Euroviews. دیدگاه وزیر خارجه پیشین ایتالیا: خروج آمریکا از برجام برای اروپا مثبت است

دیدگاه وزیر خارجه پیشین ایتالیا: خروج آمریکا از برجام برای اروپا مثبت است
Copyright آرشیو
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
مطالب بیان شده در مقاله های بخش دیدگاهها، تنها نظر شخصی نگارنده مطلب است

«این استدلال که توافق هسته ای با ایران در راستای منافع اروپا است و وضع مجدد تحریم ها مشکل ساز خواهد بود در راستای منافع شرکت های خصوصی که به دنبال گسترش معاملات تجاری خود با این کشور هستند مطرح می شود.»

آگهی

جولیو ترزی دی سانتاگاتا، وزیر خارجه اسبق ایتالیا

آمریکا در دوران دولت ترامپ رفتاری غیر قاعده مند در صحنه بین المللی دارد. بلاتکلیفی کنونی در مورد روابط تجاری بین اروپا و آمریکا و همچنین مواضع ترامپ درباره ناتو باعث شده است بسیاری اتحاد دو سوی اقیانوس اطلس و این را که آیا واقعا منافع آمریکا و اروپا از هم فاصله گرفته است زیر سوال ببرند. امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز دوشنبه گفت که اتحادیه اروپا دیگر نمی تواند برای تامین امنیت خود به آمریکا تکیه کند و باید برای تامین منافع اش سیاست امنیتی خود را پیش ببرد.

با این حال یکی از حوزه هایی که سیاست های جدید ترامپ از منافع اروپا فاصله گرفته است سیاست اتخاذی در برابر ایران است. تصمیم ترامپ برای خروج از برجام که به شکل عام تر به عنوان توافق هسته ای ایران شناخته می شود نوید آن را می دهد که بیش از تصمیماتی که رهبران سیاسی اروپا امسال اتخاذ کردند، امنیت اروپا را تامین کند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

بیان این مطلب که خروج آمریکا از برجام در راستای منافع اروپا است با در نظر گرفتن شیوه طرح آن در رسانه ها و واکنش منفی رهبران سیاسی اتحادیه اروپا عجیب به نظر می رسد. تصمیم ترامپ به عنوان یک تصمیم بی پروا و بسیار خطرناک و حرکتی از روی دمدمی مزاجی که روابط با ایران را به خطر می اندازد، همراه با افزایش خطر اینکه رژیم به دنبال اهداف هسته ای خود برود، معرفی شده است.

در واقعیت تصمیم ترامپ احتمالا به توافقی پایان می دهد که همواره بیش از آنکه به سود اروپا بوده باشد به نفع آمریکا بوده است. در این توافق هیچ عامل بازدارنده درازمدتی در برابر تولید بسیاری از اجزای سلاح هسته ای از سوی ایران وجود ندارد. در مقابل در این توافق به امید اینکه رژیم به همراهی با مفاد توافق حتی در صورت بهبود وضعیت اقتصادی ادامه خواهد داد، منافع بسیاری برای ایران در نظر گرفته شده است.

توافق هسته ای با ایران در عمل امنیت اروپا را در ازای منفعت اقتصادی محدود که نصیب شرکت های خصوصی شد فدای فرض حسن نیت یک حکومت مهاجم و بی ثبات کرده بود. بیشترین میزان تهدید امنیتی ایران در توافقات به دست آمده متوجه کشورهای اروپایی بود. نزدیکی جغرافیایی ایران با اروپا به این معناست که ایران همواره یکی از تهدیدات اصلی علیه حاکمیت ارضی اروپا بوده است. در همین حال لغو تحریم ها که در چارچوب توافق پیش بینی شده بود عمدتا به نفع شرکت های خصوصی اروپایی و آمریکا بود.

