Dried-out sunflowers
Dried-out sunflowers Copyright REUTERS/Arnd Wiegmann
Copyright REUTERS/Arnd Wiegmann
Copyright REUTERS/Arnd Wiegmann

خشکسالی در قاره سبز؛ ناامیدی کشاورزان اروپا و افزایش قیمت‌ها

نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس اتحادیه ملی کشاورزان انگلستان و ولز: «این احتمالا بدترین خشکسالی است که مردم در زندگی خود دیده‌اند. آخرین خشکسالی جدی پیش از این در سال ۱۹۷۶ میلادی روی داده است.»

آگهی

تابستان سال ۲۰۱۸ میلادی یکی از گرمترین تابستان‌ها در اتحادیه اروپا بود و کشاورزان از جمله گروهی بودند که بیش از دیگران از این گرما متضرر شدند.

خشکسالی و کمبود علوفه برای دام‌ها باعث شد بسیاری از کشاورزان از جمله کشاورزان بریتانیایی گله‌های گاو خود را به کشتارگاهها بفرستند.

مینت باترز، رئیس اتحادیه ملی کشاورزان انگلستان و ولز می‌گوید: «این احتمالا بدترین خشکسالی است که مردم در زندگی خود دیده‌اند. آخرین خشکسالی جدی پیش از این در سال ۱۹۷۶ میلادی روی داده است.»

این خشکسالی پس از یک زمستان سخت روی داد؛ به همین دلیل منابع تامین خوراک دام بسیار محدود و ذخیره‌ سازی علوفه بسیار سخت است. همچنین از آنجا که پیش‌بینیِ وضعیت زمستان آینده از هم اکنون آسان نیست، کشاورزان ترجیح می‌دهند با توجه به شرایط موجود بخشی از ذخیره‌ای که در حال حاضر در اختیار دارند را استفاده نکرده و برای زمستان نگه دارند یا ذخیرۀ علوفه بیشتری را با قیمتی گزاف بخرند.

کشاورزان می‌گویند در حال حاضر و با وجود خشکسالی، تنها زمانی از علوفۀ ذخیره شده استفاده می‌کنند که دیگر هیچ چمنی برای گله‌هایی که به چرا می‌روند در طبیعت باقی نمانده باشد.

Kelsall Hill
پیل لاتم، کشاورز بریتانیایی و گاوهای لاغرشKelsall Hill

در آلمان نیز وضعیتی مشابه بریتانیا حاکم است. خوراک دام بطور چشمگیری کم است و به گفته یودو همرلینگ، معاون دبیر انجمن کشاورزان این کشور، امسال در آلمان کمترین محصول قرن برداشت شده است.

او می‌گوید: «ما خسارات بسیار زیادی را بویژه در آلمان شمالی و شرقی تجربه کردیم. در سرزمین‌های همسایه یعنی لهستان و کشورهای اسکاندیناوی نیز وضعیت به همین بدی است.»

کمیسیون اتحادیه اروپا در بولتن خبری کشاورزی ماههای ژوئیه و اوت اعلام کرد که این خشکسالی‌ علاوه بر آلمان و بریتانیا و لهستان، در دیگر کشورهای این اتحادیه از جمله فرانسه، ایتالیا، ایرلند، مجارستان و رومانی نیز دیده شده است.

REUTERS/Denis Balibouse
چراگاههای سوئیسREUTERS/Denis Balibouse

تاثیر خشکسالی بر بازارهای مصرف محصولات کشاورزی

احتمالا اولین تاثیر این گرمای شدید و خشکسالی بر مصرف کنندگان اروپایی، افزایش قیمت کالاها در فروشگاهها خواهد بود. علاوه بر این اندازۀ محصولات کشاورزیِ عرضه شده در فروشگاهها مانند میوه و سبزیجات نیز در مقایسه با گذشته کوچکتر شده است.

با این وجود احتمال می‌رود که تاثیر این خشکسالی‌ها بر قیمت کالاها بسیار کم و محدود و به اندازۀ سالهای گذشته باشد زیرا بیشتر محصولات موجود در فروشگاهها از دیگر نقاط جهان به اروپا می‌آیند بنابراین احتمالا مردم چندان متوجه این خشکسالی نخواهند شد.

اما پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که از کریسمس و با آغاز زمستان، بهای محصولات کشاورزی، میوه‌ها و سبزی‌ها و محصولات زراعی کمی افزایش یابد. به عنوان مثال پیش‌بینی می‌شود که مصرف کنندگان بریتانیایی مجبور شوند در هفته مبلغ ۷.۵۰ پوند (۸.۳۱ یورو) بیش از گذشته برای خرید محصولات کشاورزی بپردازند.

Kelsall Hill
ترکهای حاصل از خشکسالی در مزارع بریتانیاKelsall Hill

دولتها و اتحادیه اروپا چه کمهایی را برای کشاورزان فراهم کرده‌اند؟

کمیسیون اتحادیه اروپا از تمام کشورهای عضو خواسته است تا آخرین اطلاعات دربارۀ تاثیر خشکسالی‌های تابستان را تا ۳۱ اوت در اختیار این نهاد بگذارند.

اتحادیه اروپا هفته گذشته نیز تدابیری را به اجرا گذاشت تا از کشاورزان حمایت بیشتری شود. از جمله اینکه اعلام کرد برای کاهش تاثیرات منفی کمبود علوفه برای دام‌ها، اجرای برخی از قوانین زیست محیطی را موقتا متوقف می‌کند؛ یعنی آن دسته قوانینی که کشاورزان را از چرای دام‌ها در برخی مناطق منع می‌کرد.

این اتحادیه کمهای مالی نیز برای کشاورزان در نظر گرفته و قرار است با تصمیم جدیدی که تا آخر سپتامبر نهایی می‌شود، پرداختها به کشاورزان تسریع یابد تا آنها پول لازم را برای تهیه علوفه و مبارزه با خشکسالی در اختیار داشته باشند.

در کنار کمکهای اتحادیه اروپا، دولتها نیز بطور مستقیم وارد عمل شده‎اند. از جمله دولت فدرال آلمان اعلام کرد که بودجه‌ای دست‌کم ۵۰۰ میلیون یورویی را برای کمک به کسب و کارهایی که در پی خشکسالی متضرر شده‌اند اختصاص داده است.

با این وجود کشاورزان می‌گویند این کمکها کافی نیست. بسیاری از آنها نیز اعلام کرده‌اند که تا کنون همه چیز در حد وعده بوده است و هنوز پولی دریافت نکرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط