از اجرای حکم اعدام ۳ زندانی سیاسی کُرد تا حمله به کنگره حزب دموکرات کردستان ایران

رامین حسین پناهی، زانیار مرادی و لقمان مرادی
رامین حسین پناهی، زانیار مرادی و لقمان مرادی Copyright Amnesty International/عفو بین الملل
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گروه های مدافع حقوق بشر در ماه های گذشته از مقامات ایران خواسته بودند از اعدام رامین حسین پناهی، زانیار مرادی و لقمان مرادی جلوگیری کنند.

آگهی

رامین حسین پناهی، زانیار مرادی و لقمان مرادی، سه زندانی کُرد روز شنبه در ایران اعدام شدند.

خبرگزاری های ایران در حالی از اعدام این سه زندانی سیاسی خبر داده اند که حسین احمدی، وکیل مدافع رامین حسین پناهی در گفتگو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که وکلای این زندانی سیاسی کرد از اجرای حکم بی خبر هستند و او تنها «از منابع موثق» دریافته که حکم موکلش اجرا شده است.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

رامین حسین پناهی به اتهام «بغی» یا شورش مسلحانه علیه حکومت اسلامی و همچنین «عضویت در حزب کومله» محاکمه شده و حکم اعدام او به تایید دیوان عالی کشور رسیده بود.

حسین احمدی پیش از این موکلش را تنها یک فعال سیاسی معترض خوانده بود. وی رامین حسین پناهی را از اتهام «بغی» مبرا دانسته و تاکید کرده بود که موکلش هرگز دست به اسلحه نبرده است.

رامین حسین پناهی تیرماه سال ۱۳۹۶ به اتهام عضویت در حرب کومله کردستان بازداشت شد. حکم اعدام او که بهمن ماه سال گذشته صادر شد به تائید دیوان عالی ایران رسیده بود.

زانیار مرادی و لقمان مرادی به اتهام «محاربه از راه اقدام امنیت ملی»، «عضویت در حزب کومله» و «ترور پسر امام جمعه مریوان» به اعدام محکوم شده بودند. حکم آنها در دی ماه سال ۱۳۸۹ صادر شده بود. این دو زندانی سیاسی کرد در زمان بازداشت در نامه ای سرگشاده از «شکنجه» خود سخن گفته بودند. زانیار مرادی و لقمان مرادی تاکید کرده بودند که «اعتراف» آنها به قتل پسر امام جمعه مریوان تحت شکنجه مطرح شده بود.

رامین حسین پناهی نیز در دادگاه در برابر قاضی از «شکنجه و بدرفتاری» با خود در زندان سخن گفته بود.

گروه های مدافع حقوق بشر در ماه های گذشته از مقامات ایران خواسته بودند از اعدام رامین حسین پناهی، زانیار مرادی و لقمان مرادی جلوگیری کنند.

حمله به کنگره حزب دموکرات کردستان ایران

مقامات حزب دموکرات کردستان ایران همزمان با انتشار خبر اعدام سه زندانی سیاسی کُرد از حمله نظامی ایران به کنگره این حزب در شهر کوی سنجق در اقلیم کردستان عراق خبر دادند. به گفته مقامات حزب دموکرات کردستان ایران در بمباران مقر این حزب ۱۱ عضو حزب کشته شدند. به گزارش خبرگزاری مهر سهیلا قادری و هاشم عزیزی از رهبران بلندپایه این حزب جزو کشته‌شدگان هستند.

تهران حزب دموکرات کردستان ایران را یک گروه «تروریستی» می داند. طبق اعلام مقامات حزب دموکرات کردستان ایران در حمله روز شنبه ۳۰ نفر نیز مجروح شدند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رضا شهابی: نمی گذارند آزادانه محصولات ام را در یک نمایشگاه عرضه بکنم

واکنش‌ها به حملات موشکی سپاه پاسداران به کردستان عراق و سوریه؛ بغداد سفیرش را از ایران فراخواند

دو خبرنگار زن که درباره جان باختن مهسا امینی گزارش نوشتند بعد از ۴۰۰ روز زندان آزاد شدند