آمریکا؛ قطع کمک ۳۰۰ میلیون دلاری به پاکستان و گسیل فرمانده جدید ناتو به افغانستان

آمریکا؛ قطع کمک ۳۰۰ میلیون دلاری به پاکستان و گسیل فرمانده جدید ناتو به افغانستان
Copyright reuters
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت دونالد ترامپ می‌گوید که پاکستان به پناهگاهی امن برای ستیزه‌جویان و گروه‌های تندروی مسلحی تبدیل شده که مسئول ناآرامی و جنگ هفده ساله در کشور همسایه، افغانستان هستند.

آگهی

وزارت دفاع ایالات متحده، کمک ۳۰۰ میلیون دلاری به پاکستان را به دلیل آنچه که آن را ناکامی اسلام‌آباد در برخورد قاطعانه با گروه‌های شبه‌نظامی و ستیزه‌جویان می‌خواند، قطع کرد.

این تصمیم چندین ماه پس از آن اتخاذ شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور اعلام کرده بود که ایالات متحده در قبال سال‌ها کمک‌ به اسلام‌آباد چیزی جز «فریب و دروغ» دریافت نکرده است.

اوایل سال جاری میلادی نیز کنگره آمریکا کمک مالی ۵۰۰ میلیون دلاری صندوق حمایتی ائتلاف به اسلام آباد را متوقف کرده بود.

دولت دونالد ترامپ می‌گوید که پاکستان به پناهگاهی امن برای ستیزه‌جویان و گروه‌های تندروی مسلحی تبدیل شده که مسئول ناآرامی و جنگ هفده ساله در کشور همسایه، افغانستان هستند.

مقامات آمریکایی پیش از گفته بودند که اسلام آباد در صورت تغییر رویه و برخورد جدی با ستیزه‌جویان می‌تواند این کمک‌ها را مجددا دریافت کند. جیم متیس، وزیر دفاع ایالات متحده در تابستان امسال می‌توانست اجازه کمک ۳۰۰ میلیون دلاری به صندوق حمایتی ائتلاف را صادر کند اما به گزارش رویترز به نقل از مقامات واشنگتن، وی تصمیم گرفت از این امر خودداری کند.

رویترز همچنین در ماه اوت گزارش کرده بود که دولت آمریکا پروسه حذف افسران پاکستان از برنامه‌های آمورزشی خود را آغاز کرده است. این برنامه بخشی از روابط نظامی دو جانبه دو کشور طی دهه اخیر بوده است.

از سوی دیگر اقتصاد پاکستان با مشکلات فراوانی روبروست و ذخایر ارزی این کشور در سال گذشته با کاهش چشمگیری روبرو بوده است. عمران خان، نخست وزیر جدید پاکستان در ماه‌های پیش رو باید برای گرفتن وام از صندوق بین‌المللی پول و یا کشورهای دوست مانند چین تصمیم‌گیری کند.

پاکستان از سال ۲۰۰۲ تا کنون بیش از ۳۳ میلیارد دلار کمک مالی از ایالات متحده دریافت کرده است. ۱۴ میلیارد دلار از این کمک‌ها از طریق صندوق حمایتی ائتلاف بود. صندوقی که بازپرداخت هزینه‌های عملیات ضد تروریسم علیه جنگ در افغانستان به اسلام آباد از طریق آن انجام می‌گیرد.

تغییر فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان؛ ژنرال میلر جایگزین نیکلسون شد

آستین اسکات میلر، ژنرال ارتش ایالات متحده روز یکشنبه رسما به عنوان فرماندهی نیروهای آمریکایی در افغانستان منصوب شد. پیش از وی جان نیکلسون به مدت دو سال فرماندهی این ماموریت را بر عهده داشت.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رویترز
ژنرال اسکات میلر، فرمانده نیروهای نظامی ناتو در افغانستانرویترز

به گفته رسانه‌های ایالات متحده ژنرال میلر که در ۳۵ سال گذشته فرماندهی نیروهای ویژه عملیاتی را بر عهده داشته است از سوی دونالد ترامپ برای این ماموریت انتخاب شد تا ضمن مبارزه علیه ستیزه‌جویان در افغانستان، نظارت بر برنامه‌های آموزشی جهت ساختن نیروی مستقل نظامی این کشور را نیز ادامه دهد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نگاهی به چالش تأمین امنیت در افغانستان

آمریکا ۹۰۰ میلیون دلار از بودجه کمک نظامی به پاکستان را تعلیق می‌کند

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد