مرگ غیرمنتظرۀ رهبران جدایی‌طلب اوکراین؛ آیا زاخارشنکو آخرین نفر است؟

مرگ غیرمنتظرۀ رهبران جدایی‌طلب اوکراین؛ آیا زاخارشنکو آخرین نفر است؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در مجموع در سه سال گذشته نزدیک به دوازده نظامی ارشد جدایی‌طلبان کشته شده‌اند.

آگهی

انفجار بمب، کمین‌ و بیماری‌های اسرارآمیز. در سه سال گذشته شمار قابل توجهی از رهبران شورشیان در شرق اوکراین با روش‌هایی خشن یا ناگهانی جان باخته‌اند؛ حتی زمانی که از خط مقدم جنگ دور بوده‌اند. 

آخرین نمونه از این دست، مرگ الکساندر زاخارشنکو در جمعۀ گذشته بود. شورشیان اوکراین همچنان از مرگ زاخارشنکو، نخست‌وزیر و رئیس دولت خودخواندۀ «جمهوری خلق دونتسک» در شوک هستند. او روز ۳۱ اوت در پی انفجار بمب در یک کافه در دونتسک کشته شد و شورشیان می‌گویند توانسته‌اند عامل اوکراینیِ این انفجار را دستگیر کنند.

اما پیش از زاخارشنکو نیز برخی دیگر از رهبران این منطقه به مرگ ناگهانی جان باخته‌ بودند. در پایین نام و عنوان تعدادی از آنان و چگونگی مرگشان آورده شده است.

از جمله افراد سرشناسی که در سال ۲۰۱۷ میلادی در شرق اوکراین جان باختند می‌توان به ولادیمیر ماکوویچ اشاره کرد. او از رهبران دونتسک بود که مدت کوتاهی به عنوان معاون سخنگوی شورای شورشیان در سال ۲۰۱۴ میلادی فعال می‌کرد و سپس به دولت این جمهوری خودخوانده پیوست. به گفتۀ رسانه‌ها او در سن ۵۴ سالگی به علت ابتلا به یک «تومور مغزی» جان باخت.

میخائیل تولستیخ

میخائیل تولستیخ معروف به «گیوی» از فرماندهان نظامی شرق اوکراین نیز چند ماه قبل از او در فوریه ۲۰۱۷ در زمان اوج درگیری‌ها میان دونتسک و کی‌یف، با شلیک راکتی به دفتر کارش در دونتسک کشته شد.
در همان هفته‌ای که قتل «گیوی» روی داد، اولگ آناشنکو وزیر دفاع جمهوری خودخواندۀ لوهانسک نیز در اثر انفجار خودرو در لوهانسک کشته شد.

قتل این دو در زمانی روی داد که یکی از خونین‌ترین درگیری‌ها میان دولت مرکزی و شورشیان شرق اوکراین از سال ۲۰۱۵ میلادی به اینسو در جریان بود.

آرسن پاولوف از رهبران ارشد نظامیِ متولد روسیه که به «موتورولا» مشهور بود نیز از نظامیان مشهوری است که در سال ۲۰۱۶ میلادی به قتل رسید. او با انفجار بمبی که در آسانسور آپارتمانش کار گذاشته شده بود کشته شد. او در زمان مرگ ۳۳ ساله بود.

آرسن پاولوف

در آن زمان یوری تاندیت، مشاور رئیس سازمان امنیت اوکراین اعلام کرد: «فردی که جنایاتی را علیه تمامیت کشور اوکراین انجام داده و عملا توسط ما تحت تعقیب بوده، امروز در خانه‌اش به قتل رسید.»

شورشیان همواره دستگاه امنیتی دولت اوکراین را به قتل این فرماندهان که قهرمانان جدایی‌طلبان محسوب می‌شدند، متهم می‌کردند و در مقابل، کی‌یف نیز با رد هر نوع دخالت در این ماجراها اعلام می‌کرد که این حوادث در مسکو برنامه‌ریزی شده است. کی‌یف ادعا می‌کرد که روسیه با این قتل‌ها سعی دارد در موضوع حمایت از جدایی‌طلبان شرق اوکراین از خود رفع اتهام کند.

در مجموع در سه سال گذشته نزدیک به دوازده نظامیِ ارشد جدایی‌طلب کشته شدند. علاوه بر این تعداد، شماری از فرماندهان نیز دچار بیماریهایی غیرمنتظره شده و جان باختند.

والری بولوتوف

والری بولوتوف، رهبر پیشین «جمهوری خلق لوهانسک» از این افراد بود که در اوایل سال ۲۰۱۷ میلادی در سن ۴۶ سالگی در آپارتمانش در مسکو جان باخت. علت مرگ او نارسایی قلبی اعلام شد با این وجود برخی رسانه‌ها بر این باور بودند که او مسموم شده است. 

بولوتوف که پیش از آغاز جنگهای داخلی اوکراین به عنوان تاجر فعالیت می‌کرد، با آغاز تنش‌ها میان کی‌یف و جدایی‌طلبان طرفدار روسیه، به یکی از رهبران جدایی‌طلبان در منطقۀ در لوهانسک تبدیل شد. 

او که از سازمان‌دهندگان همه‌پرسی استقلال در دو شهر لوهانسک و دونتسک محسوب می‌شد، پس از همه‌پرسی هدف یک ترور قرار گرفت اما از این ترور جان سالم به در برد.

والری بولوتوف درنهایت در اوت ۲۰۱۴ میلادی با اعلام استعفا، به فعالیتهای سیاسی‌ خود در لوهانسک پایان داد و تا زمان مرگ به دور از چشم مردم زندگی کرد تا اینکه سرانجام جسدش در آپارتمانش پیدا شد.

گنادی تسیپکالوف

بنا بر گزارش‌ها گنادی تسیپکالوف، متحد نزدیک بولوتوف نیز در سال ۲۰۱۶ میلادی زمانی که در بازداشت بود، خود را کشته است. او در زمان مرگ ۴۳ سال داشت و دولت دونتسک در حال تحقیق از تسیپکالوف دربارۀ یک پروندۀ اقدام به کودتا بود. 

قتل زاخارشنکو بار دیگر باعث اتهام متقابل کی‌یف و مسکو به همدیگر شد. روسیه اعلام کرد که همۀ شواهد نشان از آن دارد که دولت اوکراین پشت این ماجراست؛ شورشیان نیز این ادعا را تایید کردند و به فردی اشاره کردند که به عنوان عامل این حمله شناسایی و دستگیر کرده‌اند.

در مقابل، سرویس امنیتی اوکراین دو تئوری دربارۀ این قتل مطرح کرد:
به گفتۀ کی‌یف، علت مرگ زاخارشنکو یا مبارزۀ جنگ‌سالارانِ شرق اوکراین بر سر قدرت بوده است یا اینکه دولت روسیه پس از آنکه زاخارشنکو محبوبیت خود را نزد مسکو از دست داد، تصمیم به حذف او گرفته است.

بعید به نظر می‌رسد که الکساندر زاخارشنکو آخرین رهبر شورشی باشد که در شرق اوکراین در پی جنگ داخلی در این کشور کشته می‌شود، جنگی که تا کنون بیش از ۱۰ هزار کشته برجای گذاشته است.

آگهی

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آبجوی سیاسی در غرب اوکراین؛ ترامپ، مرکل و ترودو روی شیشه‌های آبجو

پوشلین جانشین زاخارشنکو رهبر ترور شده شورشیان دونتسک اوکراین شد

تصاویری از دختران و زنان اوکراینی به هنگام آموزش نظامی