نماینده آمریکا در دیوان بین المللی دادگستری: ایران حسن نیت ندارد

Mohammed Zahedin Labbaf
Mohammed Zahedin Labbaf Copyright REUTERS/Piroschka van de Wouw
Copyright REUTERS/Piroschka van de Wouw
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جنیفر نیوستید: «نمی‌توان به ایران اجازه داد تا این دادگاه را درگیر یک کارزار سیاسی و روانی علیه آمریکا کند.»

آگهی

آخرین جلسۀ استماع نمایندگان ایران و آمریکا در مرحلۀ درخواست اقدامات تامینی، روز پنج‌شنبه در دیوان بین‌المللی دادگستری واقع در شهر لاهه هلند برگزار شد.

در چهارمین و آخرین روز از این جلسات، نمایندگان آمریکا یک بار دیگر صلاحیت دیوان را برای رسیدگی به این پرونده رد و اعلام کردند که ایران نتوانسته است مقابل دیوان بین‌المللی دادگستری حسن نیت خود را ثابت کند و به این ترتیب در به چالش کشیدن موضوع بازگشت تحریم‌های آمریکا ناموفق بوده است.

در این جلسه جنیفر نیوستید، نماینده حقوقی وزارت خارجۀ آمریکا با اشاره به ادعای تهران مبنی بر اینکه تحریم‌های آمریکا نقض آشکار عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی ایران و آمریکا امضا شده در سال ۱۹۵۵ میلادی است، اعلام کرد: «استناد ایران به این معاهده در جریان رسیدگی به این پرونده از روی حسن نیت نیست.» او افزود: «نمی‌توان به ایران اجازه داد تا این دادگاه را درگیر یک کارزار سیاسی و روانی [علیه آمریکا] کند.»

ICJ
سخنرانی یکی از اعضای هیات حقوقی آمریکایی در دیوان بین المللی دادگستریICJ

نمایندگان آمریکا در این جلسه دلیل بازگرداندن تحریم‌های ایران را، حفاظت از امنیت بین‌المللی و همچنین نگرانی‌های امنیتی آمریکا توصیف و اعلام کردند که آمریکا حق دارد تا از امنیت ملی و دیگر منافع خود محافظت کند.

نمایندگان تهران در لاهه در جریان چهار روز رسیدگی به این پرونده بر این موضوع تاکید داشتند که تحریم‌های آمریکا رنج بسیاری را به مردم ایران تحمیل کرده است. در پاسخ، وکلای آمریکا تاثیر منفی تحریم‌های آمریکا بر زندگی مردم ایران را رد کرده و اعلام داشتند که مشکلات اقتصادی ایران ریشه‌هایی عمیق در سوء‌مدیریت گستردۀ دولت ایران و سرکوب مردم این کشور توسط حکومت دارد و دیگر اینکه آمریکا در موضوع اعمال تحریم‌ها علیه ایران، به جنبه‌های انسانی مساله توجه داشته است.

نمایندگان آمریکا همچنین اعلام کردند که هدف ایران از طرح این شکایت در لاهه، استفاده از روشی سریع و اقدامی موقتی و استفاده از ابزار قضایی، برای اطمینان از دریافت حکمی از دادگاه با هدف مجبور کردن آمریکا به مشارکت دوباره در برجام است.

به گفتۀ آنها ایران در تلاش است تا اختلافاتی را که در برجام ریشه دارد، با نام تعارض رفتار آمریکا با پیمان مودت، به دادگاه بکشاند. بر این اساس وکلای آمریکا یک بار دیگر از دیوان درخواست کردند که با توجه به استدلالاتشان در این جلسات، این پروندۀ شکایت را رد کند.

در پایان این نشست، عبدالقوی احمد یوسف رئیس دیوان اعلام کرد که دادگاه تصمیم خود دربارۀ این پرونده را «در اولین فرصت» اعلام خواهد کرد؛ هیچ تاریخی برای صدور حکم نهایی اعلام نشده است.

ICJ
محسن محبی، رئیس هیات نمایندگی ایران در دعوای ایران علیه آمریکاICJ

جلسۀ استماع نمایندگان ایران و آمریکا در لاهه از ۲۷ اوت آغاز شد و ایران در مجموع طی این چهار جلسه، پنج درخواست را مطرح کرد که به شرح زیر است:

  • آمریکا باید اقدامات لازم برای لغو تمام تحریم‌هایی که در ۸ مه علیه ایران اعمال کرده را به اجرا بگذارد.

  • آمریکا باید بلافاصله اجازه دهد تا تمام معاملات بنگاههای خارجی با ایران را که پیش از این نهایی شده بودند، بویژه در بخش فروش هواپیماهای مسافربری به ایران اجرایی شوند.

  • آمریکا باید طی سه ماه آینده، اقدامات لازم که نشان دهد واشنگتن در تلاش برای عملی کردن دو درخواست اول و دوم ایران است را اجرایی کند.

  • آمریکا باید به شهروندان و شرکتهای ایرانی این اطمینان را بدهد که از دستورات دیوان بین‌المللی دادگستری پیروی خواهد کرد و دیگر شرکتهای آمریکایی و غیرآمریکایی را از معاملات اقتصادی با ایران منع نخواهد کرد.

  • آمریکا باید مانع از هر اقدامی شود که ممکن است حقوق شهروندان و شرکتهای ایرانی را در این موضوع نقض کند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دستاورد ایران و آمریکا از رای دادگاه لاهه در موضوع مصادره اموال بانک مرکزی چیست؟

درخواست آمریکا از کشورهای جهان برای توقف خرید نفت ایران

دیوان لاهه ادعای پکن درباره مالکیت بر منابع دریای چین جنوبی را رد کرد