موج جدید پناهجویان افغان چالشی جدید برای دولت ترکیه

موج جدید پناهجویان افغان چالشی جدید برای دولت ترکیه
Copyright عکس آرشیو
Copyright عکس آرشیو
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بیش از ۳ میلیون پناهجوی افغان در ایران زندگی می‌کنند و با شرایط بحرانی اقتصاد این کشور، بسیاری از آنان مهاجرت به اروپا را گزینه بهتری می‌دانند.

آگهی

موج جدید پناهجویان افغان به چالشی جدید برای مقامات ترکیه تبدیل شده است. صدها پناهجو در پارک‌های شهر آنکارا در ترکیه روی زیرانداز یا جعبه‌های مقوایی روزگار می‌گذرانند. آنها پناهجویان سوری نیستند بلکه از افغانستان به قصد مهاجرت به اروپا آمده‌اند. 

در سال‌های اخیر بیش از سه میلیون پناهجوی سوری و صدها هزار پناهجوی عراقی به ترکیه پناه بردند. اما در ماه‌های اخیر این کشور شاهد حضور تعداد زیادی از افغان‌هاست که به قصد پناهندگی و یا ساختن زندگی بهتر، از خشونت ناشی از درگیری‌ میان طالبان و دولت افغانستان گریخته‌اند.

البته باید گفت که بسیاری از آنان از ایران به قصد مهاجرت به اروپا و یا ماندن در ترکیه، به این کشور می‌آیند. بیش از ۳ میلیون پناهجوی افغان در ایران زندگی می‌کنند و با شرایط بحرانی اقتصاد این کشور، بسیاری از آنان مهاجرت به اروپا را گزینه بهتری می‌دانند.

به گفته وزارت کشور ترکیه از ماه ژانویه تا اوت سال ۲۰۱۸ میلادی نزدیک به ۶۲ هزار مهاجر افغان وارد این کشور شدند که در مقایسه با ۴۵ هزار پناهجو در سال گذشته میلادی، افزایش چشمگیری داشته است.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

این پناهجویان در ماه اوت امسال به دلیل تعطیلات عید قربان در ترکیه موفق به ثبت درخواست خود نشده و بنابراین مجبور به سکونت در پارک‌های آنکارا شده‌اند.

نداشتن سرپناه و چادر در گرمای تابستان و عدم دسترسی به آب آشامیدنی از جمله مشکلات این پناهجویان است.

موج جدید پناهجویان افغان در ماه‌های آغاین سال جاری میلادی نیز قابل پیش بینی بود زیرا تنها در چند ماه اول سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۳۰ هزار افغان وارد ترکیه شدند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آنکارا با هماهنگی دولت افغانستان بسیاری از این پناهجویان را به کشورشان باز گرداند. سازمان عفو بین الملل در ماه آوریل اعلام کرد که دولت ترکیه ۷ هزار و ۱۰۰ پناهجوی افغان را از کشور اخراج کرده است.

به گزارش کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل، افغان‌ها با ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار پناهجو در سال ۲۰۱۷ دومین جمعیت پناهجویان جهان را در مقایسه با ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار پناهجوی سوری تشکیل می‌دادند.

به گفته این سازمان سه میلیون پناهجوی افغان در ایران زندگی می‌کنند که تنها یک سوم آنان به طور رسمی درخواست پناهندگی داده و دارای کارت اقامت (موقت) هستند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پناهجوی اخراج شده افغان به آلمان باز می گردد

پس از روس‌ها و اوکراینی‌ها؛ ایرانیان سال گذشته میلادی بیشترین مجوز اقامت در ترکیه را دریافت کردند

از روسیه تا ایران و امارات؛ سیل در افغانستان ده‌ها قربانی گرفت و پروازهای فرودگاه دبی را مختل کرد