تحقیق درباره جنایت جنگی در افغانستان؛ آمریکا دیوان بین‌المللی را تهدید کرد

دیوان بین‌المللی کیفری
دیوان بین‌المللی کیفری Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«ایالات متحده از همه ابزارهای لازم برای دفاع و حفاظت از شهروندان خود و کشورهای هم‌پیمانش استفاده خواهد کرد تا مانع از پیگرد و محاکمه غیرقانونی آنها توسط این دادگاه نامشروع شود.»

آگهی

کاخ سفید هشدار داد در صورتی که دیوان کیفری بین‌المللی تحقیقات درباره جنایات جنگی آمریکا در افغانستان را آغاز کند، موضع سختگیرانه‌تری علیه این نهاد بین‌المللی گرفته و تحریم‌هایی را علیه قضات آن اعمال خواهد کرد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ قرار است امروز دوشنبه ۱۹ شهریور با سخنرانی در واشنگتن، این تهدید را رسما اعلام کند. این نخستین سخنرانی آقای بولتون از زمان آغاز کارش در کاخ سفید خواهد بود.

در بخشی از پیش‌نویس متن سخنرانی بولتون که خبرگزاری رویترز به آن دست یافته، آمده است: «ایالات متحده از همه ابزارهای لازم برای دفاع و حفاظت از شهروندان خود و کشورهای هم‌پیمانش استفاده خواهد کرد تا مانع از پیگرد و محاکمه غیرقانونی آنها توسط این دادگاه نامشروع شود.»

آمریکا در این متن پیش‌نویس تهدید کرده است که در صورت آغاز تحقیق در مورد جنایت جنگی کارکنان و مأموران امنیتی این کشور در افغانستان، متقابلا با دیوان کیفری بین‌المللی «مبارزه» خواهد کرد.

به نوشته رویترز اگر اقدامات متقابل آمریکا عملی شود، دولت ترامپ مانع از ورود قضات دیوان کیفری بین‌المللی به خاک کشورش خواهد شد و اموال و دارایی‌های آنها در چرخه مالی آمریکا را تحریم و توقیف خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

تعطیلی دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین در واشنگتن

به گزارش رویترز، مشاور کاخ سفید تصمیم وزارت خارجه آمریکا مبنی بر بستن دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین در واشنگتن را اعلام خواهد کرد که دلیل آن هم نگرانی‌های این کشور در پیوند با تحقیقات دادگاه کیفری بین‌المللی در اسرائیل خواهد بود.

دفتر این سازمان فلسطینی در واشنگتن هنوز در این زمینه اظهار نظری نکرده است.

در پیش‌نویس متن سخنرانی جان بولتون در این زمینه آمده است: «ایالات متحده همواره در کنار دوست و متحد خود یعنی اسرائیل خواهد ایستاد.»

در متن آقای بولتون آمده است: «ما با دیوان بین‌المللی همکاری نکرده و هیچ گونه کمکی به آنها نخواهیم کرد. ما با این دادگاه همراه نخواهیم شد و می‌گذاریم تا خودش بمیرد، گرچه این دیوان با اقداماتی که کرده تاکنون هم مرده بوده است.»

دولت آمریکا «اساسنامه رم» را که تشکیل دهنده دیوان کیفری بین‌المللی در سال ۲۰۰۲ میلادی بود، تصویب نکرده است. در عین حال باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا برای همکاری با این نهاد بین‌المللی گام‌هایی برداشته بود.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان ملل: افغان‌ها نباید برای جرایم چند نفر در اروپا نکوهش شوند

دیوان کیفری بین‌المللی: صلاحیت بررسی پرونده جنایت میانمار علیه مسلمانان روهینگیا را داریم

اعضای کنگره آمریکا به طور فراجناحی به دنبال واکنش سریع به حملات ایران به اسرائیل هستند