سفر «غیرمنتظره» جیمز متیس به افغانستان

جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا
جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر دفاع آمریکا قرار است بار دیگر با رئیس جمهور اشرف غنی دیدار کند

آگهی

جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا صبح جمعه ۶ اوت/ شانزده سنبله (شهریور) وارد کابل، پایتخت افغانستان شد.

جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا آقای متیس را در این سفر همراهی می‌کند.

به گزارش رویترز قرار است وزیر دفاع آمریکا قرار است در جریان سفر خود با فرمانده جدید نیروهای ناتو در افغانستان دیدار کند. خبرگزاری فرانسه از دیدار آقای متیس با رئیس جمهور اشرف غنی خبر داده است.

به نظر می‌رسد بررسی روند مذاکرات صلح با طالبان، دستور اصلی سفر کاری وزیر دفاع کابینه دونالد ترامپ به افغانستان باشد. آقای متیس نسبت به پیشرفت این گفت‌و‌گو‌ها ابراز خوشبینی کرده است. ایالات متحده آمریکا از سال گذشته تلاش‌های خود را برای احیای مذاکرات صلح با طالبان از سر گرفته است. ژنرال دانفورد می‌گوید مهم‌ترین مساله، از سرگیری گفت‌و‌گوهای صلح و تلاش برای برقراری آشتی ملی در افغانستان است.

بیشتر بخوانید:

با این حال، بسیاری از ناظران با اشاره به ناتوانی دولت افغانستان در مواجهه با شورشیان با وجود حمایت‌ نیروهای خارجی و اختلافات گسترده در کابینه «وحدت ملی» معتقدند مذاکرات صلح با طالبان، دست‌کم در آینده نزدیک چشم‌انداز روشنی ندارد. مایکل کوگلمن، از اعضای اندیشکده وینستون چرچیل در واشنگتن به رویترز گفت: «پیش از انتخابات آتی ریاست جمهوری در سال آینده، نمی‌توان به یک پیشرفت بزرگ در مذاکره با طالبان امیدوار بود، چراکه این گروه اعتباری برای دولت کنونی افغانستان قائل نیست.»

جنگ ۱۷ ساله افغانستان، طولانی‌ترین نبرد ایالات متحده آمریکا به شمار می‌رود. ظهور شاخه خراسان «دولت اسلامی» در ولایت ننگرهار و فعالیت‌های این گروه علیه غیرنظامیان، به‌ویژه هزاره‌های افغانستان، چالش جدید واشنگتن در افغانستان است. جیمز متیس اما پیش از ورود به کابل گفت می‌توان این تهدید را به فرصت بدل کرد: «با اینکه عجیب به نظر می رسد اما ما هر دو -گروه طالبان و ناتو که از دولت افغانستان حمایت می کند- به داعش به یک چشم نگاه می کنیم.»

ایالات متحده آمریکا حدود ۱۴هزار نظامی در افغانستان دارد و بزرگ‌ترین نیروی حاضر در ناتو در این کشور است.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سیاست ناکارآمد ترامپ؛ جنگ افغانستان خونین‌تر از سوریه

آمریکا: از گفتگوهای صلح میان دولت افغانستان و طالبان حمایت می‌کنیم

گسترش نظارت با دوربین توسط طالبان؛ آیا شرکت چینی طرح امنیتی آمریکا یا ترکیه را اجرا می‌کند؟