کره جنوبی: ابتکاری جسورانه برای امضای پیمان صلح با پیونگ‌یانگ اتخاذ می‌شود

رئیس جمهوری کره جنوبی از امضای پیمان صلح با پیونگ یانگ خبر داد
رئیس جمهوری کره جنوبی از امضای پیمان صلح با پیونگ یانگ خبر داد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رهبران دو کشور ماه آوریل گذشته در جریان نشستی که در منطقه غیرنظامی حائل میان دو کشور انجام شد سندی موسوم به «بیانیه پانمونجوم» را امضاء کرده بودند که امضای توافقنامه صلح به عنوان یکی از اهداف آن تعیین شده بود.

آگهی

مون جائه‌-این، رئیس جمهوری کره جنوبی روز چهارشنبه تاکید کرد که ماه آینده میلادی برای ملاقات با همتای خود در کره شمالی عازم پیونگ یانگ خواهد شد.

آقای «این» همچنین از این ملاقات به عنوان فرصتی مناسب به منظور پیشبرد یک «اقدام جسورانه» جهت پایان دادن به جنگ میان دو کره نام برده است.

سئول و پیونگ یانگ روز دوشنبه اعلام کردند که رهبران دو کشور ماه سپتامبر دور جدید گفتگوهای خود را اینبار در کره شمالی آغاز می کنند. این سومین ملاقات روسای جمهوری دو کره از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون محسوب می شود.

بیشتر بخوانید:

شبه جزیره کره پس از دو سال تنش و التهاب به دلیل برنامه های هسته ای و موشکی پیونگ یانگ از ماه ژانویه گذشته روی آرامش را به خود دیده است.

سفر مون جائه‌-این به پیونگ یانگ در واقع نخستین سفر یک رئیس جمهوری کره جنوبی به همسایه شمالی پس از سال ۲۰۰۷ محسوب می شود.

آقای «این» روز چهارشنبه در جریان مراسمی به مناسبت بزرگداشت هفتاد و سومین سالگرد آزادسازی کره از یوغ استعمار ژاپن در سال ۱۹۴۵ خاطرنشان کرد که در ملاقات آتی با رهبر کره شمالی «ابتکاری جسورانه برای امضای پیمان صلح و اعلام رسمی پایان جنگ میان دو کره» اتخاذ خواهد شد.

جنگ میان دو کره سال ۱۹۵۳ بدون امضای توافق صلح و صرفا بر اساس یک پیمان ترک مخاصمه به پایان رسید. این موضوع سبب شده است که دو کشور از زمان آتش بس تاکنون همچنان در وضعیت جنگی به سر ببرند.

رهبران دو کشور ماه آوریل گذشته در جریان نشستی که در منطقه غیرنظامی حائل میان دو کشور انجام شد سندی موسوم به «بیانیه پانمونجوم» را امضاء کرده بودند که امضای توافقنامه صلح به عنوان یکی از اهداف آن تعیین شده بود.

رهبر کره شمالی دو ماه پس از این دیدار در سنگاپور با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ملاقات و بر تعهد کشورش نسبت به «هسته ای زدایی کامل شبه جزیره کره» تاکید کرد.

بیشتر بخوانید:

بر اساس آخرین خبرها و برغم انتشار گزارش هایی که از ادامه فعالیت مخفی پیونگ یانگ برای توسعه برنامه موشکی خود حکایت دارد، هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه تاکید کرد که مذاکرات بر سر هسته ای زدایی کره شمالی « در مسیر خوبی» پیش می رود.

خانم ناوئرت در جریان یک کنفرانس خبری اعلام کرد که پس از ملاقات تاریخی رئیس جمهوری آمریکا با رهبر کره شمالی در سنگاپور، مذاکرات در پشت درهای بسته به طور منظم ادامه دارد و گفتگوهایی نیز میان مایک پمپئو، وزیر امور خارجه با دیگر مسئولان کره ای همچنان در جریان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با ذکر این نکته که مذاکره با دولت کره شمالی دیگر به یک مسئله عادی تبدیل شده بر پیشرفت گفتگوها در یک مسیر درست تاکید کرده است.

این درحالیست که برخی رسانه ها و مقامات آمریکایی چندی پیش با استناد به تصاویر ماهواره ای از فعالیت مخفی پیونگ یانگ برای ساخت موشک های جدید خبر داده بودند. سازمان ملل متحد نیز در تازه ترین گزارش خود تاکید کرده است که کره شمالی هنور فعالیت هسته ای و موشکی خود را به طور کامل متوقف نکرد است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیمان ورسای، یکی از پیچیده ترین عهدنامه های صلح بین الملل صدساله شد

تصمیم دو کره برای بستن پست های نگهبانی در مرز مشترک

رهبران دو کره این بار در پیونگ‌یانگ دیدار می‌کنند