اعزام نرگس محمدی از زندان به بیمارستان و طرح دو اتهام جدید علیه نسرین ستوده

نسرین ستوده و نرگس محمدی فعال حقوق بشر
نسرین ستوده و نرگس محمدی فعال حقوق بشر Copyright Mehdii Ghassemi-Isna/
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی، در پی وخامت حالش به بیمارستان منتقل شد. نسرین ستوده، دیگر فعال حقوق بشر نیز در زندان با دو پرونده جدید اتهامی روبرو شده است.

آگهی

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر، که در زندان اوین دوران محکومیت خود را می‌گذراند در پی تشنج و شدت گرفتن بیماری به بیمارستان امام خمینی منتقل شده است.

تقی رحمانی، فعال سیاسی و همسر نرگس محمدی، در توییتی با تایید این خبر خواهان رعایت حق مرخصی درمانی برای وی شده است.

نرگس محمدی ماه گذشته در پی وخیم‌ شدن اوضاع جسمانی به بیمارستان اعزام شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت. با این حال مسئولان قضائی و امنیتی با وجود اعتراض خانواده او و نهادهای حقوق بشری بلافاصله او را به زندان بازگردانند.

مهدی محمدی، برادر نرگس محمدی، ۳ مرداد در مصاحبه با وبسایت کلمه درمورد وضعیت او در بیمارستان و پس از بازگرداندن به زندان گفته بود: «در طول بستری شدن نرگس در بیمارستان و عمل کیسه صفرا با توجه به سابقه امبولی ریه او، و نگرانی پدر و مادرم ، از طرف دادستانی نرگس ممنوع تلفن و ملاقات شد و حتی اجازه ندادند بعد از عمل مادر و پدر پیر و بیمارم و کودکان خردسالش صدای نرگس را بشنوند. [در ملاقات در زندان] به شدت ضعیف و لاغر شده بود، رنگ پریده و البته عصبانی بود و گفت پیش از آمدن به ملاقات از بهداری زنگ زدند و گفتند دادیار زندانیان با اعزام به پزشک‌ معالجم موافقت نکرده و موکول به رسیدگی پزشکی پزشکان بهداری زندان شده است. پیش از ملاقات هم دو نفر از همبندی‌های نرگس گفتند که از وقتی از بیمارستان برگشته دچار حالت تهوع و استفراغ شده و دو روز تقریبا چیزی نخورده و به بهداری برده شده و ففط آمپول ب۶ به او تزریق شده است.»

توییتر
تقی رحمانی خواهان موافقت با مرخصی درمانی همسرش نرگس محمدی شده استتوییتر

پیشتر رضا خندان، همسر نسرین ستوده فعال حقوق بشر، به نقل از او از وخامت شرایط نرگس محمدی در زندان خبر داده بود. مسئولان زندان در هفته‌های اخیر با اعزام نرگس محمدی به بیمارستان مخالفت کرده بودند.

نرگس محمدی در اردیبهشت ۹۵ از سوی دادگاه انقلاب به ۱۶ سال زندان محکوم شد که ۱۰ سال آن به اتهام تشکیل و اداره گروه لگام (لغو گام به گام اعدام)، ۵ سال آن به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و ۱ سال آن در خصوص اتهام تبلیغ علیه نظام بوده است. درخواست اعاده دادرسی او در اردیبهشت ۹۶ از سوی دیوان عالی کشور رد شد.

۶ سال و ۵ ماه از بازداشت نرگس محمدی می‌گذرد اما طبق گفته محمود بهزادی‌راد وکیل او در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا، «با وجود امکان استفاده از آزادی مشروط برای موکلم، علی‌رغم درخواست آزادی مشروط، متاسفانه تاکنون با آن موافقت نشده است».

فیسبوک
رضا خندان همسر نسرین ستوده به نقل از او خبر اعزام نرگس محمدی را به بیمارستان اعلام کرده بودفیسبوک

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

دو پرونده اتهامی تازه برای نسرین ستوده

نسرین ستوده، وکیل و فعال مدافع حقوق بشر، که دو ماه است به اتهام «جاسوسی» در زندان به سر می‌برد، با دو پرونده اتهامی همزمان دیگر روبه رو شده است.

پیام درفشان، وکیل نسرین ستوده، به خبرگزاری ایرنا گفته است: «در کیفرخواست صادره از سوی دادسرا برای ستوده، اتهامات وی تبلیغ علیه نظام و اهانت به رهبری عنوان شده اما شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهام جاسوسی برای موکلم حکم صادر کرده است.»

مطابق اعلام وکیل این فعال حقوق بشر، نسرین ستوده در زندان به شعبه هفتم بازپرسی دادسرای اوین احضار و پس از تفهیم شکایت بازپرس دادسرای کاشان برای اتهام وکالت متهمان کارزار مبارزه با حجاب اجباری موسوم به «دختران خیابان انقلاب»، قرار وثیقه ۶۵۰ میلیون تومانی برای او صادر شده است.

چند روز پس از این احضار، نسرین ستوده این بار به شعبه دوم دادسرای اوین احضار شده و پس از تفهیم اتهام عضویت در کمپین لگام (لغو گام به گام مجازات اعدام)، برای او قرار بازداشت صادر شده است.

بیشتر بخوانید:

نسرین ستوده روز ۲۳ خرداد تحت یک حکم غیابی علیه وی صادره از شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب بازداشت شده بود.

این فعال حقوق بشر یک بار دیگر نیز در ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» دستگیر شده و تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ در بازداشتگاه اوین ایام حبس خود را می‌گذراند. پس از آزادی، بنابر دستور دادگاه انتظامی وکلا، مجوز وکالت ستوده از تاریخ مهر ۱۳۹۳ به مدت ۳ سال باطل شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تناقض در حکم جدید نسرین ستوده؛ از ۷ سال زندان تا ۳۸ سال

همسر نسرین ستوده از بازداشت وی خبر داد

صدور حکم دادگاه انقلاب علیه یک فرد دو تابعیتی دیگر؛ «شهروند ایرانی-سوئدی به ۵ سال زندان محکوم شد»