سه تحلیل از نبرد ادلب و سرنوشت جنگ داخلی سوریه

سه تحلیل از نبرد ادلب و سرنوشت جنگ داخلی سوریه
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نشست سه جانبه تهران در حالی برگزار می شود که ترکیه متحد اصلی مخالفان سوری تلاش دارد با میانجی گری مانع انجام حمله نظامی به ادلب شود و یا تا حدی از شدت و گستردگی آن بکاهد.

آگهی

ادلب، آخرین پایگاه شورشیان و مخالفان دولت مرکزی سوریه کانون توجه تحلیلگران و رسانه های جهان قرار گرفته است. دولت بشار اسد با حمایت متحدان خارجی خود در تدارک یک تهاجم نظامی گسترده به آخرین سنگر شورشیان در استان ادلب و مناطق همجوار آن است که اینک تحت کنترل نیروهای تحریر شام ( تشکلی از اعضای سابق یک شاخه نظامی القاعده) و دیگر گروه های شورشی است.

در حالی که بسیاری از نهاد های غیر دولتی و نیز مقامات سیاسی کشورهای غربی نسبت به وقوع یک فاجعه انسانی بزرگ در صورت عملی شدن طرح تهاجم نظامی به ادلب هشدار داده اند، روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه سه بازیگر خارجی و تاثیر گذار در مناقشه سوریه قرار است روز جمعه در تهران گردهم آیند تا برای سرنوشت نهایی این بحران تصمیم گیری کنند.

این در حالیست که ترکیه متحد اصلی مخالفان سوری تلاش دارد با میانجی گری مانع انجام این حمله نظامی شود و یا تا حدی از شدت و گستردگی آن بکاهد.

از سوی دیگر روسیه که نقش مهمی در موفقیت های نظامی دولت بشار اسد ایفا کرده است روز پنجشنبه تاکید کرد دست از تعقیب شورشیان برنمی دارد و «تروریست ها» را در هرنقطه از خاک سوریه از بین خواهد برد.

برای مطلع شدن از آخرین تحولات در جنگ داخلی سوریه و به خصوص سرنوشت نهایی آخرین پایگاه شورشیان در ادلب نظرات سه کارشناس مسائل بین الملل و استراتژیک را جویا شدیم.

پیروزی و شکست، دو روی سکه نبرد ادلب برای ایران

بهروز خسروزاده، مدرس روابط بین‌الملل و دموکراسی دانشگاه گوتینگن آلمان در خصوص نقش ایران در بحران سوریه و دلیل مشارکت نیروهای ایرانی در نبرد با شورشیان در این کشور به یورونیوز گفت: «قدر مسلم ادلب برای ایران مهم است. پیروزی سوریه و هم پیمانانش به معنی شکست نهایی "شورشیان" است و این خود به معنی استحکام و تثبیت بیشتر و نیز تداوم دوباره رژیم بشار اسد در قدرت است.»

آقای خسروزاده معتقد است فتح ادلب به دست ارتش سوریه در واقع بزرگترین برگ برنده برای ایران خواهد بود زیرا تهران همواره و به صراحت بر بقای بشار اسد در قدرت تاکید کرده حال آنکه روسیه در این خصوص منعطف تر از ایران نشان داده است.

این کارشناس مسائل بین المللی در عین حال تصریح کرد برغم برنده بودن ایران در صورت شکست شورشیان در ادلب، نمی توان این نکته را از نظر دور داشت که این پیروزی سیاسی نمی تواند از فشارهای سیاسی و اقتصادی که از دو جبهه داخلی و خارجی بر تهران تحمیل می شود، بکاهد.

بهروز خسروزاده در پایان با ذکر این نکته که بحران اقتصادی دست ایران را برای مشارکت در بازسازی سوریه بسته نگاه خواهد داشت تاکید کرد از نگاه دیگر شاید بتوان گفت که ایران بازنده نبرد ادلب است زیرا در صورت پیروزی نهایی اسد نقشی تعیین کننده در سپهر سیاسی سوریه نخواهد داشت.

ایران به دنبال مناقع اقتصادی در سوریه است

علی سمین، تحلیلگر خاورمیانه از مرکز مطالعات استراتژیک «وایزمن» در استانبول معتقد است ترکیه در نشست سه جانبه تهران علاوه بر به میان کشیدن مسئله مهم و حساس نبرد در ادلب به طرح موضوع سرگردانی آوارگان این بحران در منطقه خواهد پرداخت.

