بحران حذف نامزدها و خطر اختلال در انتخابات افغانستان

بحران حذف نامزدها و خطر اختلال در انتخابات افغانستان
Copyright رویترز
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر پایه برخی شایعات، عبدالعزیز آریایی، رئیس کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی به دلیل «فساد مالی» به اروپا گریخته است.

آگهی

حذف شماری از افراد داوطلب شرکت در انتخابات آتی مجلس افغانستان آینده و سلامت این انتخابات را به خطر انداخته است.

برخی از نامزدهایی که صلاحیت آنها برای شرکت در انتخابات پارلمانی رد شده و به این تصمیم اعتراض دارند، از بسته ماندن دفترهای کمیسیون‌های انتخاباتی در پایتخت و شماری از ولایت‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند.

از اوایل ماه جاری و همزمان با انتشار فهرست داوطلبان مردود، کار کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی متوقف مانده است. تارنمای طلوع افغانستان از قول «منابعی در کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی» نوشت که کمیشنران (اعضای کمیسیون) به دلیل «تهدیدهای امنیتی» و هراس از اعتراض‌ها سر کار خود حاضر نشده‌اند.

به این ترتیب داوطلبان معترض که شمار آنها در مجموع به ۳۵ تن می‌رسد امکانی برای درخواست رسیدگی به اعتراض خود نمی‌یابند. زیرا از روز دوشنبه ۲۲ اسد (مرداد) که برای پی‌گیری شکایت خود به محل کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی مراجعه کردند، کسی را در آنجا نیافتند.

کمیسیون انتخاباتی افغانستان صلاحیت این افراد را به گمان پیوند با گروه‌های مسلح و غیرقانونی رد کرده است. بار نخست فهرست اسامی ۲۵ و بار دوم ۱۰ تن از این نامزدها منتشر شد.

آغاز تهدید و اختلال

انتخابات پارلمانی افغانستان قرار است بعد از سه سال وقفه در تاریخ ۲۸ مهر (میزان) برگزار شود. اما با وضعیت موجود و به ویژه با تهدید طالبان که از مردم خواسته است تا در این رأی‌گیری شرکت نکنند، معلوم نیست چه بر سر این انتخابات خواهد آمد. گروه طالبان تا کنون به مراکز ثبت‌نام انتخابات نیز حمله کرده و ده‌ها تن را کشته‌اند.

رویترز

بر پایه برخی شایعات، عبدالعزیز آریایی، رئیس کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی به دلیل «فساد مالی» به اروپا گریخته است. او خود بدون اشاره به محل اقامت کنونی خود، در صفحه فیس بوکش این خبر را تکذیب کرده است.

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان کمیسیون مستقل انتخابات را به راه‌اندازی تقلب پیش از انتخابات متهم کرده و گفته است که این کمیسیون شماری از شهروندان را با نفرستادن استیکر به برخی مناطق از روند انتخابات محروم ساخته است.

از سوی دیگر برخی از منتقدان دولت و نامزدهای مردود نیز تهدید به ایجاد اختلال در روند انتخابات کرده‌اند. اعتراض نامزدهای رد صلاحیت شده در برخی موارد شدیدتر شده و برای نمونه یکی از این نامزدان به نام اسدالله شریفی روز سه‌شنبه ۲۳ اسد / مرداد هواداران خود را واداشت تا در اعتراض به تصمیم کمیسیون انتخابات شاهراه کابل – بلخ را ببندند.

علی‌رضا روحانی، سخنگوی کمیسیون انتخابات افغانستان پیش از این گفته بود که کارکنان این نهاد مشکل شخصی با نامزدها ندارند و تأکید کرده بود که اسناد پیوند برخی از داوطلبان شرکت در انتخابات آتی با گروه‌های «غیر قانونی» و مسلح موجود است. برخی نامزدهای رد صلاحیت شده در دفاع از خود گفته‌اند که تنها به دلیل داشتن محافظ مسلح برای مقابله با خطرات امنیتی و جانی، نامزدی آنها پذیرفته نشده است.

منتقدان دولت می‌گویند محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان با نفوذ در کمیسیون انتخابات تلاش می‌کند تا افراد نزدیک به خود را وارد مجلس افغانستان کند اما دفتر ریاست‌جمهوری ضمن رد این اتهام، کار کمیسیون انتخابات را «مستقل» دانسته است. آقای غنی از سوی جامعه بین‌المللی برای برگزاری انتخابات مجلس زیر فشار است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رویترز
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افغانستان؛ ۲۲ کشته و ده‌ها زخمی در انفجاری در ولایت تخار

حمله انتحاری در نزدیکی کمیسیون انتخابات در کابل؛ یک پلیس کشته شد

گوترش می‌گوید طالبان شرط‌هایی «غیرقابل قبول» برای شرکت در نشست دوحه تعیین کرده بود