بیانیه ۳۰ فعال سیاسی و مدنی در یازدهمین روز اعتصاب غذای نسرین ستوده

نسرین ستوده
نسرین ستوده
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همزمان با یازدهمین روز اعتصاب غذای نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر در زندان؛ ۳۰ فعال سیاسی و مدنی ایرانی داخل و خارج ایران با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی او شده‌اند. از آن سو گزارش می‌رسد رضا خندان، همسر نسرین ستوده دستگیر و روانه زندان شده است.

آگهی

همزمان با یازدهمین روز اعتصاب غذای نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر در زندان، ۳۰ فعال سیاسی و مدنی ایرانی داخل و خارج ایران با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی او شدند.

نویسندگان این بیانیه با رد «اتهامات واهی جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی» توسط دستگاه قضایی ایران، صدور احکام زندان برای نسرین ستوده به جرم‌ تلاش‌ برای «لغو مجازات اعدام، مخالفت با حجاب اجباری، دفاع از حقوق اقلیت‌های مذهبی و درخواست رفراندوم بر سر اصل نظام» را در راستای ارعاب کنشگران مدنی ایران دانسته اند و از جهانیان خواسته‌اند برای آزادی او کوشش کنند.

در این بیانیه که با عنوان «ستوده نماد تلاشگری برای گذار مسالمت‌آمیز» منتشر شده، آمده است: « نسرین ستوده یک حقوقدان ملی و مدنی است که شجاعانه از حقوق اقشار مختلف مردم دفاع کرده و می‌کند؛ او یک دموکراسی‌خواه خشونت‌پرهیز است که صریحا اعلام کرده جمهوری اسلامی اصلاح‌پذیر نیست؛ او خواهان برگزاری رفراندومی آزاد بر سر اصل نظام شده تا از طریقی دموکراتیک و با گذاری مسالمت‌آمیز بتوان ایران را از استبداد دینی به یک دموکراسی سکولار رساند. او مورد احترام جهانیان است و باعث افتخار ایرانیان آزادیخواه. این ویژگی‌های انسانی از نظر جمهوری اسلامی گناهانی نابخشودنی هستند. »

در پای این بیانیه امضای افرادی نظیر شیرین عبادی، جعفر پناهی، محمد ملکی، مهرانگیز کار و محمد سیف‌زاده به چشم می‌خورد.

بیشتر بخوانید:

ادامه اعتصاب غذای نسرین ستوده

بر طبق آخرین اظهارات رضا خندان، همسر نسرین ستوده، وی که در اعتصاب غذا به سر می‌برد بر اثر ضعف مفرط به بهداری زندان اعزام شده و بار دیگر به بند بازگردانده شده است.

نسرین ستوده با انتشار نامه‌ای اعلام کرده بود از روز ۳ شهریور در اعتراض به رویه غیرقانونی قضایی دست به اعتصاب غذا خواهد زد. در این نامه خانم ستوده «خطاب به هم‌میهنان» آورده بود که در اعتراض به بازداشت و نیز فشارهای قضایی متعدد وارد شده بر خانواده، بستگان و دوستانش دست به اعتصاب غذا زده است.

خانم ستوده در نامه‌ی روز شنبه خود همچنین به بازداشت فرهاد میثمی٬ پزشک و معلم ۴۸ ساله٬ اعتراض کرده است. آقای میثمی از فعالان مدنی مخالف حجاب اجباری در ایران است که به دلیل شرکت در برخی از تجمعات مرتبط با این کارزار و همراه داشتن نشان‌سینه «من به حجاب اجباری اعتراض دارم» بازداشت شده است.

صفحه شخصی رضا خندان در فیسبوک
نسرین ستوده با انتشار نامه‌ای در ۳ شهریور دست به اعتصاب غذا زدصفحه شخصی رضا خندان در فیسبوک

بیشتر بخوانید:

بازداشت رضا خندان، همسر نسرین ستوده

روز سه‌شنبه همچنین رضا خندان، همسر نسرین ستوده، نیز بازداشت و روانه زندان شد.

آقای خندان روز قبل از بازداشت با انتشار پستی در فیس‌بوک از تماس فردی از وزارت اطلاعات و احضار تلفنی خبر داده بود. به گفته وی، زمانی که او به احضار غیرقانونی از طریق مراجع غیرقضایی اعتراض کرده با پاسخ «پس دستگیر می‌شوی» مواجه شده است.

فیسبوک
رضا خندان، همسر نسرین ستوده، یک روز پیش از بازداشت خبر از تماس تلفنی از سوی وزارت اطلاعات داده بودفیسبوک

محمد مقیمی، وکیل رضا خندان، در صفحه فیسبوک شخصی خود گفته است برای موکلش پس از بازداشت به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی،‌ تبلیغ علیه نظام و اشاعه و ترویج بی‌حجابی» قرار وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی صادر شده است.

اعتراض عفو بین‌الملل: ستوده و همسرش را آزاد کنید

فیلیپ لوتر، مدیرتحقیقات بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی عفو بین الملل در واکنش به بازداشت رضا خندان، همسر نسرین ستوده گفت: «مقامات ایران ابتدا نسرین ستوده را با اتهامات واهی زندانی کرده‌اند، سپس دوستان و خانواده اش را مورد آزار و اذیت و ارعاب و تهدید قرار داده‌اند و حالا هم همسرش را بازداشت کرده‌اند. این اقدامات بی رحمانه نشان ‌می‌دهد که مقامات ایران تا چه اندازه عزم خود را جزم کرده‌اند که صدای وکلا و مدافعان حقوق بشر را خفه کنند و حتی خانواده های آنها را هدف قرار دهند.»

او افزوده است: «مقامات ایران باید فورا و بدون قید و شرط نسرین ستوده و همسرش را آزاد و آنها را تبرئه کنند و یک بار برای همیشه به آزار و اذیت این خانواده پایان دهند.»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ابراز نگرانی جدی اتحادیه اروپا از وضعیت بازداشت نسرین ستوده

اتهام جدید نسرین ستوده؛ عضویت در کمپین «لگام»

سخنگوی قوه قضائیه از برگزاری دادگاه قتل داریوش مهرجویی خبر داد؛ «آراء دو پرونده تتلو به او ابلاغ شد»