انتخابات سوئد؛ آغاز رای گیری زیر سایه افزایش اقبال به راست افراطی

انتخابات سوئد؛ آغاز رای گیری زیر سایه افزایش اقبال به راست افراطی
Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

احزاب راست افراطی طی سالهای گذشته در بسیاری از کشورهای اروپایی با تبلیغ علیه پذیرش پناهجویان و انتقاد از اتحادیه اروپا موقعیت خود را نزد افکار عمومی بهبود بخشیده اند.

آگهی

رای دهندگان سوئدی روز یکشنبه در حالی برای شرکت در انتخابات پارلمانی به پای صندوق های رای رفتند که بنا به نظرسنجی ها ممکن است حزب «دموکرات های سوئد» با گرایش راست افراطی به بزرگترین حزب این کشور تبدیل شود.

موضوع مهاجرت اصلی ترین موضوع کارزار انتخاباتی سوئد بود. احزاب راست افراطی طی سالهای گذشته در بسیاری از کشورهای اروپایی با تبلیغ علیه پذیرش پناهجویان و انتقاد از اتحادیه اروپا موقعیت خود را نزد افکار عمومی بهبود بخشیده اند.

سوئد تنها در سال ۲۰۱۵ میلادی میزبان ۱۶۳ هزار پناهجو بود. این رقم بین سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ بیش از ۳۹۴ هزار نفر بود.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

نظرسنجی ها نشان می دهد که ائتلاف چپ میانه حاکم در سوئد از حمایت حدود ۴۰ درصد رای دهندگان برخوردار است. ائتلاف احزاب راست میانه با فاصله اندکی پس از ائتلاف حاکم قرار دارد.

در مقابل نظرسنجی ها نشان می دهد که حزب «دموکرات های سوئد» با کسب ۱۷ درصد آراء می تواند نسبت به انتخابات سال ۲۰۱۴ با پیشرفتی خیره کننده ۱۳ درصد بیشتر رای کسب کند.

این در حالی است که حمایت از این حزب اغلب در نظرسنجی ها کمتر از میزان واقعی آن است. امری که می تواند در انتخابات روز یکشنبه شگفتی بزرگی را رقم بزند. در برخی از نظرسنجی های اینترنتی اقبال به حزب «دموکرات های سوئد» ۲۵ درصد بوده است. در صورت کسب چنین نتیجه ای این حزب ملی گرا برای اولین بار به بزرگترین حزب سوئد تبدیل خواهد شد.

انتخابات پارلمانی سوئد از نظر تاثیر احتمالی آن بر انتخابات سال آینده پارلمان اروپا نیز می تواند حائز اهمیت باشد. پیشرفت راست افراطی در یکی از کشورهایی که با ثبات اقتصادی، حاکمیت ارزشهای لیبرال و نظام کارآمد رفاه اجتماعی خود شناخته می شود در نهایت می تواند بر نگرانی ها از نتیجه انتخابات سال آینده پارلمان اروپا بیافزاید.

رای دهندگان سوئدی از ساعت هشت صبح به وقت اروپای مرکزی به پای صندوق های رای رفته اند. رای گیری تا ساعت هشت شب (۲۲:۳۰ به وقت تهران) ادامه خواهد یافت. پیش بینی می شود تخمین اولیه از نتیجه انتخابات با پایان رای گیری در رسانه های سوئد منتشر شود.

حدود ۸۰ درصد از جمعیت ۱۰ میلیون نفری سوئد در شهرها زندگی می کنند. آمارها نشان می دهد که حدود ۱۸.۵ درصد از جمعیت این کشور اصالتی خارجی دارند و در خارج از این کشور متولد شده اند. 

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گره سیاسی در سوئد؛ کشور چند روزی بدون دولت اداره می‌شود

لیلا علی، اولین زن سومالیایی تبار مسلمان که وارد پارلمان سوئد شد

همه آنچه باید درباره انتخابات تاریخی سوئد بدانیم