رهبر ایران: در مذاکرات برجام اشتباه کردم

آیت‌الله علی خامنه‌ای
آیت‌الله علی خامنه‌ای Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

علی خامنه‌ای، رهبر ایران ضمن مسئول دانستن مقامات دولتی در بحران ارزی جاری، مذاکره با آمریکا را در شرایط فعلی رد کرده است.

آگهی

علی خامنه‌ای، رهبر ایران ضمن مسئول دانستن مقامات دولتی در بحران ارزی جاری، مذاکره با آمریکا را در شرایط فعلی رد کرده است.

به گزارش ایرنا رهبر جمهوری اسلامی طی سخنرانی در روز دوشنبه گفت: «مذاکرات برجام اشتباه بود. در موضوع مذاکرات بنده اشتباه کردم و به اصرار آقایان اجازه تجربه را دادم که البته از خطوط قرمز معین‌شده هم عبور کردند. رئیس‌جمهور اعتراف کرد اگر محدودیت‌های شما نبود ما امتیازات بیشتری می‌دادیم.»

این بخش از اظهارات آقای خامنه‌ای به فاصله ساعتی پس از انتشار از خروجی خبرگزاری‌های رسمی و نیمه‌رسمی ایران حذف شد.

رهبر ایران با «وقیح» و «بی‌شرمانه» خواندن ادبیات مقامات آمریکا درباره امکان مذاکره گفت: «جمهوری اسلامی هر وقت به آن اقتداری برسد که فشار و هوچی‌گری آمریکا رویش تأثیری نگذارد، می‌تواند با آمریکا مذاکره کند. امروز چنین چیزی نیست. امام راحل عظیم الشأن هم مذاکره با امریکا را تا وقتی این رژیم آدم نشود ممنوع کرده بود ما هم بر همین نکته تأکید می کنیم. حتی اگر به فرض محال قرار بود با آمریکایی‌ها مذاکره‌ای کنیم قطعاً با دولت فعلی هرگز مذاکره نمی‌کردیم.»

او در ادامه با اشاره به استراتژی ایالات متحده در مذاکرات گفت: ««شبح جنگ را مطرح می‌کنند تا ترسوها را بترسانند. در مسئله‌ی مذاکره هم یک بازی پیش‌پاافتاده می‌کنند. یکی می‌گوید مذاکره با پیش‌شرط یکی می‌گوید مذاکره بدون پیش‌شرط. دو کلمه در این باره به مردم بگویم: جنگ نخواهد شد و مذاکره نخواهیم کرد.»

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا پیشتر از امکان مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران صحبت کرده بود. بعدتر مایک پمپئو، وزیرخارجه آمریکا، تصریح کرد مذاکرات با ایران منوط به پیش شرط است.

آقای خامنه‌ای همچنین در واکنش به انتقادات وزیرخارجه آمریکا از حضور نظامی ایران در سوریه گفت: «یک عقب‌مانده ذهنی به ملت ایران می‌گوید دولت شما پول شما را در سوریه خرج می‌کند در حالی‌که رئیس او اذعان کرده که آمریکا هفت تریلیون دلار در منطقه خرج کرده‌اند اما هیچ چیزی عایدشان نشده است.»

بیشتر بخوانید:

رویترز
سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای در زمانی ایراد می‌شود که بازار ارز از چندی پیش در وضعیت متلاطم به سر می‌بردرویترز

بحران ارزی

رهبر ایران همچنین در بخشی از سخنرانی خود کاهش ارزش پول ملی را مشکل اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: « یک بخشی از مردم واقعاً زیر فشارند و این گرانی مواد غذایی و مسکن و... روی مردم فشار می‌آورد. وقتی قیمت ریال این‌جور پایین می‌آید، آن کارمند روزمزد است که برایش چیزی نمی‌ماند.»

با این حال وی با استناد به گفته «کارشناسان اقتصادی و بسیاری از مسئولین» منشأ بحران ارزی را داخلی و نه خارجی دانست.

وی با مسئول دانستن دولت گفت: « در همین قضایای ارز و سکه گفته شد مبلغ ۱۸ میلیارد دلار از ارز موجود کشور آن هم در حالی که برای تهیه ارز مشکل داریم، بر اثر بی تدبیری، به افرادی واگذار شد و برخی از آن سوء استفاده کردند. این موارد مشکلات مدیریتی است و ارتباطی با تحریم ها ندارد. وقتی ارز یا سکه به صورت غلط عرضه و تقسیم می‌شود، مشکلات فعلی به‌وجود می آید زیرا این قضیه دو طرف دارد، یک طرف آن فردی است که دریافت می کند و طرف دیگر آن کسی است که عرضه می کند. همه بیشتر به‌دنبال آن فردی هستند که ارز یا سکه را گرفته است در حالی که تقصیر عمده متوجه آن فردی است که ارز یا سکه را با بی تدبیری عرضه کرده است. نمی‌گوییم خیانت، اما خطای بزرگی کرده است.»

آقای خامنه‌ای با رد وجود «بن‌بست» در کشور، با اشاره به تلاش‌ها برای «ناامید‌سازی مردم» گفت: «دشمنان خبیث و رذل کم نداریم، آنها کمین گرفته اند تا همچون مگس برروی زخم بنشینند و با سوءاستفاده از مشکلات ناشی از خطای برخی افراد، ناکارآمدی نظام و بن بست در کشور را القاء کنند تا مردم ناامید شوند هرکسی که اعلام کند، ما به بن بست رسیده ایم، یا جاهل است و یا حرف او خائنانه است.»

رهبر جمهوری اسلامی ایران با این حال پیرامون بحث‌ها درمورد عدم کفایت سیاسی دولت روحانی گفت: «آنها که می‌گویند دولت باید برکنار شود در نقشه دشمن نقش‌آفرین هستند. دولت باید سرکار بماند و با قدرت، وظایف خود را در حل مشکلات انجام دهد.»

رهبر جمهوری اسلامی همچنین در پاسخ به شعار «مفسد اقتصادی اعدام باید گردد» که از سوی حاضران سر داده شد گفت: «شما مگر دادگاهید؟ فضاسازی نکنید، بعضی‌ها ممکن است اعدامی باشند و بعضی ممکن است حبسی باشند. بنده نوشته‌ام مقابله باید عادلانه و بادقت انجام شود.»

اعتراضات خیابانی

رهبر ایران همچنین اعتراضات خیابانی دی ۹۶ و مرداد ۹۷ را اقدامات پشت‌پرده «آمریکایی‌ها، سعودی‌ها و صهیونیست‌ها» عنوان کرد و گفت: «آن‌ها برای ایجاد ناامنی در دی ماه گذشته چند سال فعالیت کرده بودند اما ملت با هوشیاری تحسین برانگیز، به میدان آمد و زمینه سازی های چند ساله آنها را به باد داد. دشمنان سپس به سال ۹۷ دلبستند و برخی مقامات آمریکا گفتند ۶ ماه دیگر خبرهایی از ایران خواهید شنید، منظور آنها همین حوادث مرداد بود که با وجود هزینه های فراوان مالی و سیاسی دشمنان، اینگونه محدود از آب درآمد.»

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رهبر ایران: ایجاد دولت موازی به صلاح نیست

ظریف: اگر هاشمی با امیر عبدالله مذاکره نمی‌کرد مسیر تاریخ عوض نمی‌شد

جهانگیری: امیدوارم اروپایی‌ها بتوانند به تعهدی که داده اند، عمل کنند