چگونه طرح اتحادیه اروپا اقتصاد ورشکسته یونان را نجات داد؟

اقتصاد یونان و اتحادیه اروپا
اقتصاد یونان و اتحادیه اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی‌که یونان با موفقیت از طرح هشت‌ساله نجات مالی‌اش خارج شده است، یورونیوز نگاهی مقایسه‌ای انداخته است به اقتصاد امروز یونان و اقتصاد سال ۲۰۱۰ این کشور زمانی که اولین بسته کمک مالی را در چارچوب طرح نجات مالی دریافت کرد.

آگهی

اقتصاد یونان از زمان ضربه بحران مالی جهانی در دهه گذشته شاهد تلاطم‌های پیوسته بوده است.

در حالی‌که این کشور اکنون با موفقیت از طرح هشت‌ ساله نجات مالی‌اش خارج شده است، یورونیوز نگاهی آماری انداخته است به اقتصاد یونان در سال ۲۰۱۰، زمانی که اولین بسته کمک مالی را در چارچوب طرح نجات مالی دریافت کرد.

تولید ناخالص داخلی

تولید ناخالص داخلی نمایی است سلامت اقتصاد و معرف توانایی کشور در تولید محصول و خدمات در یک بازه مشخص زمانی.

بر طبق آمار بانک جهانی در سال ۲۰۱۰ تولید ناخالص داخلی یونان ۲۹۹.۳۶ میلیارد دلار بود. سال گذشته این رقم به ۲۰۰.۲۸ میلیارد دلار رسید.

میزان رشد تولید ناخالص ملی

میزان رشد تولید ناخالص داخلی معیاری است که نشان می‌دهد اقتصاد با چه سرعتی در حال ترقی است. اگر این نرخ مثبت باشد به این معنی است که اقتصاد در حال رشد است و اگر منفی باشد اقتصاد در حال پس‌رفت است. اگر در کشوری میزان رشد تولید ناخالص داخلی در دو بازه سه‌ماهه متوالی منفی باشد، اقتصاد آن کشور انقباضی خواهد بود.

در سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۰ اقتصاد یونان با رشد منفی ۱.۶ درصد تولید ناخالص ملی روبرو بود و اقتصادی انقباضی را تجربه می‌کرد. پس از چندین‌سال عدم ثبات سرانجام در سال ۲۰۱۷ به رشد ۱.۴ درصدی رسید و پیش‌بینی می‌شود امسال رشدی ۱.۹ درصدی را تجربه کند.

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

میزان بدهی دولت نسبت به تولید ناخالص ملی

این معیار نشانگر نسبت بدهی کشور است نسبت به آنچه تولید می‌کند. اگر این میزان بالاتر از ۱۰۰ درصد باشد به این معنی است که بدهی دولت از تولید ناخالص داخلی‌اش بیشتر است.

بنا بر آمار یورواستات، این میزان برای اقتصاد یونان در سال ۲۰۱۰ در مجموع ۱۴۶.۲ درصد بود که در سال ۲۰۱۷ به ۱۷۸.۶ درصد رسید.

این بالاترین رقم در کل اتحادیه اروپاست. بعد از یونان ، با فاصله ایتالیا با ۱۳۱.۸ درصد قرار دارد. میزان میانگین اتحادیه ۸۶.۷ درصد است.

بیشتر بخوانید:

توازن بودجه

بسته به اینکه درآمد دولت از میزان هزینه‌هایش بیشتر باشد یا نه، دولت‌ها می‌توانند کسری بودجه یا مازاد بودجه داشته باشند.

پیمان رشد و ثبات اتحادیه اروپا کشورهای عضو را ملزم می‌کند کسری بودجه خود را زیر ۳ درصد نرخ تولید ناخالص ملی‌شان نگاه دارند. اگر این کشورها نتوانند به چنین تعهدی پایبند باشند، تحت برنامه نظارتی اتحادیه درمی‌آیند تا اتحادیه اروپا برایشان مقرر کند که چگونه برای کنترل بدهی‌شان تصمیم بگیرند.

یونان در سال ۲۰۱۰ کسری بودجه‌ای به میزان منفی ۱۰.۶ درصد داشت. در سال گذشته این میزان به مثبت ۰.۸ درصد مازاد بودجه (معادل ۲۵ درصد میزان تولید ناخالص ملی) ترقی کرد.

در حال حاضر تنها ۱۲ عضو اتحادیه اروپا هستند که مازاد بودجه دارند؛ نظیر آلمان، دانمارک و سوئد. در قعر رده‌بندی هم مالت، اسپانیا و پرتغال هستند که به ترتیب ۳.۹ درصد، ۳.۱ درصد و ۳ درصد کسری بودجه دارند.

میزان بیکاری

در سال ۲۰۱۰ میزان بیکاری در یونان روی ۱۲ درصد ایستاده بود. با این‌حال این رقم در سال‌های بعدی تا ۲۷.۹ درصد رسید.

در ماه مه ۲۰۱۸ رقم بیکاری به ۱۹.۵ درصد رسید که پایین‌ترین میزان از سپتامبر ۲۰۱۳ بدین سو است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

میتسوتاکیس رسما نخست‌وزیر یونان شد

«حمله به دموکراسی»؛ انفجار در یک شبکه تلویزیونی در یونان

واژگونی مرگبار قایق مهاجران؛ فرانتکس می‌گوید یونان پیشنهادهای کمک را نادیده گرفته است