از دیدگاه این کارشناس مسائل استراتژیک ترکیه باید به گونه ای عمل کند که از وقوع و شدت گرفتن یک مناقشه مسلحانه در منطقه جلوگیری شود. به اعتقاد این تحلیل گر ترک یکی از مهمترین هدف ها جلوگیری از کشتار غیرنظامیان و نیز یپشگیری از به راه افتادن موج جدیدی از مهاجرت و آوارگی در منطقه است.

علی سمین می گوید: «ترکیه در شرایط کنونی انتظار ندارد که بشار اسد از قدرت کنار برود. به گفته وی مهمترین خواست آنکارا این است که مناطق امن ایجاد شده پس از عملیات "شاخه زیتون" در عفرین و "سپر فرات" در منطقه غربی رود فرات و منطقه حائل میان مرز ترکیه و سوریه دستخوش مداخله نظامی نشود.

تحلیلگر خاورمیانه از مرکز مطالعات استراتژیک «وایزمن» در استانبول در خصوص نبرد ادلب می گوید که ترکیه از مدتها پیش برای فراهم کردن زمینه آتش بس در این منطقه تلاش کرده است اما اینکه گفته شود ترکیه در ادلب حضور ندارد کاملا اشتباه است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح می کند که ترکیه با چراغ سبز روسیه اقدام به برپایی ایستگاه های بازرسی در استان ادلب کرده است و در این منطقه حضور نظامی دارد.

علی سمین با اشاره به اهمیت نشست سه جانبه برای ایران تاکید می کند که ادلب نمی تواند جزو نگرانی های اولیه ایران به حساب بیاید زیرا تهران ابتکار عمل در این منطقه را به روسیه واگذار کرده و خود در دیگر مناطق سوریه حضوری پر رنگ دارند.

تحلیلگر خاورمیانه از مرکز مطالعات استراتژیک «وایزمن» در استانبول در پایان تصریح می کند که ایران بواسطه حمایت همه جانبه از دولت بشار اسد انتظار دارد بتواند در مقابل از منافع اقتصادی پس از جنگ در این کشور غنی از حیث منابع طبیعی بهره مند شود.

انتظار ساکان ادلب دستیابی به توافق آتش بس است

ابراهیم ایدلیبی، یک خبرنگار نزدیک به مخالفان سوری نیز در گفتگو با یورونیوز دیدگاه خود را درباره نبرد ادلب بیان کرده است.

این خبرنگار سوری در باره شرایط کلی حاکم بر ادلب می گوید: «نگرانی اصلی در این میان احتمال هدف قرار گرفتن زیرساخت ها و مراکز غیر نظامی در ادلب و مناطق همجوار آن است. اکنون بیش از سه میلیون غیرنظامی در این استان ساکنند. اغلب این افراد آوارگانی هستند که از مناطق دیگر به خصوص دمشق و حمص پا به این استان گذاشته اند.»

آگهی

او در ادامه می گوید در صورت مثبت بودن نتایج نشست تهران و انجام حمله نظامی به ادلب فاجعه بزرگی در انتظار این منطقه است زیرا همه چیز به جز غیرنظامیان در این میان لحاظ شده است.

به گفته آقای ایدلیبی، حدود یک میلیون کودک در این منطقه به سر می برند که بسیاری از آنها زیر پانزده سال دارند.

این خبرنگار سوری با تاکید بر اینکه ترکیه نباید توجه خود را تنها به هجوم موجی جدید از آوارگان به خاک خود معطوف کند، یادآور می شود که آنکارا بایست از تمام توان خود برای جلوگیری از انجام تهاجم نظامی به ادلب استفاده کند.

ابراهیم ایدلیبی، خبرنگار نزدیک به مخالفان سوری در خصوص انتظار ساکنان ادلب از نتایج نشست تهران می گوید گرچه روسیه جبهه نصرت را بهانه ای برای مقابله با تروریسم کرده اما ساکنان منطقه انتظار دارند که این نشست در نهایت به برقراری آتش بسی کامل در منطقه منجر شود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اولین انتخابات شوراها در سوریه پس از آغاز جنگ داخلی

سی هزار نفر از بمباران ادلب گریختند

حمایت روسیه از دمشق همزمان با تدارک ارتش سوریه برای تهاجم به ادلب