برگزاری مراسم رسمی بزرگداشت یاد «زنان آسایشگر» در کرۀ جنوبی

برگزاری مراسم رسمی بزرگداشت یاد «زنان آسایشگر» در کرۀ جنوبی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در این روز مراسمی نیز در فیلیپین همچنین در تایوان در یادبود این قربانیان برگزار شد. شرکت کنندگان در این مراسم خواهان عذرخواهی رسمی ژاپن شدند.

آگهی

کرۀ جنوبی روز سه‌شنبه و به عنوان بخشی از مراسم یادبود «زنان آسایشگر» از بنای جدیدی به همین مناسبت پرده برداشت.

زنان و دخترانی که به عنوان «زنان آسایشگر» شناخته می‌شوند، آن دسته از قربانیان بردگی جنسی هستند که ژاپن آنها را در دوران جنگ جهانی دوم مجبور به کار به عنوان روسپی برای نظامیان خود کرد.

مراسم یادبود این قربانیان که امسال برای اولین بار بطور رسمی در کرۀ جنوبی برگزار شد، باعث تیرگی روابط دیپلماتیک میان توکیو و سئول به عنوان دو همسایه و دو متحد اصلی آمریکا برای مهار کرۀ شمالی شده است.

ژاپن می‌گوید موضوع «زنان آسایشگر» در جریان پیمان سال ۲۰۱۵ میلادی حل و فصل شده و بر اساس آن توکیو پذیرفته است تا از قربانیان عذرخواهی کند و مبلغ ۱ میلیارد ین (۹.۰۳ میلیون دلار) به صندوق حمایت از این قربانیان بپردازد. با این وجود دولت کنونی کرۀ جنوبی جنبۀ عاطفی این موضوع را برجسته کرده و خواستار مسئولیت‌پذیری بیشتر ژاپن در این‌باره شده است.

تصاویری از زنان آسایشگر در دوران جنگ جهانی دوم

مون جائه-این، رئیس جمهوری کرۀ جنوبی که در مراسم روز سه‌شنبه شرکت کرده بود، گفت: «امیدوارم این موضوع منجر به اختلاف دیپلماتیک میان کرۀ جنوبی و ژاپن نشود و معتقدم که چنین مسائلی را نیز نمی‌توان با استفاده از کانال‌های دیپلماتیک حل و فصل کرد... این مساله تنها در صورتی حل و فصل خواهد شد که همۀ جهان از جمله ژاپن و کرۀ جنوبی از انجام هر نوع خشونت جنسی علیه زنان و هر شکل از نقض حقوق زنان ابراز پشیمانی کنند و یاد بگیرند که نباید چنین اشتباهاتی را تکرار کنند.»

رئیس جمهوری کرۀ جنوبی پیش از این در ماه مارس استفادۀ ژاپن در زمان جنگ از «زنان آسایشگر» را جنایت علیه بشریت توصیف کرد؛ سخنانی که ژاپن آن را بسیار تاسف برانگیز خواند.

پیش از این نیز یادبودهایی برای این دست قربانیان در کرۀ جنوبی وجود داشت و ژاپن بارها به وجود آنها اعتراض کرده بود. یکی از این یادبودها مقابل سفارت ژاپن در سئول قرار دارد.

از زمان پایان جنگ جهانی دوم تا کنون موضوع «زنان آسایشگر» همواره از موضوعات اختلاف برانگیز میان ژاپن و شماری از کشورهای منطقه از جمله کرۀ جنوبی، کرۀ شمالی و چین بوده است.

تجمع فعالان حقوق بشر در مانیل

بیش از ۵۰ فعال حقوق بشر نیز روز سه‌شنبه مقابل سفارت ژاپن در تایپه، پایتخت تایوان دست به اعتراض زدند. آنها خواستار عذرخواهی رسمی ژاپن و پرداخت غرامت به زنان تایوانی شدند که مجبور به کار در روسپی خانه‌های نظامی ژاپن شده بودند.

در همین روز مراسمی نیز در مانیل، پایتخت فیلیپین در یادبود این قربانیان برگزار شد. شرکت کنندگان در این مراسم نیز در حالی که به یاد «زنان آسایشگر» شمع روشن کرده بودند، مقابل کلیسای شهر جمع شده و خواهان عذرخواهی رسمی ژاپن شدند.

ژاپن شبه جزیرۀ کره را در فاصله سالهای ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ میلادی به مستعمره خود تبدیل کرد و بخشی از چین را نیز پیش و بعد از جنگ به اشغال خود درآورد.

ژاپن می گوید موضوع پرداخت غرامت به این زنان در چهارچوب پیمان ۱۹۶۵ میلادی حل و فصل شده و در سال ۲۰۱۵ میلادی نیز پذیرفته است تا پول بیشتری را برای کمک به درمان «زخم‌های روحی» آنها بپردازد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شهروند کره‌ای مقابل سفارت ژاپن در سئول خودسوزی کرد

بمب ۱۰۰ کیلوگرمی دوران جنگ جهانی دوم در برلین خنثی شد

سال تحصیلی افغانستان بدون حضور بیش از یک میلیون دختر آغاز شد