هایکو ماس:‌ آلمانی‌ها باید با نژادپرستی بجنگند

هایکو ماس:‌ آلمانی‌ها باید با نژادپرستی بجنگند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر خارجه آلمان گفت: «جنگ جهانی دوم ۷۹ سال پیش آغاز شد و آلمان باعث رنج غیرقابل تصوری در اروپا شد. اگر بار دیگر مردم در خیابان‌ها راه بیفتند و سلام هیتلری بدهند، تاریخ و گذشته به ما می‌گوید برای دفاع از دموکراسی باید عزمی راسخ داشته باشیم.»

آگهی

وزیر خارجه آلمان در پی راهپیمایی گروه‌های راست افراطی و تظاهرات مخالفان آنان در شهر کمنیتس از شهروندان این کشور خواست که برای مبارزه با راست‌گرایان افراطی و نژادپرستی و همچنین در دفاع از دموکراسی تلاش کنند.

هایکو ماس، وزیر خارجه دولت آنگلا مرکل در حمایت از تظاهرات حامیان مهاجران و پناهجویان گفت: «جنگ جهانی دوم ۷۹ سال پیش آغاز شد و آلمان باعث رنج غیرقابل تصوری در اروپا شد. اگر بار دیگر مردم در خیابان‌ها راه بیفتند و سلام هیتلری بدهند، تاریخ و گذشته به ما می‌گوید برای دفاع از دموکراسی باید با آن مقابله کنیم.»

وزیر خارجه آلمان در مصاحبه با روزنامه بیلد تسایتونگ، ضمن هشدار نسبت به «بی‌تفاوتی» گفت: «ما باید از روی کاناپه‌ها بلند شویم و مقابله کنیم. سال‌های سال ماندن در کمای گفتمانی باید پایان یابد.»

وی افزود: «ما باید در مقابل راست‌گرایان افراطی بایستیم و نمی‌توانیم از این موضوع فرار کنیم. باید با نئونازی‌ها و یهودستیزان رو در رو شویم.»

جم اوزدمیر، یکی از رهبران حزب سبز اتحاد نود نیز در حساب توئیتری خود نوشت: «ما اجازه نخواهیم داد تا راست‌گرایان افراطی کشور ما و دموکراسی ما را نابود کنند.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هزاران تن از مخالفان و حامیان سیاست‌های مهاجرتی آلمان روز شنبه یکم سپتامبر در شهر کمنیتس در شرق آلمان به تظاهرات پرداختند. این شهر در زمان نظام کمونیستی در آلمان شرقی، «شهر کارل مارکس» خوانده می‌شد و در دوران جنگ جهانی دوم از شهرهای مهم صنعتی و مرکز مهم تولید تسلیحات برای ارتش نازی بود.

رویترز
راهپیمایان حامی گروه راست افراطی «حامی کمنیتس» در شهر کمنیتسرویترز

در تظاهرات روز شنبه در یک سو مخالفان سیاست‌های مهاجرتی دولت آنگلا مرکل، تصاویری از قربانیان حملات انجام شده توسط پناهجویان در آلمان را در دست داشتند و در سوی دیگر مخالفان راست‌گرایی، پلاکاردهایی با شعار «قلب به جای نفرت» را در دفاع از مهاجران همراه خود داشتند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

رویترز
تظاهرات حامیات سیاست‌های مهاجرتی و پناهجویان در شهر کمنیتسرویترز

پس از دستگیری یک پناهجو به ظن حمله و چاقو زدن به نجار ۳۵ ساله آلمانی، روز شنبه چندین شهر آلمان شاهد خشونت‌های خیابانی و حمله به مهاجران در خیابان‌ها بود.

ناآرامی‌های ناشی از تقابل گروه‌های مدافع و مخالف مهاجرت در شهر کمنیتس نیز به زخمی شدن ۹ تن انجامید.

به گزارش رویترز در تظاهرات شنبه شب نزدیک به ۶ هزار نفر به دعوت جنبش های محافظه کار و راست افراطی از جمله «آلترناتیو برای آلمان» و «پگیدا» در خیابان حاضر شدند و در طرف مقابل نیز به گفته پلیس نزدیک به ۲۵۰۰ نفر در حمایت از سیاست‌های دولت در پذیرش مهاجران و پناهجویان راهپیمایی برگزار کردند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«چکش» افراد ناشناس به مزار کارل مارکس آسیب رساند

آلمان دو فرد مظنون به جاسوسی برای روسیه را بازداشت کرد

شیرین‌کاری مستخدم موزه چگونه سر از گالری آلمان در آورد؟