تلفات سنگین در نبرد طالبان با نیروهای دولتی افغانستان؛ سرپل در آستانه سقوط

تلفات سنگین در نبرد طالبان با نیروهای دولتی افغانستان؛ سرپل در آستانه سقوط
Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اگر کمک‌های هوایی دولت به این منطقه نرسد، ممکن است شهر سرپل به دست طالبان سقوط کند.

آگهی

نبرد سنگین میان شبه نظامیان طالبان با نیروهای دولتی در افغانستان در شبانه‌روز گذشته چندین کشته بر جای گذاشته است.

منابع مختلف خبری در افغانستان روز دوشنبه ۱۹ شهریور / سنبله اعلام کردند که طی ۲۴ ساعت گذشته شمار نیروهای دولتی کشته شده در ولایات مختلف افغانستان به ۴۵ تن رسیده که بیشترین تلفات مربوط به پاسگاه‌های ولایت (استان) بغلان با ۲۰ کشته بوده است. در این ولایت همچنین ۱۵ پاسگاه (پوسته) به دست طالبان افتاد.

همچنین از ولسوالی (شهرستان) دشت ارچی در ولایت قندوز خبر می‌رسد که دست کم ۱۵ نیروی دولتی در جریان یورش نیروهای طالبان کشته و حدود ۱۵ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

دشت ارچی از جمله شهرهای به شدت ناامن ولایت قندوز است. طالبان بارها به پایگاه نیروهای دولتی در این شهر حمله کرده‌اند.

در ولایت میدان‌وردک نیز طالبان بامداد یکشنبه ۱۸ شهریور / سنبله به ولسوالی دایمیرداد حمله کردند. درگیری‌ها در این منطقه تا عصر همان روز ادامه داشت و در جریان آن ۱۰ نیروی دولتی جان باختند. این آمار هنوز از سوی مقام‌های رسمی تأئید نشده است.

سه مقام ارشد طالبان کشته شدند

به گزارش منابع خبری افغانستان در جریان درگیری‌های دیروز و امروز در این کشور سه مقام ارشد طالبان نیز کشته شده‌اند. این سه تن «ملا احمد شاه» والی خودخوانده ولایت غور، «مولوی سیف‌الدین» مشهور به «حذیفه» در ولسوالی بورکه ولایت بغلان و «مولوی نذیر» فرمانده نیروهای «قطعه سرخ» طالبان در ولایت بادغیس بوده‌اند.

دسترسی آسان به اخبار روز جهان با اپلیکیشن یورونیوز

شمار دقیق تلفات نیروهای طالبان در درگیری های یکشنبه و دوشنبه هنوز معلوم نیست.

یکشنبه شب همچنین افراد مسلح ناشناس معاون اداره گذرنامه ولایت بلخ واقع در شمال افغانستان را در شهر مزار شریف، مرکز این شهر ترور کردند. در این عملیات، برادر این مسئول دولتی نیز که همراه او بود کشته شد. تا کنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این ترور را بر عهده نگرفته است.

دو سال پیش نیز در چنین روزهایی نیروهای طالبان به مناطقی از جمله بورکه و «پل خمری» حمله کرده بودند که با تحمل تلفات زیاد، شکست خوردند.

سرپُل در آستانه سقوط به دست طالبان

از سوی دیگر شبکه طلوع افغانستان از قول مقام‌های محلی گزارش داد اگر کمک‌های هوایی دولت به این منطقه نرسد، ممکن است شهر سرپل به دست طالبان سقوط کند. سرپل مرکز ولسوالی و ولایتی به همین نام در شمال افغانستان است.

طلوع‌نیوز بامداد دوشنبه به نقل از مقام‌های محلی ولایت سرپل نوشت که طالبان از سه موضع به مرکز سرپل حمله کرده و اکنون به دو کیلومتری ساختمان ولایت رسیده‌اند.

ذبیح‌الله امانی، سخنگوی والی سرپل می‌گوید یک شنبه شب نبرد سنگین میان نیروهای دولتی و طالبان در حومه مرکز سرپل جریان داشت.

او افزود که تلفات سنگین به دو طرف وارد شده است، اما آمار مشخصی در دست نیست.

منابع دیگری به طلوع‌نیوز گفته‌اند که یک پایگاه ارتش در روستای بلغلی مرکز سرپل به دست طالبان سقوط کرده است، اما مقام‌های محلی این خبر را تأیید نکرده‌اند.

مقام‌های محلی همچنین می‌گویند که شاهراه سرپل-جوزجان بسته شده و طالبان در امتداد این شاهراه ایست بازرسی ایجاد کرده‌اند.

گروه طالبان خبر این درگیری‌ها را تأیید کرده است.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازرس دولت آمریکا: ناتو آمار حملات طالبان افغانستان را منتشر نمی‌کند

سیاست ناکارآمد ترامپ؛ جنگ افغانستان خونین‌تر از سوریه

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد