با افزایش تنش و آشوب در لیبی، دسترسی به فیسبوک مسدود شد

با افزایش تنش و آشوب در لیبی، دسترسی به فیسبوک مسدود شد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کارشناسان و ناظران کشور لیبی معتقدند گروه های مسلح و شبه نظامی از شبکه اجتماعی فیسبوک برای شناسایی مخالفان و منتقدان خود استفاده می کنند. فعالان حقوق بشر در لیبی می گویند برخی از این افراد ربوده یا کشته و یا مجبور به ترک کشور شده اند.

آگهی

شهروندان شهرهای مختلف لیبی از جمله طرابلس، پایتخت این کشور روز دوشنبه سوم سپتامبر از مسدود شدن دسترسی به فیسبوک خبر دادند.

فیسبوک منبع اصلی خبر در کشور لیبی است و مقامات، سازمان های دولتی و گروه های مختلف درگیر در بحران این کشور بیانیه ها و اخبار را بر روی این شبکه اجتماعی قرار می دهند.

کارشناسان و ناظران کشور لیبی معتقدند گروه های مسلح و شبه نظامی از شبکه اجتماعی فیسبوک برای شناسایی مخالفان و منتقدان خود استفاده می کنند. فعالان حقوق بشر در لیبی می گویند برخی از این افراد ربوده و یا کشته شدند. آنها همچنین گاه مجبور به ترک کشور شده اند.

نیویورک تایمز در روزهای اخیر در گزارشی به فروش اسلحه های ارتش در لیبی بر روی شبکه اجتماعی فیسبوک پرداخت.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

طبق این گزارش گروه های شبه نظامی و مراکز نگه داری زندانیان این گروه ها هر کدام یک صفحه فیسبوک دارند. قاچاقچیان انسان نیز صاحب صفحه هستند و از موفقیت خود در قاچاق پناهندگان به کشورهای اروپایی می گویند و جلب مشتری می کنند.

بعد از انتشار این گزارش، سخن گوی فیسبوک اعلام کرد که این صفحات بسته شده است اما برخی می گویند بسیاری از این صفحات هنوز به فعالیت خود در فیسبوک ادامه می دهند.

سازمان ارتباطات لیبی در بیانیه ای اعلام کرد که دسترسی به فیسبوک محدود نشده است و تنها به علت مشکلات فنی دسترسی به این شبکه اجتماعی قطع شده است. مقامات این سازمان می گویند در حال حل این مسئله هستند.

شهروندان لیبی از قطع برق و کاهش شدید سرعت اینترنت در این کشور نیز خبر دادند. کاهشی که به گفته مسئولان ارتباطات و فن آوری این کشور به علت افزایش درگیری ها است و به همین دلیل مهندسان نمی توانند به کابل ها و آنتن های آسیب دیده دسترسی داشته باشند.

درگیری های مسلحانه از هفته گذشته در پایتخت لیبی شدت یافته است.

دولت «وحدت ملی» لیبی که تحت حمایت سازمان ملل است چند روز پیش«به منظور حفظ جان غیرنظامیان وضعیت اضطراری» اعلام کرد.

یک مقام سازمان بهداشت این کشور روز دوشنبه سه سپتامبر تعداد کشته شدگان و زخمی شدگان در هشت روز درگیری را به ترتیب ۴۷ و ۱۲۹ نفر اعلام کرد.

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور لیبی از طرفین درگیری خواست تا آتش بس اعلام کنند، با این حال، درگیری ها هنوز ادامه دارد و صدای انفجار و گلوله در قسمت جنوبی طرابلس هنوز به گوش می رسد.

۴۰۰ زندانی نیز به علت درگیری و برای نجات جان خود از زندانی در طرابلس فرار کرده اند و به وضعیت آشفته پایتخت دامن زده اند.

سازمان ملل در تلاش است تا طرفین درگیری را در مکان اعلام نشده ای برای آغاز مذاکرات صلح جمع کند.

از زمان سقوط رژیم معمر قذافی در سال ۲۰۱۲، دو جناح بر سر قدرت نزاع می‌کنند. از یک طرف دولت وحدت ملی است که از جانب جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته شده و در طرابلس مستقر است و از سوی دیگر، نیرویی که با حمایت ژنرال حفتر بر شرق لیبی حاکم است و کنترل را در این منطقه در دست دارد. نیروهای اسلام‌گرا و به‌ویژه داعش هم با وجود بیرون رانده شدن از شهرهای بزرگ، کماکان یک قدرت جدی در این منطقه به شمار می‌روند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پاریس میزبان کنفرانس لیبی؛ توافق مخالفان برای برگزاری انتخابات

دو و نیم تن سنگ اورانیوم‌ گمشده لیبی پیدا شد

چرا لیبی پس از توافق آتش‌بس روی آرامش نمی‌بیند؟