با در نظر گرفتن شرایط کنونی دو طرف این وضعیت طعنه آمیز به نظر می رسد. برجام هرگز در راستای منافع اروپا نبود اما اتحادیه اروپا اکنون به یکی از مهمترین طرفداران نجات آن تبدیل شده است. این رفتاری عجیب از سوی رهبران اروپا است که به نظر می رسد مخالفتشان با ترامپ باعث شده است واقعیات توافق با ایران را نبینند.

با در نظر گرفتن اظهارات ماکرون طی هفته جاری، این طعنه آمیز است که او یکی از بزرگترین قهرمانان مورد علاقه ایران در اروپا محسوب می شود. درخواست او برای اینکه اروپا مسئولیت حفاظت از منافع خود را برعهده بگیرد با همان سیاستی که او از آن دفاع می کند زیر سوال رفته است.

سیاستمداران اروپایی مانند ماکرون به دو دلیل اصلی از برجام دفاع می کنند. اولین دلیل این باور است که گسترش تجارت با ایران برای اروپا منافع اقتصادی در بر خواهد داشت. دومین دلیل این باور است که با گشایش ایران به روی سرمایه گذاری خارجی این کشور ممکن است درهای خود را همزمان به روی ایده های جدید و آزادیها باز کند و در نتیجه تبدیل به یک لیبرال دموکراسی غربی شود.

برجام به وضوح برای منافع تجاری خصوصی در اروپا سودهایی در پی داشت. شرکت هایی مانند ایرباس، آلیانتس و توتال به سرعت از فرصت های اقتصادی گشایش بازار ایران استفاده کردند. با این حال مشخص نیست چه قدر شهروندان اروپایی از نظر اقتصادی از این توافق بهره مند شدند و مشاهده منفعتی که تهدید امنیتی علیه آنها را جبران کند ممکن نیست.

دومین توجیه مبنی بر اینکه توافق هسته ای به نوعی ایران را «غربزده» خواهد کرد مبتنی بر دیدگاهی منسوخ است و کاملا نیز اشتباه است. حکومت های اقتدارگرا در سراسر جهان نشان داده اند که امکان واردان کالاهای خارجی و بهره مندی از تجارت با غرب بدون ورود ارزشهای غربی وجود دارد. امکان خرید کالاهای اروپایی در غیاب دموکراسی اروپایی وجود دارد.

به نظر می رسد این استدلال که توافق هسته ای با ایران در راستای منافع اروپا است و وضع مجدد تحریم ها مشکل ساز خواهد بود در راستای منافع شرکت های خصوصی که به دنبال گسترش معاملات تجاری خود با این کشور هستند مطرح می شود.

شرکت هایی که از توافق هسته ای با ایران منتفع شدند و از خطرات آن هنگام ورود به بازار ایران آگاه بودند اکنون به دنبال کسب حمایت و به دست آوردن منفعت تجاری بیشتر از اروپا هستند. این شرکت ها به گونه ای رفتار می کنند که گویی کسب منفعت در ازای امنیت اروپا کافی نیست و اکنون انتظار دارند اروپا هزینه ماجراجویی ناکام آنها در ایران را بپردازد.

پذیرش چنین درخواست هایی روند درستی برای رفتار اروپا نیست. چشم انداز ایران هسته ای پیش از هر چیزی مشکل اروپا به شما می رود. با گذشت سه سال از امضای برجام می توانیم مشاهده کنیم که این راه درستی برای مواجهه با مشکل نبود. یک ساز و کار جدید که امنیت شهروندان اروپایی را اولویت خود در نظر بگیرد باید اولویت رهبران اروپایی مانند ماکرون باشد که باور دارند اروپا باید مسئولیت بیشتری را برای تامین امنیت خود برعهده بگیرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رهبر ایران: با مسئولان «وقیح» آمریکا در هیچ سطحی مذاکره نمی‌کنیم

جنجال در ایتالیا بر سر تعطیلی یک مدرسه برای عید فطر

سالی یک میلیون یورو در حوض ترِوی رم؛ سکه‌هایی که گردشگران در آب‌نماها می‌ریزند کجا می‌رود؟