ژوئن به تقاضای رییس جمهور افغانستان پاسخ داده و به مناسبت عید فطر، سه روز آتش‌بس اعلام کردند. با وجود رعایت نسبی این آتش‌بس، حملات طالبان به مواضع دولتی افغانستان و شهرهای این کشور ادامه یافته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«دولت افغانستان در گفت‌وگوهای صلح مسکو شرکت نمی‌کند»

گفتگوی آمریکا با طالبان؛ امید به صلح در افغانستان؟

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد