اردوغان: ترکیه صلح و امنیت را در سوریه و عراق برقرار می‌کند

اردوغان: ترکیه صلح و امنیت را در سوریه و عراق برقرار می‌کند
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«بی جهت نیست که تنها مناطق امن در سوریه تحت نظارت و کنترل ترکیه ایجاد شده است. بلکه به خواست خداوند آن را در سایر نقاط سوریه نیز برقرار خواهیم کرد.»

آگهی

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که کشورش صلح و امنیت را در عراق و سوریه و مناطقی که تحت کنترل ترکیه نیست برقرار می‌کند و «گروه‌های تروریستی» را در این منطقه از بین خواهد برد.

آنکارا که در درگیری‌های سوریه از برخی گروه‌های مخالف دولت این کشور حمایت می‌کرد، اکنون با روسیه و ایران، حامیان اصلی بشار اسد برای حل بحران سیاسی این کشور همکاری می کند.

رجب طیب اردوغان که روز یکشنبه ۲۶ اوت در سالگرد «نبرد ملازگرد» در استان موش در شرق ترکیه حاضر شده‌ بود اعلام کرد که قصد دارد تا امنیت را به سوریه و عراق باز گرداند.

ترکیه تا کنون دو عملیات نظامی در داخل مرزهای سوریه انجام داده و ده‌ها پست نظامی نیز در استان ادلب ایجاد کرده است. آقای اردوغان در سخنان روز یکشنبه خود گفت: «بی جهت نیست که تنها مناطق امن در سوریه تحت نظارت و کنترل ترکیه ایجاد شده است. بلکه به خواست خداوند آن را در سایر نقاط سوریه نیز برقرار خواهیم کرد.»

بیشتر بخوانید:ترکیه در استان ادلب سوریه به دنبال چیست؟

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رویترز
رجب طیب اردوغان در مراسمی در شهر موش در شرق ترکیهرویترز

«حملات علیه ترکیه ریشه تاریخی دارد»

رئیس جمهوری ترکیه روز یکشنبه در استان موش در ناحیه آناتولی شرقی این کشور با اشاره به بحران ارز در ترکیه آن را یک «جنگ اقتصادی» خواند. وی اینگونه حملات علیه ترکیه را مشابه تهاجم‌های پیشین به سرزمین‌های آناتولی خواند و هشدار داد که این اقدامات، فروپاشی منطقه را در پی خواهد داشت.

رجب طیب اردوغان گفت: «آنهایی که دلایل موقت اقتصادی را عامل این مشکلات اخیر می دانند، به شدت در اشتباهند. این مشکلات ریشه‌های تاریخی دارد.»

اشاره وی ظاهرا به حملات متعددی است که سرزمین آناتولی در تاریخ به خود دید. این منطقه که پلی میان آسیا و اروپا است، در گذشته نیز اهمیت ژئوپلتیک خاصی داشت و مورد توجه ایرانیان و رومیان بود. نبرد ملازگرد از جمله مهم‌ترین نبردهای این منطقه و جهان است که در سال ۱۰۷۱ میلادی میان پادشاهی سلجوقی و امپراطوری بیزانس روی داد.

آقای اردوغان در این مراسم گفت: «فراموش نکنید که آناتولی مانند یک دیوار است و اگر این دیوار سقوط کند، دیگر هیچ خاورمیانه، آفریقا، آسیای مرکزی، بالکان و یا قفقازی وجود نخواهد داشت.»

وی هفته گذشته در واکنش به سقوط ارزش لیر ترکیه، حمله به اقتصاد این کشور را برابر با حمله به پرچم ترکیه و هدف آن را به زانو در آوردن مردم این کشور خوانده بود.

تنش دیپلماتیک میان آنکارا و واشنگتن با اعمال مجازات‌های اقتصادی آمریکا علیه ترکیه به کاهش ارزش پول ملی این کشور، مواجهه تجاری و نگرانی از بحران شدید اقتصادی انجامید.

درگیری دیپلماتیک میان دو کشور از زمانی آغاز شد که ترکیه یک کشیش آمریکایی را به اتهام هواداری از کودتای نافرجام پانزدهم ژوئیه زندانی کرد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اردوغان: ترامپ یک کشیش آمریکایی را به ما ترجیح داده است

تحولات در بانک مرکزی ترکیه؛ دلایل استعفای حفیظه ارکان و چشم‌انداز اقتصادی در آستانه انتخابات چیست؟

بانک مرکزی ترکیه در تلاش برای مهار تورم، بهره بانکی را به ۴۰ درصد رساند