واکنش‌ها به «بریدن گوش» کودک کار توسط ماموران شهرداری تهران

واکنش‌ها به «بریدن گوش» کودک کار توسط ماموران شهرداری تهران
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این نوجوان که به نظر می رسد افغان است و زیر ۱۵ سال سن دارد می گوید «وانتی منطقه ۳» بخاطر جمع کردن آشغالها گوش وی را با «تیغی که سر را می تراشند» بریده‌اند.

آگهی

انتشار ویدئویی از یک نوجوان که می گوید کارکنان بخش ضایعاتی منطقه ۳ شهرداری گوش وی را با تیغ بریده‌اند، واکنش گسترده‌ای را در شبکه های اجتماعی به دنبال داشته است.

در ویدئوی منتشر شده از سوی فعالان حوزه آسیب‌های اجتماعی، این نوجوان که به نظر می رسد افغان (افغانستانی) است و زیر ۱۵ سال سن دارد می گوید «وانتی منطقه ۳» بخاطر جمع کردن آشغالها گوش وی را با «تیغی که سر را می تراشند» بریده‌اند.

الهام فخاری رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در واکنش به این ویدئو به خبرگزاری ایسنا گفته است: «من با شهردار منطقه ۳ صحبت کردم و قرار شد که پیگیری‌های لازم را در مورد صحت و سقم این ادعا انجام دهد.»

این عضو شورای شهر تهران همچنین با اشاره به اینکه پیمانکاران شهرداری از «اتباع بیگانه بهره کشی» می کنند گفت: «در کمیته‌ اجتماعی شورای شهر تهران به دنبال آن هستیم که مولفه‌های دقیق‌تری را در مورد کنترل عملکرد پیمانکاران زباله داشته باشیم.»

از سوی دیگر عدالت امیرزاده معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۳ تهران با انتشار ویدئویی به این خبر واکنش نشان داد. وی گفت تاکنون هیچ مراجعه و شکایتی در این مورد نداشته ایم و ما هم از طریق شبکه های اجتماعی در جریان این ماجرا قرار گرفتیم و «بسیار تاسف» خوردیم.

وی گفته است که اول باید این کودک را پیدا کنیم تا در جریان ماجرا قرار گیریم. او مدعی شده است که تاکنون تلاش هایشان برای یافتن این «کودک کار» نتیجه نداشته است و از مردم خواسته است در صورت یافتن این کودک به شهرداری منطق سه اطلاع دهند.

امیرزاده افزوده است: «هرچند تا پیش از بررسی جامع و کارشناسی نمی‌توان اظهارنظر دقیق کرد، اما حفظ امنیت و حرمت شهروندان از اصول محوری ما است و بر این اساس اگر اتهام ثابت شود ضمن برخورد شدید و بدون اغماض با متخلفین، پرونده به مراجع قضائی ارسال می‌شود و مراحل پیگیری نیز برای شفاف سازی موضوع به شهروندان اطلاع رسانی می‌شود.»

مسئله رفتار نیروهای شهرداری تهران در حوزه های مختلف از حوزه صد معبر تا ضایعات و زبانه همواره مورد انتقاد بوده است. هر چند ویدئوهای متنوعی از رفتار خشن ماموران بخش های مختلف شهرداری با مردم در شبکه های اجتماعی منتشر شده اما این نخستین بار است که این ماموران (به ادعای این نوجوان در ویدئوی منتشر شده) با تیغ گوش یک کودک را می برند.

تجارت ضایعات و زباله یکی از حوزه‌های ارتباطی میان شهرداری و باندهای زباله است. ماموران شهرداری به این باندها مجوز می دهد و از آنها درآمد کسب می کند و از سوی دیگر با کودکان بویژه کودکان افغان که به جمع آوری زباله و فروش آنها مبادرت می کنند، رفتاری خشن دارند.

رضا عبدلی مدیر عالم سازمان مدیریت پسماند شهداری تهران گفته است که ماهانه ۹ هزار تن زباله در تهران جمع آوری می شود. وی گفته است که درآمد شهرداری از تفکیک زباله در سال ۱۳۹۷ تنها ۳۰ میلیارد تومان است. این در حالی است که تنها ۳ درصد زباله ها در تهران تفکیک می شود.

روزنامه ایران پیشتر در گزارشی با عنوان «امپراطوری مافیای زباله بیخ گوش پایتخت» نوشته حمیده امینی فرد از سازماندهی دقیق جمع آوری زباله در محله های تهران خبر داده بود. بنا به این گزارش هر محله به فرد خاصی تعلق دارد و اکثر کارگران این تجارت کودکان افغان هستند. حمیده امینی فرد در گزارشش می گوید که شهرداری برای هر کودکی که در کار زباله جمع کردن است از مافیای زباله ماهانه یک میلیون تومان پول می گیرد تا کارت کار صادر کند.

با مرور این آمار می توان جایگاه باندهای جمع آوری زباله و رابطه اش را در شهرهای بزرگ بویژه تهران با شهرداری ها حدس زد. به نظر می رسد جمع آوری زباله تجارت مشترک باندهای زباله جمع کنی و شهرداری است که به نوشته حمیده امینی فرد حتی کارشان به تجارت با چین هم کشیده است. تجارتی که هم شهرداری از آن سود کسب می برد و هم بخشی از زباله ها جمع آوری می شود. با این حال قربانیان خشونت در خیابان‌ها کودکانی هستند که برای کسب درآمدی اندک به دنبال زباله‌ها هستند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بزرگترین مرکز بازیافت زباله در اروپا چگونه ساخته شد؟

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد