انتقاد آمریکا از کمک مالی اروپا به ایران: به آیت‌ الله‌ها پول ندهید

Brian Hook
Brian Hook
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برایان هوک: «کمکهای خارجی مالیات دهندگان اروپایی، مانع از ایجاد تغییرات معنی‌دار در سیاست ایران می‌شود. پول بیشتر در دست آیت الله‌ها به معنی پول بیشتر برای ترور در کشورهای اروپایی است.»

آگهی

نماینده ویژۀ ایالات متحده آمریکا در امور ایران از تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر اعطای یک کمک مالی ۲۰.۷ میلیون دلاری به ایران انتقاد کرد و اعلام داشت این کار «پیام اشتباهی را در زمان اشتباهی می‌فرستد»؛ او از بروکسل خواست تا به واشنگتن برای پایان دادن به تهدیدات ایران و حفظ ثبات جهانی کمک کند.

برایان هوک، رئیس کارگروه ویژه ایران در وزارت خارجه آمریکا روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «کمکهای خارجی مالیات دهندگان اروپایی، به رژیم ایران کمک می‌کند تا همچنان نیازهای مردمش را نادیده بگیرد و مانع از ایجاد تغییرات معنی‌دار در سیاست این کشور می‌شود... پول بیشتر در دست آیت الله‌ها به معنی پول بیشتر برای انجام ترور در کشورهای اروپایی است.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «مردم ایران با فشارهای بسیار واقعی اقتصادیِ ناشی از فساد دولتی، سوء مدیریت و سرمایه گذاری‌های گسترده در تروریسم و درگیری‌های خارجی مواجه هستند... آمریکا و اتحادیه اروپا باید با هم کار کنند تا راه حل‌های پایداری را که واقعا از مردم ایران حمایت می‌کند و به تهدیدات رژیم در منطقه پایان داده و باعث حفظ ثبات جهانی می‌شود، پیدا کنند.»

اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه اعلام کرده بود که در راستای تلاش کشورهای اروپایی برای حفظ برجام، مبلغ ۱۸ میلیون یورو (۲۰.۷ میلیون دلار) را با هدف کمک به جبران تاثیرات تحریم‌های آمریکا، به ایران اختصاص داده است.

این کمک مالی بخشی از یک برنامۀ گسترده‌تر کمک به ایران به ارزش ۵۰ میلیون یورو است. تهران تهدید کرده است که در صورت ادامۀ آسیب تحریم‌ها به منافع اقتصادی این کشور، به اجرای تعهدات خود در چهارچوب توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی پایان خواهد داد.

تحریم‌هایی که در این ماه از سوی آمریکا علیه تهران وضع شد، صنعت خودروسازی، تجارت طلا و دیگر فلزات گرانبها و معاملات بین‌المللی با دلار که برای ادامۀ روابط تجاری و سرمایه گذاری‌های ایران ضروری است را هدف قرار داده بود.

قرار است از ماه نوامبر تحریم‌های بیشتری بویژه در موضوع فعالیت‌های بانکی و صادرات نفت ایران به اجرا گذاشته شوند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کارشناس سیاسی به یورونیوز: موگرینی با طرح دورزدن تحریم‌ها به توهمی بی‌پایه دامن می‌زند

موگرینی: قانون دورزدن تحریم‌های آمریکا درباره برجام فعال شد

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند