واکنش ایران و روسیه به هشدار ترامپ درباره ادلب

واکنش ایران و روسیه به هشدار ترامپ درباره ادلب
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه ادلب را لانه تروریست‌ها توصیف کرد.

آگهی

ایران و روسیه ساعاتی پس از هشدار دونالد ترامپ نسبت به حمله قریب‌الوقوع ارتش سوریه و متحدانش به ادلب، پیام رئیس جمهوری آمریکا را رد کردند.

به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه، هشدار ترامپ درباره وضعیت ادلب را بهانه‌ای برای وی به منظور جبران مشکلات داخلی خود توصیف کرد و گفت: «ایشان بیشتر دنبال این هستند که از این آب گل آلود برای اهداف سیاست داخلی خودشان بهره مند شوند می دانید که شرایط آقای ترامپ در داخل آمریکا شرایط خوبی نیست و متاسفانه ایشان یک بار دیگر می خواهد این شرایط را با اقدام علیه مردم سوریه جبران کند.»

آقای ظریف با انتقاد از رویکرد آمریکا در جنگ داخلی سوریه افزود: « ایشان [دونالد ترامپ] باید کنار بایستند و اجازه بدهند آنهایی که واقعا با تروریسم و افراطی گری در سوریه مقابله کردند کارشان را ادامه دهند. آنهایی که در روند صلح سوریه در روند آستانه بودند که تا الان تنها روند موفق برای کاهش تشنج در سوریه بوده است. اگر دخالت دیگران نباشد ما بهتر می توانیم این روند را به نتیجه برسانیم.»

ایران، روسیه و ترکیه از سال ۲۰۱۷ و با مشارکت گروه‌های شورشی سوریه (به جز جبهه‌النصره و داعش) مذاکرات صلح آستانه را به منظور ایجاد مناطق کاهش تنش در جنگ داخلی سوریه آغاز کرده اند.

بیشتر بخوانید:

وزیر امور خارجه ایران با تاکید ضمنی بر عزم دمشق برای یکسره کردن کار ادلب گفت: «تلاش ما بر این است وضعیت ادلب و خروج تروریست ها از ادلب با کمترین هزینه انسانی انجام شود.»

در همین روز دمتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه روز سه‌شنبه با انتقاد از هشدار رئیس جمهوری ایالات متحده گفت: «صرف بیان مواضع با چند هشدار و بدون در نظر گرفتن پتانسیل خطرناک و منفی [ادلب] برای کل شرایط سوریه، احتمالا رویکردی کامل و سازنده نخواهد بود.»

دونالد ترامپ در واکنش به آمادگی ارتش سوریه و متحدانش برای حمله به ادلب در توییتر نوشته بود: «رئیس جمهوری بشار اسد نباید با بی‌احتیاطی به استان ادلب حمله کند. روس‌ها و ایرانی‌ها اگر در این فاجعه انسانی بالقوه مشارکت داشته باشند، اشتباه بزرگی می‌کنند. ممکن است صدها هزار نفر کشته شوند. نگذارید چنین اتفاقی بیفتد.»

تنها ساعاتی پس از این هشدار و پیش از موضع‌گیری رسمی کرملین، هواپیماهای نظامی روسیه پس از ۲۲ روز وقفه، اهدافی را در استان ادلب بمباران کردند.

آقای پسکوف، استان ادلب را «لانه تروریست‌ها» توصیف کرد و افزود: «حضور شبه‌نظامیان در این منطقه روند صلح در سوریه را تحت تاثیر قرار داده و ادلب را به پایگاهی برای حمله به نیروهای نظامی روسیه در سوریه تبدیل کرده است.» وی از آماده شدن ارتش سوریه برای «حل مشکل ادلب» خبر داد.

افزایش تنش‌ها بر سر تعیین تکلیف ادلب و بمباران هوایی مجدد این منطقه، سه روز پیش از برگزاری نشست سران ایران، روسیه و ترکیه در تهران صورت می‌گیرد. سخنگوی کاخ کرملین گفته است که وضعیت ادلب دستور کار اصلی این نشست خواهد بود.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نبرد ادلب؛ هشدار آمریکا نسبت به استفاده از سلاح شیمیایی

روسیه: تروریست ها را در سوریه کشته‌ایم، می کشیم و خواهیم کشت

یک سازمان غیردولتی: هشت نفر در حملات روسیه به منطقه تحت کنترل شورشیان در سوریه کشته شدند