اعتراض عفو بین‌الملل به اندونزی برای کشتن مجرمان پیش از بازی‌های آسیایی

اعتراض عفو بین‌الملل به اندونزی برای کشتن مجرمان پیش از بازی‌های آسیایی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید پلیس اندونزی ده‌ها مجرم در این کشور را به بهانه برقراری امنیت در طول بازی‌های آسیایی کشته است.

آگهی

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی از عملیات دستگیری و کشتن برخی مجرمان توسط پلیس اندونزی انتقاد کرد.

این سازمان بین‌المللی می‌گوید پلیس اندونزی پیش از آغاز بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا، ده‌ها مجرم خرده‌پا را کشته است.

طبق ادعای عفو بین‌الملل بین ماه‌های ژانویه تا اوت در شهرهای میزبان بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ اندونزی ۳۱ مجرم کشته شده‌اند.

در این گزارش همچنین آمده است که پلیس اندونزی در همان دوره حداقل ۷۷ نفر را در سراسر کشور کشته است. این آمار نشان دهنده افزایش ۶۴ درصدی متهمان کشته شده در این کشور است.

بیشتر بخوانید:

این سازمان حقوق بشری روش‌های استفاده شده توسط پلیس را «غیر ضروری» و «اغراق‌آمیز» توصیف کرده است.

عثمان حمید مدیر بخش عفو بین‌الملل اندونزی در این خصوص می‌گوید: «در ماه‌های منتهی به برگزاری بازی‌های آسیایی مقامات اندونزی قول دادند امنیت را برای همه بهبود بخشند. اما این کار با تیراندازی و کشتن ده‌ها تن از مردم سراسر کشور از سوی پلیس و تقریبا با صفر مورد پاسخگویی در خصوص دلایل مرگ از سوی مقامات دولتی صورت گرفته است.»

آقای حمید همچنین می‌افزاید: «این آمار تکان دهنده نشان می‌دهد که یک الگوی مشخص از استفاده غیرضروری و بیش از حد نیروی پلیس از سوی نهادهای امنیتی اندونزی در دستور کار قرار گرفته است. برگزاری یک رویداد ورزشی بین‌المللی نباید به قیمت زیر پا گذاشتن حقوق بشر بینجامد. قتل‌ها باید متوقف شود و دلایل تمام مرگ و میر‌ها باید به سرعت و به‌طور موثر مورد بررسی قرار گیرد.»

مقام‌های اندونزی واکنشی در این خصوص نداشته‌اند و درخواست‌ها برای ارائه توضیح در این رابطه را بی‌پاسخ گذاشته‌اند.

عفو بین‌الملل می‌گوید بسیاری از این قتل‌ها بر روی افرادی انجام شده‌است که با موتورسیکلت به مردم حمله می‌کردند و با حمل اسلحه و سلاح‌های سرد از مردم دزدی می‌کردند.

گزارش این سازمان بین‌المللی حقوق بشر حاکی است که ۱۱ زندانی در جاکارتا و ۳ نفر دیگر در جنوب سوماترا از ۳ تا ۱۲ ژوئیه توسط پلیس به عنوان بخشی از عملیات امنیت عمومی به ضرب گلوله کشته شده‌اند.

بازی‌های آسیایی اندونزی از روز شنبه ۱۸ اوت به طور رسمی افتتاح می‌شود، هرچند مسابقات در برخی رشته‌های تیمی مانند فوتبال و هندبال پیشتر آغاز شده است. این رویداد ورزشی که بزرگترین رقابت‌های جهانی پس از المپیک زمستانی به شمار می‌رود از ۱۸ اوت تا ۲ سپتامبر و میان کشورهای آسیایی در اندونزی برگزار می‌شود.

به کانال یورونیوز فارسی در تلگرام بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازی باخت باخت ایران و عربستان برای فرار از تقابل با کره جنوبی

روحانی داعشی در اندونزی به اعدام محکوم شد

وزیر دفاع اندونزی با کارنامه نقض حقوق بشر مدعی پیروزی در انتخابات شد