هشدار سازمان ملل: تعریف فیسبوک از تروریسم بیش از اندازه گسترده است

هشدار سازمان ملل: تعریف فیسبوک از تروریسم بیش از اندازه گسترده است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

« به کارگیری چنین تعریف گسترده ای نگران کننده است. به خصوص در این برهه زمانی که دولت ها به دنبال بدنام کردن هرگونه مخالفت (چه مسالمت آمیز چه خشن) و معرفی آن به عنوان تروریسم هستند.»

آگهی

کارشناس حقوق بشر سازمان ملل روز دوشنبه ۳ سپتامبر (۱۲ شهریور) هشدار داد که تعریف فیسبوک از تروریسم «بیش از اندازه گسترده» است و می تواند منجر به سرکوب گروه های مخالف از سوی دولت ها شود.

فیونوآلا نیولن، کارشناس حقوق بشر سازمان ملل در نامه ای خطاب به مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک نوشت که در نظر گرفتن گروه های مخالف دولت که از خشونت استفاده می کنند به عنوان «تروریست» از سوی این شبکه اجتماعی اشتباه است.

در این نامه آمده است: «به کارگیری چنین تعریف گسترده ای نگران کننده است. به خصوص در این برهه زمانی که دولت ها به دنبال بدنام کردن هرگونه مخالفت (چه مسالمت آمیز چه خشن) و معرفی آن به عنوان تروریسم هستند.»

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر و مبارزه با تروریسم تصریح کرد که تعریف فیسبوک از تروریسم، آن دسته از گروه های مسلح و مخالف دولت ها را که پایبند به حقوق بشردوستانه بین المللی هستند نیز در برمی گیرد.

بیشتر بخوانید:

دونالد ترامپ: گوگل، توئیتر و فیسبوک سعی در ساکت‌ کردن مردم دارند

فیسبوک و توییتر صدها حساب‌ کاربری کارزار تبلیغاتی منسوب به ایران را بستند

خانم نیولن در نامه مذکور مثالی از این گروه ها نیاورده است اما مرسوم است که دولت ها هم چون دولت سوریه گروه های مخالف و مسلح خود را «تروریست» بنامند.

سخنگوی فیسبوک هنوز نسبت به این نامه واکنشی نشان نداده است.

این کارشناس حقوق بشر با مهم برشمردن «نقش فیسبوک در محدود کردن فعالیت های تروریستی به صورت آنلاین» گفت این شبکه اجتماعی نباید حقوق اولیه کاربرانش را زیر پا بگذارد.

به گفته این گزارشگر ویژه سازمان ملل تعاریف بیش از حد گسترده و نادقیق ممکن است منجر به «اجرای تبعیض آمیز، سانسور بیش از اندازه و ممانعت از استفاده از خدمات فیسبوک شود.»

خانم نیولن افزود: «در ضمن، روش های فیسبوک در چگونگی تشخیص اینکه یک نفر به گروه خاصی وابسته است از شفافیت برخوردار نیست و آیا اینکه آن فرد یا گروه فرصت دفاع از خود را خواهد داشت یا خیر.»

گزارشگر ویژه سازمان ملل معتقد است که فیسبوک و دیگر شرکت های شبکه های اجتماعی به طور فزاینده ای مجری قوانینی هستند که پیش از این وظیفه دولت ها بوده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رسوایی جدید فیس‌بوک؛ احتمال جریمه۱.۶۳ میلیارد دلاری

سناتور آمریکایی بنیانگذار فیسبوک را مجبور به عذرخواهی از قربانیان شبکه‌های اجتماعی کرد

دیده‌بان حقوق بشر: اینستاگرام و فیسبوکِ «متا» پست‌های طرفداران فلسطین را سانسور می‌کنند