دادگاه عالی اسرائیل با تخریب روستای خان‌الاحمر موافقت کرد

یک کودک فلسطینی در کنار مدرسه خان‌الاحمر
یک کودک فلسطینی در کنار مدرسه خان‌الاحمر Copyright رویترز/ژوئن ۲۰۱۸
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان ملل متحد،‌اتحادیه اروپا و نهادهای مدافع حقوق فلسطینی‌ها، به این حکم اعتراض دارند.

آگهی

دادگاه عالی اسرائیل با صدور رایی، ضمن رد اعتراض به تصمیم دولت برای تخریب روستای خان الاحمر، به مقام‌های اجرایی این کشور اجازه داد تا پس از رفع فرصت قرار موقت در ۷ روز، این روستای فقیرنشین را تخریب کنند.

روستای خان‌الاحمر واقع در شرق کرانه باختری رود اردن و در نزدیکی دو شهرک یهودی نشین قرار دارد. ساکنان این زاغه نشین، عمدتا با پرورش گاو و بز زندگی خود را می‌گذرانند.

سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا وفعالان حقوق فلسطینی‌ها، پیشتر با محکوم کردن تصمیم دولت اسرائیل برای تخریب این روستا، چنین اقدامی را مانعی جدید بر سر ایجاد احتمالی کشور فلسطین عنوان کرده بودند.

بیشتر بخوانید:

شماری از ساکنان تهیدست این روستا در ماه مه دادخواستی را برای توقف عملیات دولت برای تخریب خانه‌های این روستا به دادگاه‌های اسرائیلی تقدیم کرده بودند، اما دادگاه این درخواست را رد کرده بود. پس از تقدیم دو دادخواست دیگر به دادگاه عالی، دولت اجرای این حکم را به تعویق انداخت. 

دولت اسرائیل به حدود ۱۸۰ سکنه خان‌الاحمر پیشنهاد کرده است که به منطقه‌ای در نزدیکی شهر ابود یس در بیت‌المقدس اشغالی منتقل شوند. ساکنان این روستا با این توجیه که منطقه در نظر گرفته شده در نزدیکی یک مرکز تخلیه زباله قرار دارد و محیط شهری آن برای پرورش احشام مناسب نیست، از قبول این پیشنهاد امتناع می‌کنند.

دولت اسرائیل می‌گوید روستای خان‌الاحمر بدون مجوز ساخته شده و به همین جهت باید تخریب شود. با این حال، این احتمال وجود دارد که آبادی‌های یهودنشین جدیدی در این منطقه احداث شود.

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل با استقبال از این حکم، در حساب توییتر خود نوشت: «به قضات دادگاه عالی برای این تصمیم شجاعانه در برابر حملات مزورانه و سازمان یافته ابومازن [محمود عباس]، چپ‌ها و کشورهای اروپایی، تبریک می‌گویم. هیچکس نمی‌تواند مانع اجرای حق حاکمیت ما به‌عنوان یک دولت شود.»

اکثر کشورهای جهان شهرک‌سازی اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی سال ۱۹۶۷ را غیرقانونی و مانعی در برابر تشکیل دولت مستقل فلسطینی و برقراری صلح در خاورمیانه می‌دانند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادعای «نسل‌کشی» علیه اسرائیل؛ گزارشگر سازمان ملل: با تهدیدهایی روبرو بودم

آغاز بررسی اتهام «نسل‌کشی» در غزه در دادگاه لاهه؛ آیا شواهد می‌توانند به محکومیت اسرائیل منجر شوند؟

تاکتیک جنگی و سناریوهای ناهمگون اسرائیل برای امروز و فردای غزه؛ سرنوشت باریکه فلسطینی چه می‌شود؟