ایران: اروپا به حفظ برجام سرعت بخشد

ایران: اروپا به حفظ برجام سرعت بخشد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«تنها مرجعی که می‌توانست به عنوان بازوی قوی و تصمیم‌گیر عمل کند و (در این زمینه) نظارت و اشراف کامل داشته است ایشان بودند.»

آگهی

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: «دیپلمات‌ها در مذاکرات (هسته‌ای) با مقام معظم رهبری در ارتباط نزدیک بودند و سعی کردند خطوط قرمز را لحاظ کنند.»

آقای قاسمی درباره اظهارات اخیر رهبر ایران در زمینه مذاکرات هسته‌ای گفت: «تنها مرجعی که می‌توانست به عنوان بازوی قوی و تصمیم‌گیر عمل کند و (در این زمینه) نظارت و اشراف کامل داشته است ایشان بودند. اظهارات ایشان متین و صحیح است و باید در جای خود درباره آن صحبت و اظهار نظر شود.»

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

سخنگوی وزارت خارجه ایران از کندی تلاش اروپا برای حفظ برجام در هفته‌های اخیر انتقاد کرد و گفت:‌ «ما با کندی‌هایی روبرو بودیم و از سیر و روند کار رضایت کامل نداریم و مصرانه و به طور جد خواستاریم این کشورها با جدیت بیشتر و سرعت لازم در این خصوص تلاش خودشان را ادامه دهند.»

وی با اشاره به فصل تعطیلات تابستانی در اروپا که به کند شدن فعالیت‌های سیاسی نیز منجر شده است افزود: ‌«کندی، مطلوب ما و مردم ایران نیست. تلاش می‌کنیم عزم سیاسی اروپا بتواند در عرصه عمل بهتر جلو برود. امیدوارم با اتمام تعطیلات گام بلندتری را از سوی این کشورها شاهد باشیم.»

وی درباره ابراز نگرانی اخیر آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان از برنامه موشکی ایران گفت:‌ «ایشان و مشاوران او می‌دانند که مسأله موشکی از برجام جداست. ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که برنامه موشکی قابل مذاکره نیست و این مسأله جز منافع ملی ایران است.»

آقای قاسمی در پاسخ به سوالی درباره نگرانی نمایندگان مجلس ایران درباره بی‌اطلاعی آنها از جزئیات مذاکرات نشست دریای خزر گفت: «هیچ کشوری در مسائل سیاسی حین مذاکره اخبار مذاکره یا همه اطلاعات را منتشر نمی‌کند. بدیهی است که وقتی با طرف خارجی مذاکره می‌کنید نمی‌توانید همه موضوعات را به دلیل (خطر) سؤاستفاده بیان کنید. ما همواره گفته‌ایم مردم امین هستند و در زمان مقتضی مسائل برای آنها مطرح می‌شود. در هفته گذشته بارها در این باره توضیح دادیم و متن کنوانسیون در اختیار مردم قرار گرفت.»

وی همچنین درباره لغو مهر ویزا بر پاسپورت گردشگران خارجی گفت که این کار تلاشی برای صدور روادید الکترونیک است و ابراز امیدواری کرد که صدور روادید الکترونیک علاوه بر فرودگاه امام در فرودگاه‌های مشهد و شیراز نیز انجام شود. 

**بیشتر بخوانید: **

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رییس گروه پارلمانی ایران و اروپا به یورونیوز: حضور نظامی ایران در سوریه تاریخ انقضاء ندارد

ظریف: در سایه تهدید نمی‌توان با آمریکا مذاکره کرد

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند